Synes man skal være litt forsiktig med å dra voldsomme slutninger der. City, Chelsea og vi er de tre lagene med flest mål i åpent spill så langt i sesongen.
Og blir ikke alle lag «funnet ut»? Hele Norge, fra 6-åringer som knapt hadde begynte å spille fotball, visste hvordan Rosenborg kom til å spille under Eggen. Allikevel klarte ingen i Norge å stoppe det laget - og selv lag ute i Europa klarte ikke alltid å stoppe det. Og i senere tid hvem er den mest studerte manageren? Guardiola. Man kan argumentere for at han er blitt «funnet ut av» ettersom han ikke vinner i Europa, men det synes jeg blir å dra den langt.
Ange kom med noen nye ting som sikkert taktisk overrasket lag i starten. Det er jeg enig i. Men det forklarer ikke at vi er på delt førsteplass hva gjelder antall mål i åpent spill i år. Eller - hvordan kan det være sant samtidig som vi er «funnet ut av»?
Jeg skal ikke si at vi burde ha vunnet i dag. CP er ikke et dårlig lag i bunn og grunn, men det er noen helt fundamentale svakheter ved denne prestasjonen - spesielt med andre omgangen mot Brighton friskt i minnet. Ange snakker mye om mental tøffhet, men når vi først er ute av fatning har vi i begge disse kampene blitt rimelig fortapte. Og Ange virker helt hjernedød i sin kampledelse. Jeg vet vi også skåret mye på slutten i fjor, men i kamper hvor vi spillemessig sliter virker han ikke til å ha evnene til å forandre på ting i særlig grad (selvsagt vil vi også snu kamper under Ange i blant - men når var sist man spillemessig følte man snudde noe etter aktiv kampledelse?). Veldig likt Pochettino der. Så er ingen managere perfekte. Ingen managere har et lag som alltid er 100% klare til kamp. En manager som perfekt timer hvor mye og hva som må gjøres osv. Greit nok.
Så er dette to kamper. Litt perspektiver må til. Kan ikke lese for mye ut av to kamper. Poengtapene vi hadde mot Leicester og Newcastle var mer betydelige individuelle feil. Arsenal var en jevn kamp hvor spilleren man ikke skal nevne igjen opptrådte svakt. Jeg mener fortsatt vi er bedre i år enn i fjor. Bare så frustrerende at vi virker like dumme og tannløse. Det jeg elsket mest med «Peak-Pochettino» var at vi som lag ikke var dumme (vi hadde folk som Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Alli, Kane osv. som forsto fotball) og vi var tunge å slå. Skulle noen slå oss den gang så skulle de virkelig måtte kjempe for det. Tap skjer - men vi kjempet - da ikke bare med hjertet, men også med hodet. Der har vi ikke vært siden. Og akkurat på den biten hadde vi bedre perioder under både Mourinho og Conte enn vi har hatt under Ange.