Enig i mye der. Hva gjelder «variasjon» så er det et interessant tema. Jeg er egentlig litt svak for typer som Eggen som ikke bøyer seg uansett. Hvis man lykkes som «idealist» kan man få til ting man ikke skulle tro var mulig. Vil si Bodø er litt der også. Bielsa på mange måter et eksempel internasjonalt. De Zerbi har også noe av de i seg osv.
For meg er ikke hovedproblemet vårt i åpent spill - altså fra et strukturelt ståsted. Dvs. skal man snakke om det «strukturelle» offensivt har man en gjeng med spillere hvor man ikke føler noen helt lever opp til sitt potensial. Allikevel skårer vi faktisk helt akseptabelt med mål under åpent spill. Tar Johnson steget, Kulusevski roter seg tilbake til der han var, Richarlison holder seg skadefri osv. så skårer vi fort 5 mål til i åpent spill - og da er vi på nivå med de beste i PL. Rimelig sikker på at vi kommer til å skåre nok under Ange i åpent spill.
Hva gjelder straffer og dødballer så vil det jevne seg ut. Evt. kan vi ta grep som Arteta og ende opp med å slippe inn flere mål. Det får tiden vise.
Det store store problemet som du ikke nevner John er hvor skandaløst dårlige vi er defensivt. Målet mot Burnley et bra eksempel. Greit nok at Skipp spiller ute av posisjon og at den slags derfor kan skje. Men vi er ekstremt åpne sentralt, Bissouma feilplassert som alltid og VDV (eller Romero) klarer ikke å organisere linja slik at man ikke bare kan løpe rett igjennom etter ei pasning. Ja - vi blir bedre når vi bytter ut Bissouma med en som faktisk kan å forsvare seg, men man må da virkelig kunne forvente at Ange gjør noe for at dette skal bli bedre? Et virkelig topplag slipper knapt inn den slags mål som mot Burnley noensinne. Jeg er skeptisk til at Ange kan klare det, men så er jeg også oppvokst med at RBK slapp inn idiotiske mål på våren mot HamKam og Kongsvinger før de så solide ut mot Real Madrid og Juventus på høsten. Ange er ikke Eggen, men det er mulig å rydde opp i selv for de mest offensivt tenkende trenere. Skal bli interessant om ikke annet.