Rodgers gjør det bra når han gjør det bra, men alt for mange lavpunkt. Tror han hadde blitt spist levende av Tottenham fansen etter kort tid.

Mer enn noe annet viser vel dette også hvor ekstremt viktig det er å generere høye inntekter. Hadde vært morsomt med flere managere av lag som er «midt på tabellen». Problemet der er vel at ikke så mange er lenge nok i de klubbene til å se noen skikkelig trend - som med Rodgers. Rodgers leverer mer eller mindre som forventet (før denne sesongen).

cjmozart Jose Morinho har altså kun en eneste gang klart å komme høyere på tabellen en det økonomiske utgangspunktet; på 18 år (etter Porto, hvor det mangler data)

Forsåvidt vanskelig å komme høyere enn nr. 1 da. Og selv om han havner to ganger «under pari» med Madrid, er det mot tidenes kanskje beste Barcelona-utgave (og fotballag generelt?) Så egentlig synes jeg Mourinho holder en ganske bemerkelsesverdig stabilt god kurve i mange år.

Så går det plutselig noe så voldsomt nedover og. Klubbvalg har sikkert sitt å si, men helt umulig å ikke backe påstandene om at han er «past it» når du ser de tallene der.

Forøvrig nydelig jobb og innlegg!

Når det gjelder Mourinho og andre som leder de 2 store i La Liga, så tenker jeg det er hipp som happ om man er 1 eller 2 på den økonomiske tabellen da de er veldig like og samtidig et hav før alle de andre. Ser at tallene på om Barcelona eller Real har høyest lønnsbudsjett noen år varierer fra referanse til referanse også (lurer på om noen tar med etterlønn og andre ikke). Å komme på tredjeplass for Real Madrid i 18/19-sesongen er strengt tatt en mye dårligere prestasjon en andre som kommer flere plasser bak forventet, siden gapet er så stort.

Vil være en ganske opplagt syklus der. «Overpresterer» man får man til slutt sjansen i en større jobb. Alle som har holdt på så lenge som Mourinho slites på et eller annet tidspunkt ut (tiden vil vise med Guardiola). Mourinho har gått fra å ta over lag i en posisjon til å vinne til å ta over «prosjekter». Kanskje hadde Mourinho klart å ta lag som United, oss eller Roma opp til toppen igjen for 20 år siden - nå klarer han det ikke lengre. Så kan man spørre seg hvor mange managere har faktisk klart det? Ancelotti et godt eksempel på en kar som sannsynligvis er en av verdens beste, men som ikke har klart å gjøre revolusjon over alt hvor han har vært. Guardiola kommer vel aldri til å prøve. Klopp er vel ganske unik der, men da snakker man heller ikke om mange lag - og finansielt var selvsagt Dortmund sterke i Tyskland.

At Mourinho enda er en såpass god manager synes jeg er bemerkelsesverdig. Bare det at så mange misliker han for hvem han er - samt at han blir målt mot «myten» Mourinho fra gamledager (en kar som var konkurransedyktig mot to av verdens beste gjennom alle tider i Ferguson og Wenger).

Schism
    Vet ikke om jeg vil kalle Mourinho en «god» manager lenger.

Etter vendepunktet i Chelsea, snitter han på godt over to tabellplasseringer under par (ref oversikten til cj). Fra å være en manager som hanker inn titler og stort sett aldri gjør det dårligere enn forventet. Egentlig uten sidestykke hvor fort og brått det blir dårlig.

Dougie

Nja. I United tok han over et lag som hadde 7-4-5. 6-2-6 er i så måte ingen krise akkurat.

Blir veldig merkelig å telle Mourinho sin 6. plass med oss som «0». Han tok over et lag som lå på 14. plass i midten av november. Så selv om det ikke var mange poeng opp var det et lag som virkelig slet. 3-0 tapet for Brighton er fortsatt noe av det dårligste jeg har sett. Et lag som ikke hadde vunnet på bortebane på over 1 år - var det ikke?

Roma vant han Europa med - og som Cuti sier det er det å vinne som teller 😉

Knapt noe fall «uten sidestykke». Han er bare blitt en manager som ikke kan fikse opp klubber som er ute på litt villspor (som han sannsynligvis kunne ha klart tidligere - uten at han noen gang egentlig fikk prøve).

Schism Roma vant han Europa med - og som Cuti sier det er det å vinne som teller 😉

Litt usikker på om det å vinne C-sluttspillet med Roma er en enorm bragd…

Schism
        6-2-6 med ligaens høyeste lønnsbudsjett er dårlig uansett hva forgjengerene presterte. Du forventer iallefall forbedring av en trener som Mourinho.

Forsåvidt fair at han hadde et håpløst utgangspunkt i sesong 1 hos oss. Men at skipet ble stabilisert skulle nesten bare mangle. Så ble det nedgang igjen året etter hvor vi bruker mer penger. Nå er forsåvidt vi en litt vrien klubb å trene iht denne statistikken iom at vi nesten «alltid» overpresterer.

Med Roma er det igjen svakere enn forventningene. Selv om UECL-troféet selvsagt hjelper på. Han vil vel selv i så måte sikkert trekke frem Ligacupfinalen han aldri fikk sjansen til å vinne også.

Jeg vil uansett si at «uten sidestykke» ikke er en overdrivelse når en trener ganske over natta hår fra fra å «alltid» levere til å konskvent prestere noe svakere enn de økonomiske forutsetningene. Jeg kan iallefall ikke komme på noen som har en like tydelig nedgang - selv om det helt sikkert finnes fler der ute.

Dougie

Å si at det er et fall uten sidestykke når han faktisk forbedret klubben blir litt merkelig for meg. Og ikke akkurat slik at United har blitt særlig bedre etter. Mer eller mindre der de var under Mourinho.

Så var det skuffende at når de endte opp på andre at de så ble dårligere igjen.

Litt samme med oss. Vil ikke si vi var noen krise da Mourinho ble sparket, men vi gikk fra å vise tegn til fremgang (som med Conte) til å ende opp med noe kjedelig og retningsløst. Egentlig der vi har vært helt siden Pochettino begynte å miste det. Med noen svingninger opp og ned.

Klart Mourinho falt fra det noe litt unike som han var, men for meg er det ingen tvil om at han bedømmes hardere fordi folk ikke liker han.

Og det er ikke fordi jeg har noe spesielt svakt punkt for Mourinho. Synd vi ikke fikk han da han var på topp. Ellers aldri brydd meg nevneverdig.

Noe av det jeg tenkte å kommentere med denne øvelsen var (som vi har opplevd nå) ikke nødvendigvis er relevant for oss som en klubb med 6te beste lønnsbudsjett å ansette managere som har hatt suksess med lag med de beste økonomiske rammene. Egentlig bør vi heller se etter managere av typen Gasperini eller Diego Simeone som er i fåtall av managere som har ledet klubber lengre ned på lista over økonomisk utgangspunkt til relativ suksess (sammen med Pochettino)

Sp litt på Graham Potter, men jeg finner ikke tall for svensk 4. divisjon noe sted 🙂 Heller ikke for the Championship, men jeg vil anta at Swansea hadde et høyere lønnsbudsjett året etter at de rykket ned en 10ende-plass. For Brighton var de 2 første sesongene fullstendig på par; 15. plass økonomisk og plass 15 og 16 på tabellen. 21/22-sesongen var det bedre, med en 15ende beste lønnsbudsjett og en 9ende-plass på tabellen.

Nå har jo Brighton vært fotball-nerders favorittklubb lenge fordi de estetisk og på grunndata (XG, etc) ser så bra ut, men hvor de har vært vaksinert fra å skåre mål. I 20/21-sesongen slapp de inn 1. mål mer en det vi gjorde under Mourinho, men skåret 28 færre mål. De fleste forståsegpåere mente at med en Harry Kane eller lignende, ville Potters Brighton ha vært en europaliga-klubb.

Samtidig har han åpenbart kvaliteter, for å få en klubb fra 4. div i Sverige til å rykke opp til Alsvenskan, vinne den svenske cup'en og på veien i Europaligaen slå Galatasaray og Arsenal på bortebane, så har du evner til å få middelmådige spillere til å restere veldig bra.

Noe som er interessant med Potter er hvordan han har overført problemene med å skåre til en ny klubb - selv om Chelsea også sliter med å finne en god spiss blant alle sine kjøp.

Er dette et problem med Potter - eller har han igjen "uflaks" ved å være i en klubb uten en skikkelig god spiss? Vet ikke.