Obs: Det kan tenkes dette blir en lang post. Jeg kommer til å oppdatere den i etapper.

Jeg har tidligere lest SwissRamble sine utgreiinger om klubbers forventete tabellposisjon i relasjon til hvor mye de bruker på lønninger (TLDR: lønningstabell og faktisk tabell har en bemerkelsesverdig sterk korrelasjon), og med utgangspunkt i vår manager-diskusjoner og manager-jakt ville se på hvilke managere som klarer å få klubbene de leder til å presentere markant bedre en forventet i følge den modellen.

Jeg startet med å lage en oversikt over lønningstabellene i PL, La Liga, SerieA og Bundesliga de siste 15-20 årene, noe som for det meste var en ganske enkel øvelse med unntak av La Liga. Det eneste som er klart i La Liga er at Real Madrid og Barcelona ligger milevis over no 3 og resten i alle år.

Jeg gikk deretter på hver og en manager og sjekket hva de klarte å få til av tabellposisjon i forhold til hvor de er på lønningstabellen og noterte ned avstanden - noe som i de fleste tilfeller var veldig liten. Skal vi hylle managere for å være "tittelgarantister" bør det i større grad stå i forhold til forventninger.

For å starte med selve tittelgarantisten selv: Jose Morinho
År - Lag - Økonomisk pos - Tabellpos - Differanse
02/03 - Porto - x - 1
03/04 - Porto - x - 1
04/05 - Chelsea - 1 - 1 - 0
05/06 - Chelsea - 1 - 1 - 0
06/07 - Chelsea - 2 - 2 - 0
08/09 - Inter - 1 - 1 - 0
09/10 - Inter - 1 - 1 - 0
10/11 - RealM - 1 - 2 - -1
11/12 - RealM - 1 - 1 - 0
12/13 - RealM - 1 - 2 - -1
13/14 - Chelsea - 2 - 3 - -1
14/15 - Chelsea - 3 - 1 - +2
15/16 - Chelsea - 1 - 10 - -9
16/17 - ManU - 2 - 6 - -4
17/18 - ManU - 1 - 2 - -1
18/19 - ManU - 1 - 6 - -5
19/20 - Spurs - 6 - 6 - 0
20/21 - Spurs - 5 - 7 - -2
21/22 - Roma - 4 - 6 - -2
22/23 - Roma - 3 - (5) - -2

Jose Morinho har altså kun en eneste gang klart å komme høyere på tabellen en det økonomiske utgangspunktet; på 18 år (etter Porto, hvor det mangler data)

Ser deretter på gladfisken som fremdeles er vår manager: Antonio Conte
11/12 - Juve - 1 - 1 - 0
12/13 - Juve - 1 - 1 - 0
13/14 - Juve - 1 - 1 - 0
16/17 - Chelsea - 3 - 1 - +2
17/18 - Chelsea - 4 - 5 - -1
19/20 - Inter - 2 - 2 - 0
20/21 - Inter - 2 - 1 - +1
21/22 - Spurs - 6 - 4 - +2
22/23 - Spurs - 5 - (4)

Litt bedre en JM. Har klart tre ganger å komme over det økonomiske utgangspunktet, men ser vi på differansene/gapet i lønninger, er det egentlig bare i 21/22-sesongen for oss at han fikk til markant mer en forventet. Chelseas seier i 16/17 var og en positiv sesong.

Så til humørsprederen som Cuti har lagt sin elsk på: Thomas Tuchel
13/14 - Mainz - 12 - 7 - +5
15/16 - BDortmund - 3 - 2 - +1
16/17 - BDortmund - 3 - 3 - 0
18/19 - PSG - 1 - 1 - 0
19/20 - PSG - 1 - 1 - 0
21/22 -Chelsea - 2 - 3 - -1

Jeg finner ikke økonomiske tall fra Bundesliga fra før 2013 på de referansesidene jeg har brukt, men hvis siste sesong er relevant for de forrige i Manz, er det klart at han gjorde en god jobb der. Nå vil jeg tro at det er enklere å gjøre det bedre midt på tabellen en i toppen, men det var uansett en god jobb. Siden Mainz har Tuchel gjort det omtrent akkurat som forventet.

Fortsetter med et av de sterkeste ryktene til oss akkurat nå: Julian Nagelsmann
16/17 - Hoffenheim - 8 - 4 - +4
17/18 - Hoffenheim - 8 - 3 - +5
18/19 - Hoffenheim - 9 - 9 - 0
19/20 - RB Leipzig - 3 - 3 - 0
20/21 - RB Leipzig - 6 - 2 - +4
21/22 - BayernM - 1 - 1 - 0
22/23 - BayernM - 1 - (2) - -1

Adskillig klarere prestasjoner av Nagelsmann, med 3 sesonger klart over forventet. Ingen år under forventet (med unntaket at de ligger 1 poeng bak i ligaen akkurat nå, pga. flere uavgjorte kamper).

Så til vår beste manager de siste 39 årene: Mauricio Pochettino
09/10 - Espanyol - x - 11 -
10/11 - Espanyol - x - 8 -
11/12 - Espanyol - x - 14 -
13/14 - So'ton - 14 - 8 - +6
14/15 - Spurs - 6 - 5 - +1
15/16 - Spurs - 6 - 3 - +3
16/17 - Spurs - 6 - 2 - +4
17/18 - Spurs - 7 - 3 - +4
18/19 - Spurs - 6 - 4 - +2
20/21 - PSG - 1 - 2 - -1
21/22 - PSG - 1 - 1 - 0

Pochettino viser her virkelig resultater - spesielt i Premier League. Seks sesonger i Premier League hvor han havnet alt fra litt til signifikant over forventning. Sesongene fra 15 til 18 for oss er usedvanlig positive for noen managere på dette nivået. Eneste sesong med minus var PSG hvor han tok over halvveis i sesongen med PSG på 3. plass. Får også trekk for tabellposisjon når han ble sparket av Levy i 2019.

Brendan Rodgers
08/09 - Watford - x - 13 (championship)
09/10 - Reading - x - (17) (championship)
10/11 - Swansea - x - 3 (championship)
11/12 - Swansea - 20 - 11 - +9
12/13 -Liverpool - 5 - 7 - -2
13/14 - Liverpool - 5 - 2 - +3
14/15 - Liverpool - 5 - 6 - -1
15/16 - Liverpool - 5 - 8 - -3
16/17 - Celtic - 1 - 1 - 0
17/18 - Celtic - 1 - 1 - 0
18/19 - Leicester - 9 - 8 - +1
19/20 - Leicester - 10 - 8 - +1
20/21 - Leicester - 9 - 8 - +1
21/22 - Leicester - 9 - 8 - +1
22/23 - Leicester - 7 - (17)

Her har vi en manager som er ustabil (noe som IMO matcher det vi ser på banen av spill for lagene hans). 5 gode sesonger (2xSwans, Liverpool i 13/14 og 19-21 med Leicester), men også flere sesonger litt under pari (selv om Liverpool-sesongene nok blir dømt hardere en hans 5te beste økonomiske utgangspunkt). Mistanke om at han er en manager som kan få til mye med middelmådigheter, men aldri det virkelig store med en toppklubb.

Noen kommentarer eller evt ønsker om andre managere?

• Cuti svarte på dette.

Kungreke Ikke så spennende med managere som nesten utelukkende har trent absolutt topplag eller landslag. Enrique gjorde det bra den ene sesongen med Celta Vigo (18 økonomisk, 9. plass i ligaen), men var ellers helt på det jevne (noe som er umulig å ikke være med Barcelona)

Eit godt stykke arbeid. For meg hadde det vore kjempeintressant å kunne ha tal fra lengre tilbake. Fks sett på heile karriærene til legender som Capello, Lippi, Ancelotti, Van Gaal, W*nger, Klopp.
        Samt dei som aldrig heilt slo heilt til i toppen og/eller aldri blei verdsatt som managarar i toppen, som fks: Emery, Mancini, Ranieir, etc

cjmozart Tenker TT lever godt med den ene sesongen han «underpresterte» i serien etter han vant CL 😉

Noe som for øvrig også er et viktig element, og som gjør prestasjonen til Conte mye verre. Han faller jo alltid gjennom på det ypperste nivået i fotballen.

Kul post!

Kanskje mer interessant blant managere som over tid har trent middelhavsfarere ettersom man som manager i en av de store klubbene stort sett ender opp med 1-2-3 i pluss eller minus.

Nagelsmann og Pochettino «tjener» opplagt på at de har fått til noe med et «mindre» lag.

Jeg er generelt av den oppfatning at det handler veldig mye om «klaff» med managere. Pochettino «klaffet» opplagt med oss. Ancelotti er et eksempel på en veldig god manager som muligens har «klaffet» litt bedre i RM enn hva man skulle tro. Tviler ikke på at Conte er god, men ble aldri 2+2=5. Jol og Redknapp leverte over hva man kunne forvente fordi man tydeligvis fant noe hvor ting «klaffet» hos oss.

Derfor bryr jeg meg ikke så mye om hvem som blir ansatt heller. Før Nuno hadde jeg ten Hag og Potter som to personlige favoritter, men om de hadde fungert for oss vet jeg ikke.

Hva skjedde med Leipzig som gikk fra 3 til 6 på den økonomiske tabellen på ett år?

Jeg mener ikke at det er noe negativt å bare lede lag i økonomisk topp så lenge du får mer eller mindre de resultatene som forventes, men ser vi på rekka til Mourinho mener jeg personlig at han kommer ut ganske dårlig i denne øvelsen. Han har omtrent utelukkende trent lag i aller øverste økonomiske siktet, og har fra høsten 2015 fått ganske dårlige resultater i forhold til økonomi.

Jeg skal legge til et par managere i morgen, men nå skal jeg se Norge få slakt av Spania

Der mener jeg du trekker alt for tunge slutninger. Selv om jeg ikke mener Mourinho er en spesielt god manager lengre så er han nå blitt en manager som tar over store lag som underpresterer. Isteden for den sexye manageren som tar over gode lag. Å snu den slags er ofte ingen enkel jobb. Og virker litt tilfeldig når det plutselig sitter igjen.

Cuti De droppa ned nesten e300K fra 2019 til 2020, tilsynelatende ved å selge Werner til Chelsea og sende Schick tilbake til Roma (selv om det til sammen bare var ca 220k i lønn. De andre laga lå ganske jevnt, så det var først og fremst at de kvittet seg med sine best betalte spillere.

Schism Tja, han har kriseresultat med et Chelsea-lag som vant året før i 15/16, han tar deretter over et ManU-lag som kom på 5te-plass (slått på målforskjell av City på 4rde-plassen) og på tross av det nest-høyeste lønnsbudsjettet gjør han dem dårligere i sin første sesong (16/17), neste sesong er god, men likevel bare såvidt bedre en oss som har det 7ende høyste budsjettet og dropper så ned til en ekstremt skuffende 6te-plass igjen siste året. Det han gjorde med oss var strengt tatt ikke spesielt imponerende og det han gjør i Roma er også ganske labert. Han er på ingen måte noen krise-dårlig manager, men han har IMO ikke levd opp til rykte som en av de beste siden 2014/15

Rodgers gjør det bra når han gjør det bra, men alt for mange lavpunkt. Tror han hadde blitt spist levende av Tottenham fansen etter kort tid.

Mer enn noe annet viser vel dette også hvor ekstremt viktig det er å generere høye inntekter. Hadde vært morsomt med flere managere av lag som er «midt på tabellen». Problemet der er vel at ikke så mange er lenge nok i de klubbene til å se noen skikkelig trend - som med Rodgers. Rodgers leverer mer eller mindre som forventet (før denne sesongen).

cjmozart Jose Morinho har altså kun en eneste gang klart å komme høyere på tabellen en det økonomiske utgangspunktet; på 18 år (etter Porto, hvor det mangler data)

Forsåvidt vanskelig å komme høyere enn nr. 1 da. Og selv om han havner to ganger «under pari» med Madrid, er det mot tidenes kanskje beste Barcelona-utgave (og fotballag generelt?) Så egentlig synes jeg Mourinho holder en ganske bemerkelsesverdig stabilt god kurve i mange år.

Så går det plutselig noe så voldsomt nedover og. Klubbvalg har sikkert sitt å si, men helt umulig å ikke backe påstandene om at han er «past it» når du ser de tallene der.

Forøvrig nydelig jobb og innlegg!

Når det gjelder Mourinho og andre som leder de 2 store i La Liga, så tenker jeg det er hipp som happ om man er 1 eller 2 på den økonomiske tabellen da de er veldig like og samtidig et hav før alle de andre. Ser at tallene på om Barcelona eller Real har høyest lønnsbudsjett noen år varierer fra referanse til referanse også (lurer på om noen tar med etterlønn og andre ikke). Å komme på tredjeplass for Real Madrid i 18/19-sesongen er strengt tatt en mye dårligere prestasjon en andre som kommer flere plasser bak forventet, siden gapet er så stort.

Vil være en ganske opplagt syklus der. «Overpresterer» man får man til slutt sjansen i en større jobb. Alle som har holdt på så lenge som Mourinho slites på et eller annet tidspunkt ut (tiden vil vise med Guardiola). Mourinho har gått fra å ta over lag i en posisjon til å vinne til å ta over «prosjekter». Kanskje hadde Mourinho klart å ta lag som United, oss eller Roma opp til toppen igjen for 20 år siden - nå klarer han det ikke lengre. Så kan man spørre seg hvor mange managere har faktisk klart det? Ancelotti et godt eksempel på en kar som sannsynligvis er en av verdens beste, men som ikke har klart å gjøre revolusjon over alt hvor han har vært. Guardiola kommer vel aldri til å prøve. Klopp er vel ganske unik der, men da snakker man heller ikke om mange lag - og finansielt var selvsagt Dortmund sterke i Tyskland.

At Mourinho enda er en såpass god manager synes jeg er bemerkelsesverdig. Bare det at så mange misliker han for hvem han er - samt at han blir målt mot «myten» Mourinho fra gamledager (en kar som var konkurransedyktig mot to av verdens beste gjennom alle tider i Ferguson og Wenger).