Jeg vet ikke hva som har skjedd i Paris for Neymar, men tror dette sier vel så mye om hva slags alternativer han faktisk har. Hvilken toppklubb vil betale en aldrende Neymar som ikke har vært skadefri på år og dag en siste monsterkontrakt i Europa? Attpåtil skal han kjøpes fri fra PSG. Jeg vil anta absolutt ingen. Og selv om noen skulle ringe PSG så sitter PSG med kortene her ved at Neymar har 2 år igjen. Så hvis Saudi byr høyt har Neymar valget om å bli i PSG eller dra til Saudi.
Lagspill er ikke det samme. LIV kunne kjøpe et dusin golfspillere å potensielt påstå at deres turneringer holdt høyere kvalitet enn PGA. Saudi må kjøpe hundrevis av fotballspillere for å si det samme. Det kan jo selvsagt skje, men vi er ikke i nærheten enda.
Merkelig nok tror jeg at fordi fotballspillere har blitt så store stjerner de siste årene at Saudi er mer attraktivt enn noen gang. Vanlige liv har de uansett ikke. Madrid er en flott by osv., men hvor ofte kunne C. Ronaldo spasere rundt på gata? Utenkelig. Så finnes det selvsagt en «skyggeverden» i Madrid og andre store byer for de store, men den kan man gjenskape i Saudi også. I alle fall delvis - og med mer luksus.
Så blir det interessant å se hvordan samfunnet i Saudi tar dette. C. Ronaldo har vel allerede brudd noen lover hvis jeg ikke husker feil gjennom å bo med en kvinne som ikke er hans hustru eller noe slikt. Før eller senere vil det komme frem atferd fra noen av disse spillerne som ikke er akseptabel per dags dato der nede. Hva skjer da?