Januarvinduet ble sånn passe. Skulle gjerne sett en stopper komme. Det positive var at vi kjøpte en spiller som skal rett inn og heve laget. Vi trenger flere slike.

Til sommeren forventer jeg to nye stoppere, keeper og en kreativ midtbanespiller.

Ufattelig mye usikkerhet nå. «Normalt» vil jeg si meg enig i at to stoppere og en keeper er det vi trenger - og mulig en «midtbanespiller» eller angriper med litt pasningsfot.

Men slik det er nå - vil Son bli god igjen? Vil Kane skrive ny kontrakt? Hvor god er Udogie? Vil Perisic tilpasse seg eller vil han bli dårligere ettersom han blir eldre? Blir Conte værende? Alltid mye usikkerhet, men kan knapt huske så mye som nå.

Kulusevski, Bentancur, Højbjerg og Romero er vel de fire man er sikre på vil være der - og som vil prestere neste sesong.

Son - Kane - Kulusevski

Udogie/Perisic - Bentancur - Højbjerg - Porro

XXX - XXX - Romero

XXX

Potensielt veldig veldig bra det der. Og da med folk som Richarlison, Bissouma, Skipp, Dier, Davies osv. som «bredde». Absolutt ikke ille.

Derimot er det ikke lett å finne gode stoppere - og keeper er alltid bingo. Håper fortsatt Lloris kan finne tilbake til noe.

Cuti
    Nå er det jo aldri noen garanti for noe som helst. Men når vi oppgraderer vår kanskje mest utsatte posisjon med en såpass mye bedre spiller, vil jeg si at vinduet har vært godt.

Ang sommervinduet, tipper jeg - uavhengig av hvem som er trener - at vi fortsetter med 3 bak og vingbacker. Rett og slett det troppen er dimensjonert for nåz Kjenner ikke godt til Destiny, men virker best offensivt. Perisic kan aldri spille i noe firebackslinje, ei heller Spence, og Porro skal visstnok også ha noen spørsmålstegn ved seg defensivt.

• Cuti svarte på dette.

Dougie Joda, skjønner hva du mener. Og høyrebacken har vært et problem lenge. Personlig har jeg holdt Royal foran Doherty hele veien, så når vi endelig er kvitt Doherty så er det nesten grunn nok i seg selv til å heise flagget. Nå får vi etter alle solemerker en som er mye bedre enn begge.

Men klarer ikke helt å riste av meg skuffelsen over at vi heller ikke dette vinduet klarer å oppgradere Davies og/eller Dier. Finnes ganske mange stoppere rundt om som holder et mye høyere nivå over tid enn de to. Når vi etter mitt syn sliter så mye som vi gjør på venstre vingback også, så er jeg redd dette kan koste dyrt utover våren.

Men vi får en fryktelig bra høyreside nå da med Romero, Porro og Kulu 🙂 Men kontrasten til den andre siden er enorm.

Hvilke stoppere tenker du på?

For meg er det fortsatt et lite mysterium hvor dårlige de har blitt. Selv om det ikke bare er Dier og Davies sin skyld. Begynte å se igjen kampen mot Fulham og dit jeg nå er kommet er Romero utvilsomt vår dårligste i starten av den kampen. Et par av de ballmistene er komisk dårlige. Alle tre har senket seg - og selv uten Romero - var vi solide defensivt på slutten i fjor. I ligaen slapp vi inn 3 mål mot United 12. mars. Resten av sesongen slapp vi aldri inn mer enn ett mål. Teller jeg rett slapp vi inn 5 mål på de siste 11 ligakampene. Og da uten Romero de siste tre (den gang var Romero veldig mye bedre enn nå og nære verdensklasse).

Hvordan kunne vi gå fra et så bra forsvar til det vi har hatt i høst og vinter? Aner ikke. Litt på samme måte som det som har skjedd med Son. Finnes ingen klar grunn. Alle tre virker til å være på rett sted fysisk osv., men de presterer bare ikke.

Så får man se om det har snudd nå. I alle tilfeller må vi ha noen inn som er bedre enn Lenglet og Sanchez. Slik at når andre, om det er Dier, Davies og/eller Romero, som ramler litt ut av form så har man andre som kan ta over.

Nå har ikke jeg betalt millioner for å scoute på fotballspillere, men rimelig enkelt å se at det finnes stoppere som er vesentlig bedre enn Davies og Dier.

Lanserte selv Badiashile for en tid tilbake. Chelsea var selvfølgelig på ballen der som de stort sett er når det er snakk om unge stortalenter. Botman i litt samme kategori.

Gvardiol er åpenbar for alle nå. Men det var relativt enkelt å se det for et år siden også.

Fra toppen av hodet: Torres, Lacroix, Bastoni og ikke minst Tapsoba er vel alle spillere som både er realistiske og hadde styrket oss fra dag 1.

Og det finnes sikkert mange fler som jeg glemmer i farta. Og da har jeg ikke en gang nevnt de i PL.

Så er det jo også et poeng at øyner man muligheten til å sikre seg Gvardiol eller Bastoni til sommeren er det rimelig meningsløst å gå for Lacroix nå.

Hadde gjerne tatt både Gvardiol og Lacroix jeg ja. Vi må jo ha to stoppere dersom vi fortsatt skal bruke tre. Men mye heller Tapsoba enn Lacroix.

Selvsagt helt fair at du ikke er betalt for å speide på spillere (gjelder det Mudryk også 😉) - var mest nysgjerrig - også litt fordi du er ganske bastant i dine kommentarer.

Jeg ser ikke like mye fotball fra andre ligaer som før (ser ikke like mye PL heller). Så har ingen sterke syn på hva vi kan få tak i. Og ingen tvil om at det finnes bedre stoppere der ute enn Davies og Dier, men synes allikevel man tar litt lett på hvor enkelt det er å oppgradere alt mulig rart.

Handler ikke om stoppere, men prisene på de under, som alle er blitt kjøpt fordi klubbene trodde de var verdt pengene, er stort sett helt hinsides i forhold til deres prestasjoner (van Dijk er vel eneste spilleren som klart var verdt det - et par andre har fortsatt muligheten til å vise seg å være god verdi for pengene - men jeg tviler på at det vil skje for Fernandz, Antony og Fofana):

Så må vi kjøpe noe for å prøve. E. Fernandez er jo et godt eksempel på en spiller som ikke for lenge siden ikke kostet så mye, men som ganske plutselig ble veldig verdifull. Fofana hos Leicester det samme. Og der er jeg i samme posisjon som deg - jeg er ikke betalt for å speide - men savner da vi kjøpte flere slike selv i håp om at de skulle ta steget.

Kan se for meg at vi kjøper to til sommeren. En litt mer profilert og en som er en vi håper kan utvikle seg.

Er jo derfor jeg nevnte Badiashile som gikk for rundt 40 til Chelsea etter hvert. Eller Tapsoba eller Hincapie som det bør være mulig å få til 40-50 (som virkelig ikke er spesielt mye lenger). Ikke snakk om milliardkjøp ala Van Dijk eller Maguire.

Poenget var at det finnes «mange» stoppere som både kan styrke oss på kort og lang sikt.

Vi trenger faktisk ikke å spille med folk som Dier og Davies år etter år, og lure på hvorfor vi aldri tar det neste steget 🤣

Tviler på at så mange vet om feks Hincapie vil styrke oss - og om han er verdt å ta sjansen på til 40-50m.

Der vi nok er enige er at vi må ta sjansen på noen. Så er ikke Dier og Davies problemet for meg. Mer at vi ikke har spillere som er reelle utfordrere til disse. Så spesielt Sanchez kunne vært byttet ut. Og hva gjelder Lenglet synes jeg det var en helt OK sjanse å ta. Og han er ikke dårlig, men etter mitt syn ikke noe bra alternativ på venstre.

• Cuti svarte på dette.

Har ikke sett alt for mye av Hincapie, men han virker som en ekvadoriansk venstrebeint Romero. Agrgesiv og liker å bryte foran.

For meg er Dier og Davies problemet. Jeg ønsker virkelig ikke at vi skal kjøpe noen som skal pushe disse. Vi må kjøpe to nye på Romero-nivå så vi blir kvitt begge to. Så kan de være greie backuper i stedet for Lenglet og Sanchez.

Cuti Så kan de være greie backuper i stedet for Lenglet og Sanchez.

Er jo akkurat det jeg skriver.

Jeg håper også vi kjøper spillere som er bedre enn Dier og Davies. Ambisjonen er ikke å kjøpe noen som er dårligere.

OsvaldoArdiles Har ikke sett alt for mye av Hincapie, men han virker som en ekvadoriansk venstrebeint Romero. Agrgesiv og liker å bryte foran.

Og meget mulig det er riktig, men for meg blir det litt "shiny new toy". Og det blir uansett ei vurdering til slutt av pris. Er en ekvadoriansk Romero verdt 50m? Eller er det kun en risiko som er verdt å ta ved 30?

Akkurat hva gjelder spillere som Hincapie så irriterer det meg at vi virker til å være trege. Vet ikke om det er sant, men vi ble linket til han i sommer, hvor mye dyrere er han 1 år etter? Og kan vi i det heletatt få tak i han? Så skjønner jeg også at det alltid blir mye "confirmation bias" blant de spillerne som slår til. De fleste vi er interesserte i vil aldri bli gode nok til å spille for oss.

Schism Så er ikke Dier og Davies problemet for meg. Mer at vi ikke har spillere som er reelle utfordrere til disse.

Men jeg sier at for meg så er Dier og Davies problemet. Jeg ønsker ikke utfordrere til disse. Jeg ønsker noen som er mye bedre.

Kungreke Heller Maguire enn Dier om valget står kun mellom de to. Men det gjør det ikke.

Cuti Men jeg sier at for meg så er Dier og Davies problemet. Jeg ønsker ikke utfordrere til disse. Jeg ønsker noen som er mye bedre.

De er ikke større problem enn at du kan ha de som backup. Ergo - vi mener det samme.

Så blir det semantikk det andre. Du mener det er så enkelt å kjøpe noen som er bedre. Jeg mener det ikke nødvendigvis er så lett. Så jeg kan fint se for meg en situasjon hvor man kjøper to som ikke nødvendigvis utkonkurrer de, men at vi da sitter med fire stoppere i Dier, Davies, X1 og X2 som er bedre enn Dier, Davies, Lenglet og Sanchez.

Vi er i det minste enige om at man bør kjøpe to. Vi er også enige om at vi bør prøve å kjøpe to som er gode - helst bedre enn Dier og Davies.

• Cuti svarte på dette.

Schism Hang meg nok litt opp i at du skrev at Dier og Davies ikke er problemet, når jeg så tydelig skrev at de er problemet og må byttes ut.

Så viser det seg at du egentlig mener det samme. Så da er de problemet ditt også da😉