Det året Chelsea vant startet de med fire bak. Og hadde egentlig en ganske dårlig start på sesongen. Så byttet de til 3 og plutselig vant de alt.
Det beviser ikke at 3 er bedre selvsagt. Og det er ingen tvil om at de fleste topplag nå spiller med 4 bak. Så gjelder nok det de fleste bunnlag også (antar jeg).
Jeg har ingen sterke syn på om det ene er bedre eller dårligere enn det andre. Man har «trade offs» begge veier.
Fordeler med 3 bak:
A) enklere for stopperne å gå hardere i dueller - ettersom det er to i «sikring» bak
B) man blir aldri stående igjen med en back låst bak en ving
C) større fleksibilitet i vinkler ved oppspill bakfra
D) ytterste stopper kan være litt vanskelig å plukke opp defensivt for motstanderen (det fordrer selvsagt at ytterste stopper har bedre ballbehandling enn folk som Sanchez)
Av negativt ting:
A) risiko for å bli baktunge. Spesielt hvis backene synker helt ned på begge sider for tidlig
B) stiller ganske ekstreme krav til vingbackene. Ettersom de må klare å utfordre en mot en offensivt - ofte isolert uten «hjelp» fra en ving
C) komplisert sentralt på midten. Spiller man med tre så har man bare to naturlige spillpunkter foran seg. I 4-2-3-1 som ofte er brukt nå har de sentrale da tre spillpunkter høyt i banen.
Egentlig litt sjokkerende for meg desto mer jeg lærer om Conte hvordan han kan ha sett Emerson som et alternativ på backen. I hans system kan han kanskje spille høyre stopper - aldri vingback. Også for meg uforståelig hvorfor Sanchez er blitt beholdt. Man må han stoppere ytterst som kan i blant føre ball for å skape ubalanse. Litt som når man ruller opp i håndball. For at det skal fungere må det være et pådrag før man slår pasningen. Ingen av våre stoppere er naturlig gode på det. Og det inkluderer folk som Romero og Davies. Lenglet også forsåvidt. Dier er kanskje den som kunne utviklet den delen best.