Det blir en lang diskusjon. Flere av de managerne skapte sin karriere med soneforsvar og firere bak når store deler av Europa og verden spilte med sweeper, mannsmarkering osv. Ser man enda lengre tilbake spilte ingen av de beste på den måten. Har man nå nådd det punktet hvor utviklingen stopper?
4-2-3-1 var det absolutt hotteste en periode (og kanskje er versjoner av denne fortsatt det vanligste). En formasjon som heller ikke var spesielt vanlig. Da spilte lag med fire bak enten 4-4-2 (noen ganger litt mer 4-4-1-1) eller 4-3-3. Nå er det så godt som ingen lag som spiller 4-4-2 (en formasjon Ferguson og Wenger stort sett brukte) og ei heller ikke særlig mange som spiller 4–3-3 ala Eggen og gamle Nederland (Bodø selvsagt, men av storlag kjenner jeg ingen - RM har hatt en slags 4-3-3, men en 4-3-3 som minner mer om gamle Mourinho enn Eggen).
Hva blir det neste? Jeg vet ikke. Det er vel litt av «poenget» også. At de neste som blir best finner nye varianter. Om det er tre bak eller ikke har jeg ingen særlige synspunkter på, men ikke helt utenkelig at man kan finne den slags med litt nye spillertyper i de forskjellige rollene. Man har jo som Dougie også nevner sett en del mindre lag som har «overprestert» med tre bak. Virker merkelig for meg hvis det kun er en formasjon som passer «mindre» lag.