Beskylder deg ikke for å gjøre det bevisst, men blir litt stråmannsargumentasjon. Ingen som hevder at ting ikke kan snu, og man er ikke dømt til evig fortapelse fordi klubben har et rykte for å choke. Nå gjentar jeg meg selv her, virkelig, men kan ha flere tanker i hodet rundt dette.
Det jeg sier er at det kan påvirke i avgjørende øyeblikk. Husker Chiellini snakka om det da de slo ut oss. Fortellingen om Spurs som en klubb som choker hjalp Juve å holde roen da de lå under. Så er det selvfølgelig enkelt å fortelle det når du vinner. Sikkert mange som har tenkt «lads, its Tottenham» for så å bli feid av banen, og da holder du selvfølgelig kjeft. Men at dette er noe spillere er bevisste på, det tror jeg 100%.
Hvor mye det påvirker er umulig å si. Enig i at tilfeldigheter har mye å si, er du god nok vinner du osv. Men hvordan klarer Real Madrid å bikke dem i sin favør år etter år? De er sjelden spillemessig bedre enn lagene de slår ut i sluttspillet, men finner alltid en måte (mye av det er ren griseflaks, men likevel). Mens vi står her, og det er snart 20 år siden sist vi vant noe. Selv om vi jevnt over har vært blant de 4-5 beste lagene i England. Klarer ikke se at det da bare handler om kvalitet og tilfeldigheter. Det mentale har for mye å si i fotball.