Dougie
Ekstremt liten effekt hvis noen. Fulgte ikke engelsk media opp mot denne finalen, men jeg tviler på at den fokuserte på hvordan United alltid vinner noe uansett?
Cuper er ekstremt mye tilfeldig og selv i CL er det alltid lag ingen har tro på som kommer langt. Vil påstå at det er rimelig tilfeldig hvem. United som vel sammen med Real er de to største. Hadde etter mitt syn tidenes manager i 25+ år. Vinner kun CL to ganger.
Lag som Bodø og Leverkusen knuser resten til tross for at de knapt har tradisjon for noe. Leverkusen er vel gjerne mer «Spurs» enn oss. Husker jeg ikke feil var de vel langt nede på nedre halvdel i det Alonso tar over. Under 2 år senere er de suverene vinnere av Bundesliga som aldri får skjelven utover sesongen ( i alle fall ikke i ligaen). Så hvis man skal si at noe sitter i «veggene» med tanke på å ikke vinne så kan det tydeligvis forsvinne raskt.
Noen lag vil vinne mer og da må noen lag vinne mindre. Jeg kan ganske mye om investeringer og der har man meglere med bra rykte og de med mindre bra. Der gjør man haugevis med transaksjoner og selv der vil det ta år før man egentlig kan si hvem som over tid slår markedet. I fotball vil det ta hundrevis av år før man får et datagrunnlag på samme måte. Og i løpet av hundrevis av år vil så mange eksterne faktorer forandre seg at man uansett ikke kan si noe (som også er et stort problem i investorverden).
Gode lag vinner mer enn dårlig lag opplagt. Men lag som er omtrent like gode over en periode kan få ekstremt forskjellige resultater - spesielt i cuper. Og jeg tviler på at det har mye å gjøre med hvem av de klubbene det er. Vi er dessverre bare en av de klubbene som har uflaks. Eller har hatt siden vi ble gode for ca 20 år siden.