https://swissramble.substack.com/p/how-much-money-did-chelsea-really
Ganske interessant denne. Selv om jeg tror Swiss Ramble undervurderer problemene Chelsea potensielt ender opp i. Ikke med 100% sikkerhet selvsagt. Alt tyder på at Boehly og co. er meget smarte folk - som har bedre oversikt over alle interne tall enn hva Swiss (og jeg for den del) kan få tak i. Men for meg gir det ingen mening det de holder på med. Tror det er basert på en ekstrem optimisme og tro på at man kan kontrollere "verden" (som meget mulig er den holdningen som har gjort han ekstremt rik).
Ser man på Chelseas omsetning så ligger den på £481m.
Det var et år de nådde kvartfinalene i CL og spilte Super Cup of VM for klubblag. Med andre ord så nære maks man kan komme hva gjelder inntektspotensial for den klubben i nåværende form.
Ser man på Chelsea's lønninger:
Som er godt over 100m mer enn oss forøvrig.
Og Chelseas avskrivninger av overganger:
De er anslått til £215m.
Så ser man på avskrivninger på £215m og lønn på £364 så bruker Chelsea omtrent £100m mer enn deres omsetning fra 2021/2022.
På kort sikt går nok det helt fint. Og jeg antar de vil selge en del fremover, men gud hjelpe de balanserer på en knivsegg her. Og hvis de ikke kan finne måter å øke inntekene på så forstår jeg ikke hvordan det skal gå. Alle de de har kjøpt må slå til. Skulle Mudryk og Fernandez kun bli gode PL-spillere og de må selge unna store deler av sin bredde fremover - så vil Chelsea ende opp som Arsenal var i mange år. Samtidig som de selvsagt nå har flere av de mest spennende spillerne i ligaen - så sportslig sett kan det bli bra, men utrolig å bruke så hinsides mye penger - og allikevel er det knapt noen som forventer at Chelsea skal dominere fremover (hvis City kollapser og Liverpool er nede står man selvsagt bedre stilt - men selv da er det ikke gitt at de skal dominere).