Skal ikke begi meg ut på en lang analyse om Guardiolas revolusjon av tysk fotball. Utifra det lille jeg ser der vil jeg påstå det motsatte - at Guardiola ikke påvirket Tyskland nevneverdig - og at tyske managere og trenere også har påvirket andre mye mer enn Guardiola. Etter mitt syn er det ingen andre enn Guardiola som spiller «Guardiola-fotball». Så kan man argumentere for at Guardiola har påvirket klubber til å se på feks ballinnehav litt annerledes igjen, men det vil jeg påstå stammer fra Cruyff. Uansett. Det der kan jeg alt for lite om til å ha sterke meninger rundt.
Vanskelig å si hva som er enklest. Å ta over et lag som tross alt fungerer godt - for så å optimalisere - eller å ta over et lag som roter litt. Å ta over etter en «Ferguson/Wenger» er opplagt vanskelig. Å ta over i en klubb som United, Arsenal eller muligens nå oss som har rotet i flere år er heller tydelig ikke enkelt. Når noen «plutselig» lykkes handler nok om en fin kombinasjon av timing og ferdigheter.
Noe som vil tale for Flick vs. Potter er hans erfaring med store navn - og å være i en stor klubb. Opplagt at mye av jobben i klubber som Chelsea handler om å håndtere personligheter. Ikke dermed sagt at Potter ikke er eller ikke kan bli god på det. Men hva gjelder erfaring rundt den slags har han mindre enn Flick.
Så tror jeg vel ikke noe på at Potter er nære på å få sparken. Han er tross alt karen Boehly og co. plukket ut.