Synes det er vel tidlig å si noe om. Noen spillere får fart på ting kjapt - Kulusevski og Bentancur, men jeg vil påstå at det er mer vanlig slik som med Grealish - at det tar tid. Var vel det Conte nevnte i intervjuet etter kamp også.
Så kan man ikke helt vinne her. Jeg har ikke noe imot at en trener sier klart i fra når han er misfornøyd (så lenge han ikke heter Mourinho godtar vel fansen det?), men man må samtidig se konstruktivt på det man prøver å gjøre (som Sutretino til slutt ikke klarte).
Mye bedre for meg å ha en Conte som "forklarer" hvorfor ting ikke helt går på skinner enda - isteden for at han "forklarer" verden hvor umulig det er å gjøre det godt med Tottenham uansett.
Så er jeg litt skuffet over Conte så langt.
A) Hans Chelsea-lag var veldig "in your face" hva gjalt press. Jeg trodde vi skulle se noe av det samme hos oss. Dessverre er vi fortsatt når vi prøver å presse høyt veldig sårbare.
B) Hans kjærlighet for visse spillere er veldig merkelig.
- Emerson: Den verste. Jeg ønsker karen alt godt og med fire bak hadde han sikkert vært ganske god. Som vingback er han nesten en skandale. Burde vært Doherty og Spence som spilte der.
- Sessegnon: Jeg har ikke noe imot å gi Sessegnon muligheter, men han gjør de samme idiotiske feilene fortsatt - og jeg ser ingen fremgang.
- Dier: Har stort sett vært veldig god, men han spiller opplagt for mye og har begynt å gjøre de feilene han tidligere var kjent for igjen. Hvor er han før 0-1 til Newcastle i går? En slik ball skal ikke kunne gå igjennom på den måten. Hvorfor rullerer ikke Conte Dier litt?
- Sanchez: Jeg mener ikke han er så dårlig som mange mener, men når man spiller med 3 bak og de ytre skal være "ballspillende" så sier det seg selv at Sanchez ikke går. Fascinerende mot Newcastle hvor ofte oppspillsfasen dør med Sanchez og Emerson på høyre.
5: Gil: Helt utrolig behandling av en ung spiller.
En ting at vi til tider ligger lavt. Det har jeg ikke så mye problemer med, men savner at vi er mer "offensive" i hodet. Conte minner meg veldig mye om Kjetil Rekdal. Man skal aldri spille "low probability passes" på feil plass. Noe som er helt riktig, teoretisk sett, men det krever også at man har over gjennomsnittelige intelligente spillere. Det har vi ikke. Og selv om Kulusevski og Bentancur har hevet oss der ser jeg ikke hvordan mange av Contes favoritter og nye kjøp hjelper. Dier, Emerson osv. er ikke folk som klarer å balansere ved å spille kynisk gjennom 90 min.
Da er jeg mer for å fostre tro og selvtillit. Hvem bryr seg hvis man slår litt feil i blant bare man prøver på noe? Jeg forstår at det er en veldig norsk måte å tenke på, men de beste lagene i England har stort sett også spilt den slags type fotball. Litt naivt muligens for en Italiener, men det har nå fungert fint. Og veldig få spiller den litt kyniske fotballen Conte representerer i disse dager. Allegri gjorde det godt med Juventus på den måten. Så hadde man der helt fabelaktige fotballhjerner i kjernen av laget. Man kan nok argumentere for at Ancelotti også er på den litt "kyniske" siden, men igjen - de har Modric, Kroos, Casemiro osv. - vi har Dier og Emerson. Virkelig ikke sammenlignbart.