Nei tiden vil vise. Men tidligere har han fått kritikk (sikkert med rette) for å virke handlingslammet under kamper vi kommer bakpå. Nå har vi to på rad hvor det motsatte skjedde så cred der hvor cred bør gis. Vi bytta vel 5 idag og det blei bytta tidlig
Antonio Conte
- Redigert
Ja det viktigste var egentlig å få av Skipp og Bissouma tidlig for å få midtbanen på stell. Så helt naturlig å ta av Skipp til pause og Bissouma etter knappe timen. Det forandret kampbildet.
Så er det selvsagt tilfeldigheter at vi scorer to dødballmål på tampen og snur kampen resultatmessig.
Men som jeg har sagt i hele år. Legger man trykk på motstanderen så får man noen mål på tilfeldigheter og dødballer. Så er lov å håpe Conte lærer til neste kamp.
Vinner av gruppa i CL og tredjeplass i ligaen, foran Liverpool, Manure og Chelsea når første tredjedelen er unnaspilt. Det er isolert sett svært bra. Så kan man si at bak resultatene er det litt tynt og Tottenham dna'et kommer på ingen måte spesielt tydelig frem. Men det er fortsatt 'early days' for Conte . Hadde vel et år i stolen igår
Jepp, resultatene har vært som forventet. Spillet ikke.
Vi har skåret 2 mål i snitt pr kamp i PL. Ikke så gæli det. Kun de to over oss som har skåret mer.
- Redigert
Vi ligger vel i praksis likt med United og med Chelsea et par poeng bak når alle har spilt like mange kamper. Så vi er vel omtrent der alle forventer at vi skal være. Med i kampen om 3/4-plassen og allerede et stykke bak de par første plassene.
At vi vant den CL-gruppa var vel noe alle tok for gitt på forhånd. Heldigvis klarte vi det i siste sekund.
På papiret ser det unektelig ganske bra ut. Men ser man bak resultatene, og sammenlikner spillemessig med vårsesongen, så er det lite å juble for.
Ja, vi tar oss videre i CL, men med et nødskrik, og i en gruppe vi var klink forhåndsfavoritter i. Et topplag i PL er vel egentlig forventa å gjøre som de vil i den gruppa, selv om det ikke alltid er så enkelt osv.
I PL har vi blitt vaska gulvet med i toppkampene. Generelt slitt mot lag som presser oss, og mot svakere motstand sliter vi med et velkjent fenomen - å skape ting på annet enn kontringer.
At vi fremdeles har scoret så mange mål og plukket bra med poeng, skal vi nok først og fremst takke arbeidet som er lagt ned i dødballer for. Lenge siden jeg har sett et lag være så tunge og effektive på offensiv dødball.
Det betyr ikke at ting nødvendigvis trenger å være så mørkt. Selv om Conte i perioder har en sta og i overkant forsiktig tilnærming, er selvsagt ikke filisofien hans noe i nærheten av det vi har sett nå. I vår spilte vi tidvis glitrende fotball - også når vi lå dypere i banen.
Hva som skyldes den spillemessige duppen, er vanskelig å svare på, men det intense kampprogrammet er nok mye av forklaringen. Der vi i vår spilte en kamp i uka og kunne stille stort sett samme ellever, har vi nå måttet spille hver tredje dag, samt skifte spillere fra kamp til kamp. Dette kombinert med at flere av de nye signeringene har brukt noe mer tid på å tilpasse seg enn ventet, gjør nok at ting ikke har fått satt seg ordentlig.
Dessuten er det ikke til å komme utenom at vi har hatt noen kjipe skader. Savnet av Kulusevski har nok vært større enn man kanskje håpet, Richarlison ble etterhvert en veldig spiller å rotere inn. Dessuten har spillere som Romero og Son slitt litt med formsvikt.
Så sånnsett - gitt alle problemene vi har hatt, har jo sesongen vært bra poengmessig. Så får vi jo bare håpe at ting klaffer mer etter VM, og at vi er et av lagene som tjener på det oppholdet.
Enig i det meste fra det som er skrevet i de siste postene egentlig.
Interessant med cornere. Vi skåret 5 i hele fjor. City hadde 14 og Liverpool 15.
I år har vi skåret 9 allerede.
Sikkert ikke helt tilfeldig at vi er blitt bedre, men vi ender knapt opp med 30 mål fra cornere ved årets slutt.
- Redigert
Vi har vel for første gang på mange år fått inn en ordentlig dødballcoach/drillet spillerne ordentlig på dødball. Det er bra at dette gir resultater, men i mitt hode skal dette komme på toppen av øvrige mål og IKKE erstatte mål scoret på øvrig måte.
Enig i at man kan forvente forbedring, men umulig for ett lag å skåre dobbelt så mye på cornere som andre sammenlignbare lag over tid - selv om vi nå har veldig mange spillere på 180cm+.
Også ganske interessant at vi er på delt 3. plass hva gjelder antall cornere (samme som City). Vi er på delt fjerdeplass på antall innlegg. Og vi er på 5. plass i antall pasninger (13. plass på "long balls").
Så selv om jeg er enig i at vi ikke er veldig god - og at vi har tatt flere poeng enn vi fortjener - så overdrives det litt til tider her inne hvor dårlig det er.
- Redigert
Det hjelper vel på en god del at vi er det høyeste laget i PL (noen ganger i dobbel forstand kan det se ut som).
- Redigert
Må si at det jeg savner fra Conte er en forståelse av hvordan han ønsker at vi skal spille på sikt og hva som mangler/skal til for at vi kommer dit i hans hode.
Så langt er han for meg en slags "mindre interessant" versjon av Jose Mourinho. Dog skal han ha at han reddet topp 4 for oss en sesong det virkelig brant på dass, det store spørsmålet er hva veien videre er.
For meg er han opplagt litt forundret over at det ikke fungerer bedre selv. Heldigvis virker han til å ha ei veldig konstruktiv holdning til å løse det.
For meg er det ganske tydelig at han ønsker å spille slik vi gjorde i store deler av kampen mot Liverpool. Hadde vi spilt slik med en normal Romero, en normal Son, en frisk Kulusevski, en frisk Richarlison fra benken og kanskje en ny back eller to så er vi "plutselig" et sabla bra lag.
Så er det utrolig merkelig hvor sjelden vi ser glimt av bra spill. Normalt har klubber med såpass gode spillere som vi tross alt har glimt av gode kamper litt tilfeldig selv når de sliter.
- Redigert
Knut
Jeg har vært sterkt kritisk til spillet og en del valg Conte har gjort denne høsten.
Men han tok oss fra 8. og milevis bak spillemessig til 4. forrige sesong. På vårparten spilte vi tidvis en fotball vi aldri var i nærheten av egentlig siden Pochs glansdager.
Denne høsten har spillet avtatt, og vi ser mer ut som vi gjorde store deler av tiden under Mou. Ligger lavt, ingen plan osv. Men vi ligger fortsatt på 4. og dette er en sesong man føler alt kan skje. Etter VM-pausen kan vi se ut som en million igjen.
Dersom det svake spillet fortsetter utover vinteren/våren og vi daler på tabellen, kan vi selvfølgelig begynne å snakke om hva Conte egentlig tilfører.
Noen som har peil på hva som skjer i Juventus, og om det kan ha koblinger til Conte? Virker som det har vært no økonomisk juksing?
Vet ikke med Conte, men har vel iallefall koblinger til Paratici.
Såvidt jeg har skjønt det så er det snakk om å jukse med overgangssummer sånn at det skal se bedre ut med FFP. Litt som City holder på med sponsoravtaler, bare at de er immune mot all form for straff.
- Redigert
Virker som Conte har misforstått hele greia. Trodde fotball handlet om å angripe når man kan og forsvare seg når man må. Vi kjører helt motsatt.
Skulle vært manager i pl du cuti