Skal man tolke Conte i beste mening så:
1) Utfordrer han klubben og spillerne til å «våkne»
2) At han faktisk bryr seg
3) Man må ikke ta ting så bokstavelig når en italiener blåser ut etter en kamp
I verste mening så:
1) Han tar ikke ansvar selv for noe - selv etter snart 1.5 år har han ikke klart å bedre på ting
2) Han klarer ikke å forstå hva man bør ta internt og hva man kan diskutere eksternt
Vi har vært i mange år, og er, ekstremt dårlige til å drepe kamper. Mot Southampton på 3-1 er alt man trenger å gjøre å unngå dødballer og lignende type situasjoner som kan få frem tilfeldigheter. Southampton skaper omtrent ingenting på spill. Etter to dødballer skårer Southampton og de får straffen. På ingenting. Southampton får 10 hjørnespark og mange frispark godt inne på vår halvdel. Vi snakker om laget som ligger sist i ligaen. Uten at jeg mener at Southampton er ubrukelige så er det helt uholdbart. Er det så Conte sin feil eller spillerne? Jeg vil påstå at det er en kombinasjon, men hvor hovedansvaret går på Conte. Etter 1.5 år så nytter det ikke å bare si at hadde spillerne hørt etter så hadde dette gått fint.
På mange måter er jeg glad for denne utblåsningen. Selv om dette ikke er et kortsiktig problem så får vi se hvordan spillerne reagerer. Om de tar utfordringen eller om de nå har gitt opp Conte.
Hva gjelder om folk vil ha Conte ut eller ikke er det opplagt en overdrivelse å si noe i nærheten av 99%. Noen fans vil ha alle managere som ikke leverer som Pochettino på sitt beste ut. Hadde Pochettino fortsatt med andre og tredjeplasser hadde vel folk ønsket han ut også - fordi han ikke faktisk vinner noe. Den delen av fansen er typisk også ganske vokale virker det som. De bruker blant annet forum som dette til å få ut sin personlige frustrasjon. Omtrent alle fans jeg kjenner i «virkeligheten» har et mye mer nyansert syn på den slags. For meg virker det som de fleste er litt på gjerdet hva gjelder Conte. Ganske likt megselv. Jeg klarer ikke å se poenget med å humpe avgårde som vi gjør nå, men hadde Conte signert for 3 nye år i dag så greit nok. Tror fortsatt Conte kan få til mye her hvis hans innstilling er riktig og man ikke får for mye friksjon med klubb og spillergruppe. Alt tyder på at han er en veldig god manager så hvorfor skulle klubben da ønske noe særlig annet? Eller fansen for den del. Så viser det seg gang på gang at hvis man ikke har riktig tro, harmoni osv. mellom klubb, trener og spillergruppe så går det ikke. Spesielt ikke hvis man da ikke har tålmodighet til å sparke ut de man da må sparke ut og erstatte de over tid med de man vil ha inn.