Aldri lurt å betale for mye. Og finnes det egentlig klare førstevalg?

![

Coutinho: Skandale
Felix: God, men ikke verdt €126 så langt
Griezmann: Skandale
Grealish: Elsker han, men opplagt ikke vært verdt pengene enda i City
Lukaku: Skandale
Dembele: Skandale - eller veldig nære
Pogba: Skandale
Hazard: Skandale
Higuain: Ikke verdt pengene - selv om han var god i Juventus også
Maguire: Skandale
Sancho: Tidlig å si, men skal forbedre seg mye for å være verdt pengene
Havertz: Nære skandale - ganske god, men ikke verdt pengene

Blant den lista vil jeg si Mbappe, Bale og van Dijk var gode kjøp og verdt pengene. Neymar er vel en egen historie så vanskelig å helt bedømme. Lukaku til Inter var bra - spesielt ettersom han ble solgt igjen. Antony er for tidlig å si.

Totalt sett rimelig krise den lista. Så å tro at Chelsea nå bare fikser forsvaret med 200m GBP skal mye til. Og risikoen de tar er i så fall helt sinnsyk.

Er jo ikke uenig, men har gitt opp å tenke verdi for penga når det kommer til disse klubbene.

For Chelsea har jo pengebruk beviselig ingen konsekvenser. Det ser vi jo på Lukaku - en gigaflopp som de bare kan sende gratis ut på lån det påfølgende vinduet, og samtidig bruke ytterligere 250 mill netto (kanskje enda mer om man inkluderer Gvardiol).

Hvordan skal man da klassifisere et kjøp som Havertz? Han forsvarer åpenbart ikke prislappen, men så ser vi jo at det betyr nada for Chelsea. Og bidratt i positiv forstand har han jo, så jeg tviler på at majoriteten av Chelseafansen kaller ham et bomkjøp.

Det jeg prøver å si er vel egentlig at når vi snakker så høye summer vil en spiller bortimot aldri være verdt pengene. Det tror jeg blir tilfelle både for Fofana og Gvardiol også. Men når det ikke har noe å si for kjøpende klubb, så kan de likefullt bli bunnsolide signeringer. Selv om jeg ikke blir overrasket om minst en av dem går gratis på lån til en eller annen bakgårdsklubb om senest 2 sesonger.

Det merkelige er at de fleste jeg kaller «skandale» kan ikke engang regnes som gode spillere bare de hadde betalt mindre. Felix er som nevnt en som er god, men ikke 126m god. Folk som Maguire er ikke gode om de omtrent hadde vært gratis.

Ting vil forandre seg for Chelsea. Nå uten like store friheter kan de ikke bare betale hva som helst for Cucurella og stoppere.

Så må de gjerne brenne pengene sine på Gvardiol for neste år hvis det betyr ingen spiss nå. Uten en spiss klarer jeg ikke se hvordan de skal kunne slå oss i ligaen. Nevnte Havertz er ubrukelig som spiss i 38 runder. Han har sin verdi gjennom å jobbe hardt samt ha noen solide ferdigheter. Men å være han som skal putte 20 mål for et topplag klarer jeg ikke se skjer.

Kommer an på hvordan de setter opp laget det. City vant ligaen ifjor uten en spiss, Firmino knapt en som produserer målpoeng osv. Problemet til Chelsea er vel at det ikke er så mange andre som scorer heller. Får se nå med Sterling, men mistenker at mye ligger på Tuchel og hans defensive tilnærming.

Men ja, ellers ganske enig. Skal sies om Maguire at det er lett å glemme at han var bra i to sesonger for dem.

Er helt greit at vi er nøkterne med pengesekken så lenge vi nå er tilbake til å bygge stein på stein. Håper Conte blir i noen år, har veldig troa på at vi kommer til å vinne det som er viktig med han ved roret på samme måte som liverpul. Bare bedre.

Man kan alltids argumentere i etterpåklokskapens lys. Ofte enklest det. Men at Gvardiol eller Fofana er «skandale» eller svært høy risiko blir for dumt. Her snakker vi om de to kanskje beste og mest lovende unge stopperne i verden akkurat nå. Kudos til Chelsea som åpenbart trenger forsterkninger bak og gjør noe med det. Hadde tatt begge to til oss på sekundet om det hadde vært mulig.

Blir for dumt? For det første aldri sagt at de to er «skandale» så hva er poenget? Hva gjelder risiko taler tallene for seg selv. Alle de kjøpene ble gjort fordi man trodde man fikk gode spillere tilbake. Det skjedde altså ikke, men så fort en spiller vi er interessert i evt går til en annen klubb så vet vi? Vi er altså eksperter på en 20-åring som spiller i Tyskland? Apropos for dumt.

Ja. Selvsagt kan det være at Chelsea ender opp med to verdensstjerner. Da van Dijk ble kjøpt trodde vel de fleste at de hadde betalt for mye også. Poenget er at man må sannsynlighetsgjøre - og desto dyrere desto tryggere må man være. Faktum, selv om jeg vet noen kaller det «statistikk» og derfor teller det ikke, er at det er ingenting som heter å kjøpe noen man er sikker på lykkes.

Hva gjelder Chelsea mener jeg (skjønner at folk med mer peiling enn meg i Chelsea mener noe annet) at de hadde vært mye bedre tjent med å bruke pengene et annet sted.

Kan jo også lure på hvorfor Gvardiol skal signere nå? Hva som Chelsea ender på 7. plass og RM vil ha han neste sommer?

Vi vet ikke mer enn akkurat her og nå. Og her og nå så er de to lysende stoppere for fremtiden. Når Chelsea da trenger en i år og en til neste år, så er det egentlig rått at de ser ut til å stikke av med begge. Så får vi se hvor mye bedre de blir. Men om et par år er kanskje de overgangssummene lite å snakke om uansett.

Så er det noen som vil si de trenger en spiss. Tipper de kjøper en der også jeg.

Det er vel på denne måten Gvardiol ikke har noen betenkeligheter med å signere et år på forhånd eventuelt. Han vet Chelsea tar de grepene som er nødvendige for å være et topplag.

Oser desperasjon når Martins og James er de heteste navnene.

Får bare håpe det renner ut i sanden. Da er det bedre å la Gil være Kulus backup.

James er vel mer eller mindre off til Fulham iflg Romano?

Klarer vi å utkonkurrere Fulham?

Vil vi utkonkurrere Fulham? 😆

Meldes jo samtidig at Gil til Valencia ikke skjer. Så tipper vi lander på status quo jeg. Helt greit når man ser navnene som slenges rundt.

Ser på VG-nett at det skal være rykter om Tommy Høiland til Spurs 🤣🤣

Vi gjørt et bra vindu, men det kunne fort blitt mye bedre.
Litt overasket at Conte ikke har gått for en høyre vingback i dette vinduet.Det hadde også vært kjekt om vi hadde fått inn en playmaker.

Spence?

Noe mer playmaker enn Kulusevski tror jeg aldri vi får med Conte. Så er jeg enig i at det er synd at vi ikke klarte å få inn en kar for å utfordre Kulusevski.

Så finnes det flere vinduer heldigvis.

Schism
    Ja jeg vet om Spence.Jeg var sikker på at Conte ville gå en som gikk rett inn på laget.
    En playmaker som kunne gi oss variasjon på midtbanen.En som er mer kreativ.

Ja. Vet du vil ha det, men Conte prioriterer sjelden slik. Han brukte vel Fabregas litt i Chelsea, men det var vel en spiller som allerede var der. Brozovic er en strålende pasningsspiller, men ikke slik kreativ du snakker om.

Så sikkert etter en slik på høyre, men ikke så lett å finne.

Eriksen fikk vel spille en del i Inter etterhvert, men enig i at det ikke er spillertypen som står først på blokka i Contes lag. Virker dog som vi var litt på utkikk, men helt komfortabel med at vi lar være når rett person ikke dukka opp.

Får vi inn den spillertypen ila de to neste vinduene som kan erstatte Lucas, blir det bra.