Kungreke
Jeg tror fortsatt mye på Gil. Tror ikke han hadde vært noe dårligere enn Johnson hvis han var den som fikk starte kamp etter kamp i månedsvis. Noe Gil aldri har fått lov til i Tottenham. Så håper jeg at Johnson på sikt viser hvorfor han har fått den tilliten, men det blir en annen diskusjon.
Så ser jeg også hvorfor tiden for Gil nok er over her. Hvis vi jakter mål er ikke Gil en kar man er desperat etter å få på banen - ettersom han ikke er spesielt produktiv. Hvis vi forsvarer en ledelse eller et resultat så gir han oss ingen ting på defensiv dødball. Ofte når man forsvarer noe blir man nettopp satt under press på dødball (så er det mange vinger som ikke gir oss noe på dødball, men få så lite som Gil). Ei er han heller en kar som kan ta med seg ballen i ei kontring 50m. Salomon som også er en liten spiller har potensial til noe slikt.
For meg må Gil gå litt samme vei som Ødegaard. Ødegaard var også en som ikke helt produserte. En som løp mye og slo mange penge pasninger sideveis. Så litt etter litt fant han sin «mojo». Jeg har ingen tro på at Gil blir like god som Ødegaard, men hvis han kunne fått to sesonger hvor han var en viktig brikke i et lag offensivt er jeg overbevist om at han ville blitt mer skapende. Han har opplagt noe der i seg.
Brighton er interessant hvis Zerbi får han til å virkelig tro på seg selv - og å bli mer direkte.
Gil så så veldig lovende ut, men vi har bare rotet til utviklingen hans. Og han har heller ikke helt tatt de få sjansene han har hatt. Selv om man ikke kan forvente toppnivå når man bare litt tilfeldig slipper til så burde han nok ha vist litt mer.