Schism Emerson hadde potensielt plutselig passet perfekt hvis Pochettino ønsker 4-2-3-1 forøvrig. Skal sies at når han nå har lært seg å spille som vingback og vi har Porro, Spence, Udogie, Perisic og Sessegnon ellers - hvor ingen av de er naturlige backer i fire bak (selv om Spence spiller vel i en bakre firer nå) - så tviler jeg på at Pochettino vil gå for 4-2-3-1. Vi har heller ingen klar AM - selv om jeg mener Kulusevski fint kan spille der.
Viktig å huske at Emerson fremdeles har store begrensninger. Jeg tror hans «oppblomstring» mer skyldes den tydelig definerte rollen han har og spillerne rundt enn det skyldes form.
Som feks Cancelo og Zinchenko er han best når han kan bevege seg inn i banen og har en naturlig breddeholder foran seg - ikke når han må gå på overlapp. I nåværende system er det optimalt siden Deki omtrent ligger bredt som en klassisk ving, i tillegg til at Romero ofte bidrar til å skape overall på høyresiden fra sin stopperposisjon.
En ting er at Emerson da ofte kan bidra som en ekstra mann sentralt i banen, en annen er at når Romero og Deki har dagen, er de et såpass helvete å forholde seg til at Emerson gjerne går fri og kan true farlige rom. Så skal han selvfølgelig ha skryt for å gjøre den jobben veldig bra.
Emerson var jo faktisk ganske bra på tampen av forrige sesong i en liknende rolle. Men i høst når Romero var ute av form og Deki mye skada måtte han igjen fungere mer som en breddeholder, og da ble det katastrofe. Rett og slett go’fot-teorien i praksis.
Tror at med Poch, som gjerne foretrekker at angriperne ligger smalt, kan det igjen bli vanskelig for Emerson. Han er rett og slett for dårlig 1 mot 1 offensivt og til å slå innlegg. Nå kan det selvfølgelig hende Poch er blitt mer pragmatisk med tiden, men jeg kan se for meg at Porro og Spence er mer typer som passer hans spillestil.