Sheik Utrolig lav xA på utrolig mange spillere.
Jeg er ikke så interessert i "nesten-stats", men denne er litt interessant likevel, for den forteller litt om hvor mye vi skaper, og om arbeidsforholdene til våre spisser. Googlet det, og vår suverent beste på dette, Kudus, kommer inn på en finfin 23. plass med 2,36-2,39. Porro med ca 2,0.
Nå skal det sies at Kudus kommer på 2. plass i antall forsøk på innlegg, med 28, og Porro på 7. plass med 23 innlegg. Jeg er overhodet ingen ekspert på stats og å sette dem sammen, men jeg vil tro at et godt innlegg vil slå ut på xA?
På "thru balls" (gjennomspill), har vi ingen på topp 25, hvor nr 25 har 2 gjennomspill.
Ser man på Kudus, så har han nesten like mange skudd (23) som innlegg (28), og på dette har han produsert 2 mål. Ser man på Odobert, så har han 10 skudd (var vanskelig å finne noe statistikk på innlegg), og 0 mål. Porro har også 10 skudd og 0 mål.
Simons har allerede rukket 14 skudd og har heller ikke produsert voldsomt mye (det finnes helt sikkert flere eksempler, men dette skal være våre "beste tilretteleggere").
Dette gir meg et bilde av kantspillere som helst går for egne muligheter, men desverre ikke er gode nok til det. For all del, ikke noe galt i det, men det er ikke noe jeg liker personlig, etter mitt syn, blir det litt "ego". Og har man slike "tilretteleggere", så kan man heller ikke forvente så mye av spissene (om de ikke heter Harry Kane).
Men dette er selvfølgelig statistikk og forteller ingenting om det f.eks fantes muligheter for gjennomspill eller innlegg, om hvor mange vi har foran mål i den gitte situasjon.
Nå hviler nok ikke dette på dårlige spillere, men også på både timing, kjemi og relasjoner, så det vil være rimelig å tro at vi kan bli bedre her.