Dougie
Måtte hatt 3-4 timer på en pub for å utrede alt jeg mener om Palhinha og spillertyper på midten.
Jeg er absolutt åpen for at det kan fungere. Jeg var positiv til at vi hentet han og han har startet bra for oss - tidvis veldig bra.
Jeg vet også at fotball går i trender. Noen trender blir mer eller mindre permanent værende, men det er faktisk ikke så mange. Ikke så lenge siden man hadde «markeringsstoppere», før alle skulle spille soneforsvar (hvor da rene markeringsstoppere ble sett på som gammeldags) og nå har man stort sett hybridløsninger. Veldig få utenfor Norge spiller nå ren sone vi «alle» ble lært opp til skulle være det beste.
Nå er det en trend at den «dype» eller defensive på midten skal være en god ballspiller. Ikke så lenge siden trenden var motsatt. Hvor den spilleren egentlig bare skulle være Palhinha og gi fra seg ballen igjen. Ser man på City (Rodri) så er han et ekstremt tilfelle, men Zubimendi, Tonali, Mac Allister/Gravenbech er alle gode og til tider veldig gode pasningsspillere de også. Caicedo er litt mer begrenset, men mye bedre enn Palhinha. Betyr det at alle må være gode for å lykkes i den rollen? Nei. Det tror jeg ikke, men har minstenivået hevet seg? Ja. Det tror jeg. På samme måte som en Gary Neville aldri ville vært en topp back i disse dager med hvordan den rollen også har utviklet seg.
Jeg tror man de neste 10-15 årene vil se mer og mer av «komplette» midtbanespillere. Litt som Bergvall og Gray. Hvor det ikke er opplagt om de er best som 6, 8 eller 10. Palhinha passer ikke inn i en slik verden.
Også et poeng at jeg tror vi vil spille med 3 bak ofte med Vuskovic neste år. Det i seg selv betyr ikke at Palhinha er ubrukelig ettersom Vuskovic og delvis Romero er som midtbanespillere å regne hva gjelder pasningsspill, men det reduserer behovet for en Palhinha noe i alle fall.
Jeg mener også at lag nå, med all «IT», er mer presise i hvilke svakheter man prøver å utnytte hos motstanderen. For oss er det opplagt. La VDV og Palhinha ha mest mulig ball. Spesielt mot lag vi «skal» slå kan det bli vanskelig.
Vi får se tenke jeg. Når gleden av å ha en mann som hjelper oss til å fremstå solide defensivt etter ca 1.5 år med ubrukelige forsvarsspill dabber litt av. Så tror jeg man kan vurdere Palhinha bedre. Genialt at vi hentet han, men jeg velger å tro at det også er en grunn til at det ble et lån uten at man må kjøpe.