Knut Var spillerne rett og slett litt avskrudde?
Dette er veldig overførbart til håndball.
Tror det er mye mer sannsynlig at man i ei uke har “pumpet” seg opp for å starte sesongen med 9 poeng etter en kamp mot et lag man “bør” slå. Blir man overtent og begynner å tenke konsekvenser når ting ikke helt går som de skal ser ting plutselig slapt ut. Samme i forsvar. Hvis en presser høyt, men resten ikke våger å gjøre det samme så ser det ut som ingen “jobber”. Vi ble stresset og lite synkroniserte.
Denne type kamp måtte komme (men jeg hadde ikke forventet at man ikke skulle klare å justere seg før så sent). Hvor modig skal Palhinha være når han mottar ballen dypt? Vi vet han ikke er best i verden i de situasjonene. Skal han våge å snu opp eller skal han slå en sikker pasning? Hvis “alle” havner i en situasjon hvor man spiller det trygge så dør angrepsspillet uansett hvor god man er. Og når man i tillegg spiller mot et lag som er gode på den slags. Romero er bedre med ballen enn VDV. Så da gir man rom til VDV. Kudus er farligere enn Johnson så da gir man plassen til Johnson osv. Det er ikke rakettforskning, men vi som lag er ikke på et punkt hvor man klarer å løse den slags utfordringer. Og vi mangler nok noen med litt mer personlighet til å da ta ansvaret til å bryte opp. Det burde ha falt på Romero, Porro og Bentancur. Porro var fryktelig. Romero er ingen leder og Bentancur begynte ikke å spille fotball før Bergvall kom på banen.
Så tror jeg både spillerne og Frank lærte mye. Porro vet han er en kar som må være en av de som kan slå den pasningen som bryter opp mønsteret. Samme med Romero. Tipper begge to ergrer seg over at de ikke tok det ansvaret. Mens Frank ser også hvem som har personligheten til å være noe ekstra under press. Han må tenke på hvilke måter han kan få Porro til å treffe på de pasningene osv. Og han må vurdere hvem han skal satse på. Uten at jeg mener at man skal kaste ut noen basert på en kamp så er det soleklart at f.eks Bergvall er en av de som virker til å ha naturlig “personlighet”. Betyr ikke at en så ung spiller skal klare å løse slik kamper hver gang han spiller, men Bergvall burde utvilsomt ha kommet på banen rett etter pause.