Mabbutt Jeg har lurt litt på når folk mener at det ble krise med skader. For eksempel tapte vi den 10. november 1-2 hjemme for Ipswich. Da var det stort sett bare VdV av betydning som hadde vært borte med skade så langt. Etter den kampen sto vi med 5-1-5 i serien, noe jeg syntes var for svakt med tilnærmet fullt lag.
Jeg svarer meg selv jeg, har studert litt lagoppstillinger i sammenheng med resultater.
Jeg har en stor erkjennelse, jeg har undervurdert Vicario STORT! Jeg har nok også overvurdert Forster, Austin og Kinsky stort, selvom jeg syntes de så bra (nok) ut.
Etter tapet mot Ipswich, slo vi City 4-0 borte, uten både VdV og Romero, så da sto vi med 6-1-5 i PL.
Så ble Vicario skadet, og ved utgangen av januar, sto vi med 7-3-13! Så selvom jeg synes vi var for dårlige før City-kampen, så var desember og januar katastrofale.
I februar kom Vicario tilbake, og vi hadde i februar 1 tap og 3 seire i PL. Har også sett litt på lagene underveis og av andre skader er det litt fra og til, men ingen store greier og ikke noe over lengre tid.
Utifra resultater og skader, ser det derfor ut til at den skaden som virkelig påvirket oss, var Vicario alene.
Dette er selvfølgelig med utgangspunkt i skader som primær årsak til kollapsen.
Med Romero og/eller VdV, har vi stort sett vært like dårlige hele sesongen (tap og seier om hverandre).
Perioden etter etter februar dalte kurven igjen, selvom de andre kom tilbake, men dette vil gjerne ha en sammenheng med prioriteringen av EL, så har ikke gått så nøye inn på den.
Så jeg har undervurdert Vicario STORT. Det ser jeg også når spillerne samles før kamp. Mens kaptein Romero står og ser tomt ut i lufta, så står Vicario og oppildner gutta med peptalk.
Vi har en FANTASTISK keeper som vi må ta vare på!
Nå forstår jeg at bildet er mer nyansert enn som så, at det også er andre årsaker til den dårlige sesongen, som spillerform, taktikk og motivasjon 👍 I tillegg kan man kanskje tenke at rekrutteringen har vært for dårlig.
Når det gjelder laget som helhet er jeg veldig enig med @Cuti i at vår aller største svakhet er midtbanen. De mister ballen, og de hjelper overhodet ikke forsvaret (er dette spillerne, eller er det taktiske disposisjoner?). Til og med VdV og Romero ser til tider dårlige ut. Ikke fordi de er dårlige, men fordi de skal forsvare seg alene uten backer og midtbane i støtte.