Haha. Helt opplagt litt på bærtur når man sammenligner han med Bale, men får vi en vingback-versjon av Cash er bare det sabla bra. Og skulle han bare være litt bedre enn Cash er han allerede blant de beste backene i ligaen. Så mindre Villa i fjor så har ikke noen sterke syn på hans sesong, men året før var han veldig veldig solid. Og et av de beste kjøpene den sommeren.

Så er han kanskje ikke helt ulik den unge Bale i stilen? Uten det samme helt sinnsyke steget, men kanskje litt bedre nærteknikk faktisk. Så er det knapt noen som tar de stegene Bale tok. Så det skjer ikke, men knapt noen krise hvis han blir 90% av det den unge Bale var.

Da kom det endelig offisielt fra klubben også 😁

Hjertelig velkommen til den godeste Djed!

Conte virker noe mindre entusiastisk enn mange av oss:

🇮🇹 Antonio Conte on new signing Djed Spence

🗣 "Spence is an investment of the club. The club wanted to do it. I said okay, this player is young but he showed he can become a good, important player for us".

en måned senere

Conte snakket på pressekonferansen i går om at Spence trener med en annen coach for å prøve å tette gapet fra Championship til PL-nivå.

Ikke vært i troppen siste par kampene. Spørs om ikke Spence bør dra på utlån frem til jul?

Jeg klarer ikke å finne når det ble sagt, men min tolkning av den der når jeg leser hva Conte sa er at han mener Spence jobben med en annen trener nå - Conte. Ikke at han har en egen trener hos oss.

Når man spiller i toppen av Championship så er man klar for PL. Betyr ikke at han er klar for å starte for oss når de fleste er friske, men Spence er 22 med over 100 kamper fra solid a-lagsnivå. Skal vi dalle rundt med han nå burde han ikke blitt kjøpt. Men kan fort ta noen uker for å ikke si mnder før vi mener han er klar - da må det gå mer på det taktiske enn noe annet tenker jeg. At han rett og slett bare må lære seg våre mønstre (som alle nye).

Lite innhopp i dag. Så ut som gutten innehar en voldsom toppfart. Referer til løpet han tok, når han ikke fikk ballen.

Ja, gutten er lynrask. Meget gledelig at det var Spence og ikke Doherty som fikk innhoppet.

Usikker på om man skal lese noe i det - annet enn at Spence fikk gleden av å spille mot sin gamle klubb.

Håper uansett at det er han og Doherty som skal kjempe om plassen - og ikke Emerson. Emerson har vært helt OK i år, men blir knapt noe mer.

en måned senere

Er det lov å håpe Spence får starte nå som Emerson er ute i 3 seriekamper? Eller vil Doherty, Perisic og kanskje også Lucas foretrekkes?

Synes Doherty så ut i innhoppet mot Arse som han har gjort 97% av tiden hos oss. Seig i steget og dårlige valg/posisjonering. Mangler kamptrening og vanskelige rammevilkår mot Arse selvsagt, men Doherty er virkelig en svak fotballspiller på dette nivået spør du meg.

Perisic har vært en skuffelse for min del. Svak defensivt en mot en var kanskje litt forventet, men også skuffet over spillet på siste tredjedelen.

Lucas er vel skadet enda?

Syns Spence fortjener en sjanse jeg.

Merkelig å si mye om Doherty basert på de minuttene, men enig i resten. Perisic er en tragedie en mot en defensivt og selv om han til tider er bra med ball har det virkelig ikke vært stort han har gjort totalt sett. Så er han uansett mye bedre enn Sessegnon, men det krever virkelig ikke mye.

Med Conte blir det vel Perisic på høyre og Sessegnon på venstre 😄

Ja, det tenker jeg også skjer. Bare tragisk hele greia.

Rimelig sikker på at Conte ser på Perisic som den "offensive" og da må han ha balanse på den andre siden.

Ei heller slik at man nødvendigvis bør stresse med å få Spence på banen. Viktig at han får gode opplevelser når han først spiller, men litt som vi har slitt med i mange år nå så spiller alle våre backer seg bare ut av laget. Da kan man jo drømme om at en litt ung og kanskje naturlig litt "arrogant" type som Spence virker til å være bare tar plassen.

Doherty har jo dessverre vist tidligere at han ikke bare hopper inn og presterer fra dag 1. I Tyskland blir det selvsagt Emerson - og mot Brighton blir det nok Doherty - før Emerson spiller igjen i CL.

Vi får se. At Doherty får sjansen til å mislykkes for Spence kan jeg jo forstå. Det som er så synd er at Emerson blir sett på den "trygge" Conte "alltid" kan bruke. Da blir det langt frem for Spence så fremt man ikke får en skade (at Emerson er ute av PL betyr egentlig ingenting - noe rotasjon hadde det uansett måtte bli).

Enig i det resonnementet ja.

Hadde jeg vært Spence hadde jeg utvilsomt blitt demotivert av at treneren heller flytter over venstrebacken eller bruker en ving (Lucas/Kulu) enn at jeg hadde fått sjansen. Nå velger jo tilsynelatnende Conte Doherty foran Spence på toppen av det hele, da blir det god natt fra meg.

Sessegnon på høyre var helt absurd. Og helt merkelig at han setter seg i en slik posisjon - hvor han ikke kan bytte ut Sessegnon fordi han vet at Perisic må av banen senere.

Så mener jeg at en kar som Spence må tåle å ikke spille på noen mnder uten å bli demotivert. Tviler på at han er blitt demotivert heller, men definitivt en trend at spillere nå må behandles med forsiktighet fordi de plutselig mister motivasjonen. Skjer det med Spence allerede nå er det bare å komme seg ut. Så har vel Conte vist med Gil at han gir fullstendig faen - og Spence kan fort ende opp som Gil (det er for tidlig å si - mitt hovedscenario er at det er Spence og Udogie som er våre backer neste år - rett og slett fordi jeg ikke ser at noen av de andre vil være gode nok - selv om jeg ikke har gitt opp Doherty).

Enig i at en spiller som Spence må tåle et par mnd på benken. Men samtidig bør det være et lys i tunellen for at han skal gidde. Er noe med konteksten. Høyreback er en posisjon vi sliter stort med. Kommer man fra årets lag i Championship og signer for oss så forventer man å være i nærheten av laget når man ser på hvem man konkurrerer mot. Men Conte gjorde vel et litt unødvendig nummer ut av at Spence var klubbens signering og ikke hans, så ligger nok noe der.

Så håper jeg du har rett og at Spence og Udogie er bankers på laget august neste år.

Cuti Lucas er vel skadet enda?

Det later til å være en lei skade som ikke går over som forventet om man skal tolke Conte fra sist pressekonferanse.