Enkelte medier rapporterer at vi er ute etter Middlesbrough sin høyreback Djed Spence - uten at jeg vet noe som helst om han utover at han har spilt for Nottingham Forest denne sesongen.

Kun sett på YouTube så begrenset hvor mye verdi det gir. Spiller som den fødte vingback om ikke annet.

Så er det litt vanskelig å plassere han hos oss. Har vi noe klart førstevalg? Hvis Conte føler Doherty kan være det og at Spence derfor kan være andrevalg i 1-2 sesonger så perfekt. Skulle derimot Doherty falle tilbake til gamle synder blir det fort et voldsomt ansvar på en ung kar som Spence (Perisic kan selvsagt også spille på høyre - selv om han sjelden gjør det).

Så får man ha tillit til at hvis vi skulle gå for Spence så er han potensielt god fra nesten dag 1. Han er jo i den alderen hvor spillere plutselig slår ut i full blomst.

Hvis vi ender opp med Spence og Perisic inn og Royal og Reggie ut, så er det vel ikke det værste som har skjedd. Veldig få åpenbare vingback-spillere å få inn (med min begrensede kunnskap)

På ingen måte, men ikke opplagt at Spence er bedre enn Emerson umiddelbart.

Hadde vært mer logisk å erstattet Emerson med en litt mer etablert kar. Dvs hvis man har så høy tillit til at Doherty vil være god så gir Spence veldig mye mening.

Fordelen med Spence er jo at han er både ung og Engelsk, vi har jo en del utfordringer med HG spillere, spesielt dersom vi kvitter oss med f.eks. Winks.

13 dager senere
8 dager senere

Levy styrer visstnok forhandlingene om Djed. Da kan det ta tid!

Null stress. Høres ut som karen vil til oss. Ser ikke det som særlig sannsynlig at noen skal komme å snappe han foran oss nå. Vi har CL, London og en manager som spiller med vingbacker. Burde være rimelig perfekt for Spence.

Kan jo også være at vi ønsker at ting skal komme litt lengre med noen rundt Emerson før vi faktisk kjøper. Så fort vi kjøper Spence vet hele verden at Emerson er billig.

At Levy fører forhandlingene kan vel bare bety at han havner i City for 100 mill 😂

23 dager senere

Jeg kjenner ikke karen annet enn fra YouTube, men 12.5m for en kar som er på årets lag i Championship, HG og ung (blir snart 22) kan ikke være veldig feil. Og skulle han slå til er ikke 20m akkurat noen krise.

Om det blir en Alli eller Clarke aner jeg ikke. Blir han 80% av det Alli var de første årene er dette en strålende avtale.

Også interessant at med Spence, Sessegnon og Skipp har vi nå en brukbar andel av U21-troppen til England. Jeg tror fortsatt ikke Sessegnon blir noe spiller, men fortsetter han fra avslutningen i fjor kan han bli det (potensialet rent fysisk er helt opplagt skyhøyt - vi snakker Rose med mer fart). Og selv om han kun blir en "troppspiller" på sikt så har det også verdi når man er HG. Skipp er jeg overbevist om at blir bra så lenge han holder seg skadefri - i verste fall en troppspiller. Kan Spence ligge i samme "liga" med potensial, men uansett nyttig så lover dette veldig veldig bra.

Det var vel Mitchell som var arkitekten under Pochettinos i starten da det meste av grunnlaget ble lagt. Han hadde et øye for Britiske spillere, det hadde ikke vært dumt om vi fikk lagt et slikt grunnlag igjen, er helt klart en fordel å ha en solid Engelsk stamme.

Jeg mener Mitchells rolle i vår "forandring" er ekstremt oppskrytt, men enig i at det virker til å være gunstig for engelske lag å ha en solid engelsk stamme (selv om viktigheten av det virker til å bli mindre og mindre - før i tiden hadde gjerne Chelsea og United mange gode britiske + irske spillere som var like viktige som de store utenlandske - nå har City og Liverpool egentlig hatt kjerner som har blitt mindre og mindre engelske - spesielt Liverpool).

Men selv om man ikke evt. finner engelske stjerner så trenger man de til å få en solid tropp i disse dager. Enda mer når man kan bruke fem innbyttere.

Jeg håper vi satser britisk og vinner ligaen med den filosofien. Tror vi får solid fanbase av det.

3 min ved å tilfeldig åpne et par sider i en Spence-tråd inne på et tilfeldig Forrest-forum. De liker han.

"here we go" fra ham, er fotballverdenens sikreste bekreftelse 😉 Denne er virkelig spennende. Skrives jo veldig mye positivt om gutten.

Blir jo litt revet med når folk trekker inn Bale og greier. Basert på youtube, er jo Spence allerede på samme nivå 😅.

Tror dette potensielt er en enorm deal for oss. Koster ingenting, ung, engelsk. Og fyren eksploderte virkelig forrige sesong - fra benkesliter i Boro til å herje i Championship. Har en spisskompetanse som ikke utelukker at det samme også kan skje på et enda høyere nivå.

Haha. Helt opplagt litt på bærtur når man sammenligner han med Bale, men får vi en vingback-versjon av Cash er bare det sabla bra. Og skulle han bare være litt bedre enn Cash er han allerede blant de beste backene i ligaen. Så mindre Villa i fjor så har ikke noen sterke syn på hans sesong, men året før var han veldig veldig solid. Og et av de beste kjøpene den sommeren.

Så er han kanskje ikke helt ulik den unge Bale i stilen? Uten det samme helt sinnsyke steget, men kanskje litt bedre nærteknikk faktisk. Så er det knapt noen som tar de stegene Bale tok. Så det skjer ikke, men knapt noen krise hvis han blir 90% av det den unge Bale var.