Begynner å tro at dette er en «selge før vi kjøper»-sommer, som vi jo har hatt et par av tidligere.
For det første har det vært snakk om at vi trenger midler inn pga alt det utestående vi skylder for den (tross alt) ganske store kjøpefesten de siste åra. Uten at jeg (eller noen seriøse kilder) sitter på konkrete tall, sier det seg jo selv at man ikke kan fortsette å gå så negativt i net spend over mange somre. Da vil man få trøbbel med både FFP og (til slutt) økonomien.
For det andre har det vært lite seriøse koblinger til spillere fra troverdige kilder. Kudus er vel nærmest å virke seriøs, og selvfølgelig Takai, men den virker å være litt mer på siden (les: «club signing»)
Så er det selvfølgelig troppstørrelsen, og hensyn mht registrering i Europa. Men ikke bare det, troppen er i seg selv altfor stor, og det sier seg jo også da selv at lønnsutgiftene løper deretter.
Ser man posisjon for posisjon, fremstår det ganske sannsynlig for meg at noen skal ut før det kommer store kjøp inn. Dette er da forutsatt at Frank spiller en type 4-2-3-1/4-3-3-variant.
Keeper: Her skjer det ingenting.
Forsvar: Spence, Porro, Romero, Danso, VdV, Dragusin, (Takai), Davies, Udogie.
Sier seg selv at det ikke er plass til flere non-hg her. Snakkes om en ct-back inn, men da står vi igjen med 6 stoppere (alt ettersom når Dragusin blir klar). Og da regner jeg ikke en gang med folk som Vuskovic, Philips etc, som åpenbart må på lån.
Midtbane: Gray, Biss, Bergvall, Sarr, Bentancur. Her er vi også overfylt. Vi har tre veldig talentfulle spillere (Gray, Bergvall og Sarr) som må ha spilletid for å utvikle seg. Jeg skulle gjerne hatt inn en mer teknisk/pasningsterk cdm, men da må minimum Bissouma ut.
Offensiv midt: Kulusevski, Madders. Sier seg selv at man ikke gjør noe der så lenge de to er i troppen.
Angrep (velger å la det være én felles seksjon da flere kan spille over hele linja): Odobert, Johnson, Solanke, Richy, Tel, Son, Moore. Her har vi altså 7 spillere på 3 plasser. 2 franske u21-landslagspillere - igjen folk som må spille for å utvikle seg. I tillegg til Moore, som er ett av UKs største talenter. Han er riktignok såpass ung at han ikke nødvendigvis må være førstefiolin, men han trenger fortsatt innhopp og muligheter for å utvikle seg. At man her skal hente inn Kudus uten å være sikker på at minst én forsvinner ut ser jeg også på som usannsynlig. Jeg tipper riktignok Tel er ment som en erstatter for Richy. Men er langt ifra sikker på at vi får solgt ham. Et potensielt bud fra Saudi på Son er selvfølgelig en joker. Så dette er vel posisjonene det kan skje mest i. Men 6 + Moore bør være absolutt maks.
Så ja. For meg demrer det ganske greit hva som er Franks arbeidsinnstruks nummer 1; få mer ut av nåværende spillergruppe. Og de som forventer en kjøpefest i sommer blir nok skuffet.