Frank må gjøre noen valg som vil påvirke hvem man burde jakte på. Og noen av de valgene er ikke så enkle. Et eksempel er skal man satse på Kulusevski på høyre eller sentralt? Hvis man tror han kan lykkes på høyre har man opplagt mindre behov for en høyreving enn hvis man hovedsakelig tror han vil spille sentralt. Og vice versa. Så er det noen ting som ikke vil forandre seg i vår tropp. Markert i “bold” er de som ikke realistisk sett vil selges og hvis de gjør det må de uansett erstattes med noen som ikke er “club trained”. Når man går igjennom ting litt systematisk isteden for bare synsing ser man også kjapt at KWP burde hentes hvis han er villig til å praksis sitte på benken/tribunen (noen mener at tribunen er et fabelaktig sted å utvikle seg så hvorfor ikke).
Vi kan ha 21 spillere i “bold” som dekker 17 utenlandske og 4 engelske for CL-troppen. Austin blir så tredjekeeper og vår eneste “CT”. Ettersom vi har flere enn 4 engelske kan vi selge en engelsk og kjøpe en utenlandsk uten at det påvirker oss.
Keepere: 2
Høyrebacker: 2
Stoppere: 4 (men hvor Dragusin ikke nødvendigvis trenger en plass i høst)
Venstreback: 1
Midtbane: 4
Høyreving: 1
Offensiv midtbane: 2
Venstreving: 2
Spiss: 1
Totalt: 19
Vicario
Kinsky
Porro
Spence
VDV
Romero
Danso
Dragusin
Vuskovic
Udogie
Davies
Bergvall
Gray
Bentancur
Sarr
Bissouma
Johnson
Kulusevski
Maddison
Tel
Odobert
Son
Solanke
Richarlison
Det er da 19 spillere. I et slikt scenario har jeg allerede tatt ut Son, Richarlison, Bissouma og Davies fra troppen. Davies kan man si bytter for Dragusin i høst.
Slik vi her er satt opp kan vi ikke kun ha en spiss og en høyreving. Setter man Kulusevski på høyrevingen så kan man ikke ha en offensiv midtbane med bare Maddison. Man kan muligens si at Tel kan spille spiss og at Moore dekker hans posisjon?
Det som er soleklart når man ser på laget slik er at vi helst skulle hatt:
1) Høyreving / offensiv midtbane (ettersom hvor man plasserer Kulusevski)
2) Spiss
3) Sentral midtbane
4) Forsvarer
Man kan ikke fylle alt dette med 2 spillere. Ergo bør man løse nr. 4 med KWP. Og helst burde man kjøpe en høyreving som også kan spille spiss. Man kan jo forstå hvorfor Kudus og Mbuemo er linket (spesielt Mbuemo kan spille spiss). Kudus kan fint spille offensiv midtbane også. Etter mitt syn fra det lille jeg kjenner han er det muligens hans beste posisjon.
Dette fordrer dessuten at man får solgt Son, Richarlison og Bissouma. Eller at noen pådrar seg skader som gjør at man ikke kan spille i høst.
Evt. kan man jo gjøre som noen her inne mener bare kaste folk ut av CL-troppen. Ikke noe jeg anbefaler.
Dette blir nok en mye tregere sommer enn noen tror. Så fremt man ikke skal begynne å selge folk i “bold”. Personlig hadde jeg fint solgt Johnson og eller Maddison ved OK bud. Ingen av de andre i “bold” har jeg noen interesse av å selge. De er enten gode allerede eller potensielt veldig gode. Selv om jeg er sikker på at man om 1 år sitter og er skuffet over noen av de. Slik er det alltid. Og noen vil overraske positivt nå som vi har gått fra å være uten trener i 2 år til å ha en som i det minste i blant klarer å få ut det beste av folk.
Hva gjelder spiss kan man fylle troppen med Scarlett. Da gir man seg selv litt mer fleksibilitet. Hvis man selger Son og Richarlison, men ikke Bissouma. Så kan man gi Bissouma plass i CL-troppen. Og man kjøper kun en ny spiller. Selges Bissouma også kan man kjøpe 2 hvor man ikke kjøper en spiss. Men gir den rollen til Tel og Scarlett som “backup” for Solanke.