Daniel Levy og ENIC
Ingen uenighet her. Selv om vi også spilte sabla bra under Conte en periode.
Store spørsmålet med Ange er om man kan bli et virkelig topplag med den stilen. Som nevnt før - hvis vi blir det - så blir det utrolig.
Så vet vi at vi ikke klarte å bli et topplag under Mourinho og Conte. Selv om det hadde vært interessant å vite hvor gode vi hadde blitt, spesielt under Conte, med alle pengene vi nå har brukt.
Det desidert viktigste argumentet for Ange i denne sammenheng er det helhetlige prosjektet i klubben. Hele akademiet tenker i samme bane som førstelaget. Innkjøpene er fremtidsrettet kontra jag etter de (nest beste) etablerte stjernene, som gjerne er på hell. Og så litt positiv angrepsfotball, da..
Eg tenker at både Ange og vi var ganske "heldig" med at han hadde ein så god start på fjordårets sesong, slik at man såg kva som budde i laget. Om heile sesongen hadde vore som våren hadde han nok mista jobben før denne sesongen.
Rykter i SOME:
Amanda Staveley at Spurs yesterday for the NFL. Apparently a done deal as of Thursday last week 12.5% of the club bought for 700m - the Qatari fund wants to own the club outright within 7 years with percentages being bought year on year! The fund is said to be worth more than City’s owners collectively…
Ugh. Ikkje denne greia igjen. Har akkurat like lite lyst på slikt eigerskap som eg hadde sist denne var oppe.
En ting er eierskap. Som jeg heller ikke liker, men eierskap er mer spisbart enn eierskap med pengebruk som City. Hvis klubben fortsetter med å bruke sine egne penger så er det i det minste bedre.
Så er det helt komedie at fotballklubber skal bli eid av amerikanere og folk fra midtøsten av alle ting. Er bare indere som mangler så har man virkelig dekt tre av de områdene som bryr seg minst om fotball.
Sant. Får se om noen av nordmennene i Sveits ender opp med å kjøpe en cricket-klubb et sted med tiden.
Driter litt i hvem som eier oss egentlig, så lenge de er interesserte i å vinne noe. 24 år med stagnasjon er nok. Verste perioden i klubbens historie.
Var ikkje han karen som kjøpte Cardiff og Inder?
Nei. Det var visst Malaysia.
Andreas Vil ha eiere som er fokusert på fotballen og som forstår at gode resultater vil føre til enda mer penger i kassa for dem. Virker ikke som om Enic helt forstår dette. Veldig bra med gode fasiliteter men Tottenham er vel et bevis på at gode fasiliteter alene ikke fører til sportslig suksess på banen, bare penger i kassa. Derfor jeg er lei av enic. Nye eiere skal få tid til å sette sitt preg på klubben før jeg kaster dem foran toget, enic har fått et kvart århundre og det har vært veldig lite å skryte av der, joda, vi bygget opp noe som kunne ha blitt noe, men det ble ikke noe, det ble andreplass og finaletap, ikke noe som huskes om 100 år.
Har ingen voldsomt sterke meninger rundt eierskap lenger. Fotball på det nivået er så gjennomsyra av skitne penger og lav moral at det spiller liten rolle for meg om eierne kommer fra USA, Qatar eller andre steder.
Men! Det er et poeng, som @OysteinS er inne på at det bygges/har blitt bygd stein på stein under Enic. I alle fall hvis man sammenlikner med lagene rundt. Å vinne noe under de forutsetningene ville smakt veldig mye bedre enn å bli «pengedopa» på målstreken.
OysteinS Hvor mange steiner skal man legge? For meg er Enic ved veis ende, at David Pleat ikke skal få selge boken sin i butikken på stadion fordi han har "feil publisher" og tidligere spillere, ja legender behandles under pari er jeg også noe jeg sterkt misliker. At vi som fans regelrett flås med de dyreste bilettene i fotballverdenen er også relativt skandaløst med tanke på hva som leveres av resultater, dette er heller ikke et "nytt" fenomen under Enic, det har vært sånn veldig lenge. Jeg er klar for nye eiere som vil satse på fotballen, for meg virker det ikke som Enic egentlig vil det. Om pengene kommer fra helt legitime stater som hele verden kjøper billig olje fra ser jeg ikke på som noe verre enn at pengene havner i lommene på Lewis & co, virker ikke som om melet i posen hans er så veldig mye renere.
- Redigert
Veldig usikker på hva jeg skal mene om eierskifte...
Kan sikkert smake godt med noen trofeer. MEN, jeg har ikke utviklet noen sterk form for misunnelse og "har" overfor City som jeg hadde for Utd. Dette fordi jeg har vært veldig likegyldig til trofesankingen til City; det føles nesten som City's trofeer "ikke teller". Ville jeg følt det slik om det var oss i den samme situasjonen? Vet ikke.
For meg handler Tottenham aller mest om IDEEN Tottenham, og det å være litt underdog. Det som først og fremst gjorde meg glad i Spurs, var tro det eller ei, 7.plasser og DRØMMER.
En stor del av de drømmene gikk i oppfyllelse takket være Enic (???) og MARTIN JOL som fikk oss opp på 5.plass. Kunne selvfølgelig tenkt meg at vi hadde noe bedre marginer, og dermed noen flere FA-Cup og Ligacup-trofeer, samt et Europaliga-trofe eller to.
Godt mulig at vi ikke kommer lenger med Enic nå, men som sagt veldig usikker på hva jeg vil føle om et slikt eierskifte det her er snakk om. Det jeg TROR, er at med et oppkjøp fra Quatar eller Saudi Arabia, er det mest sannsynlig "ingen vei tilbake". Med et slikt eierskap tror jeg heller ikke vi vil oppleve den euforien som da vi overraskende hentet Klinsmann, da slike overganger gjerne vil forventes og møtes med lette skuldertrekk.
Som sagt, vet ikke hva jeg synes om det, men har svært mange tanker rundt det. Godt mulig at fem PL-titler på rad vil kurere min skepsis.
Edit: Noen av ankepunktene jeg har mot nåværende styre og stell i klubben er noen for meg merkelige avgjørelser som den slu sparkingen av Jol (der alle unntatt han visste), som hadde fått oss ut i Europaligaen men ikke fikk fortsette, og sparkingen av Mourinho rett før en finale (som jeg idiotisk nok var enig i det og da). Og evnen til å skape flere egne spillere som Kane, King, Stephen Carr, Luke Young osv. Kanskje er vi der igjen med Moore og Lankshear
Håper vi får eiere fra Midtøsten og 30 år uten nye pokaler. Den kritikken av ENIC er så infantil.
Nye eiere får vi på et tidspunkt uansett. Kanskje får vi bra eiere som City eller Liverpool. Eller vi kan ende opp som Leeds, Villa, Everton, United osv. Krever ikke mye kunnskap for å se at risikoen for at vi får dårligere eiere enn ENIC er langt høyere enn at vi får bedre. Så kan man fint påstå at feks Liverpool har bedre eiere enn oss - og at man derfor også kan få ei oppgradering.
Hva gjelder "uendelig med penger" så er den tiden sannsynligvis forbi. Newcastle har uendelig med penger, men de er ikke blitt noe nytt City eller Chelsea. Det gjør ikke vi heller.
ENICs største tabbe etter mitt syn var at når vi fikk mer penger så glemte vi å kjøpe Eriksen, Bale, Modric osv. - isteden lot vi oss lokke med hypede spillere som Ndombele. Vi glemte også å ansette litt modig som Pochettino og Jol (via en omvei). Isteden gikk vi for navn. Nå er vi litt tilbake til der vi var. Ange er på mange måter Pochettino. Og de kjøpene vi nå gjør er stort sett annerledes enn Ndombele - selv om vi nå har råd til å gjøre litt begge deler. Pengene vi brukte på Vuskovic, Gray, Bergvall, Sarr, Udogie osv. kunne vært brukt på mer etablerte folk, men vi har tydelig snudd litt tilbake. Og jeg er ikke i tvil om at det vil være en bedre strategi med tiden. Håper bare når nye eiere kommer inn at vi ikke blir United eller dagens Chelsea. At vi igjen skal forandre oss når vi endelig er på rett vei strukturelt. Så håper ENIC og Levy holder denne linja i minst 5 år til.