Daniel Levy og ENIC
Andreas
Det han gjorde der var kun for å legge press på "styret" i bydelen til å godkjenne utbygging der vi hører hjemme. Det kan han sikkert ikke innrømme pdd, men det vil nok komme for en dag da han ikke lenger sitter med ansvaret.
Levy er for smart på det område, til og faktisk tro det skulle fungere med flytting av klubb.
Nekter å tro at førsteprioritet var å flytte, men hva skulle vi ha gjort hvis vi hadde blitt stående med gamle WHL?
Mye annet som var komplisert også - hadde vi endt opp i Milton Keys isteden for Wembley osv.
Er vel som Ginola14 skriver - hvis vi noen gang får svaret på det blir det når Levy (evt andre) skriver ei bok som pensjonist (dvs ei bok fra Levy vil nok ikke være helt objektiv selvsagt).
https://www.theguardian.com/football/2011/jan/12/tottenham-west-ham-olympic-stadium
Altså, eg klarar aldri å bevise at vi 100% forsøkte oss på Olympiastadion. Men at vi var veldig hissige på grauten på olympiastadion er de rvel ingen tvil om? Eg har aldrig vore ein "Levy Out" medlem. Så dette er ikkje nokon halmstrå eg leitar etter. Ganske mykje som indikerar at vi var ute etter å flytte på oss for å spare pengar.
https://www.theguardian.com/football/2010/oct/05/spurs-olympic-stadium-aeg-bid
Eg gidder ikkje lese for djupt. Men at dette er en "vi latar som vi er intresserte"- bud er for meg ganske usansynleg slik eg les det som blir skrive i dei linkane eg legg ved.
Betviler ikke et sekund at det var et alternativ for oss å flytte. Men to ting jeg ser på som usannsynlig:
- Vi ville ikke ha spilt på den «møkkastadion» nettopp fordi Levy ikke ville ha en slik bane.
- Jeg tviler på at det var førsteprioritet å flytte. Men det var en periode det faktisk ikke virket sannsynlig at vi skulle få bygge der vi nå er. Også et spørsmål om pris. Hvis vi hadde spart 500m på å flytte - så burde det vel undersøkes? Levy kunne gitt Cuti Mudryk osv.
Klarer ikke derfor å irriterer meg over at han bruker ordet «home». Mer irriterende at han nå lønner seg selv med mer enn 3m GBP.
Forøvrig forandret mitt syn på saken med tiden. I starten hadde jeg få problemer med å evt. flytte hvis det var det som skulle til for å få en ny stadion. Ettersom tiden gikk ble det et større og større poeng for meg at vi ble værende der vi hører til. Og jeg tar det virkelig ikke for gitt at vi faktisk fikk bygget. Virker som mange gjør det (sikter ikke til noen spesifikk her inne).
Og ikke bare bygget vi. Det ble sabla bra. Det er heller ikke opplagt. Wembley er ny - og en grusom stadion. Ikke vært på Emirates, men ikke hørt mye bra om den osv.
Planene våre for OL-stadion var ganske forskjellig fra West Hams kompromiss. Vi skulle bygge den om ganske kraftig, mens West Ham godtok løpebane et al
- Redigert
Jepp. Lurer på om det var snakk om å rive den helt og bygge ny? Noe som vel var med å bikke det i West Hams favør mtp gjenbruk og bærekraft.
Forøvrig enig i at det utsagnet kan fremstå noe hult historien tatt i betraktning. Samtidig er det vel ingen tvil om at det alltid var førstepri å bli i N17.
- Redigert
og her er det den Financial Times artikkelen som Independent quotar fra. Den er bak en paywall.
Iranian-American billionaire Jahm Najafi is preparing a blockbuster $3.75bn takeover bid for Tottenham Hotspur, the Premier League football club, according to two people with direct knowledge of the plans.
Najafi, who is the chair of MSP Sports Capital, is working with a consortium of investors to structure the bid and is weeks away from formally approaching Spurs owner Joe Lewis and the football club’s chair Daniel Levy, these people said.
The Najafi and MSP-led offer would value the club’s equity at approximately $3bn before adding about $750mn of debt on the club’s books. The bid is structured so that MSP and its partners will put forward 70 per cent of the purchase price, while backers from the Gulf, mainly from Abu Dhabi, will contribute the remaining 30 per cent.
A takeover of Spurs, the North London-based club, could mean it spends more to challenge for the Premier League and other trophies. ENIC, a vehicle connected to Bahamas-based billionaire Lewis and chair Levy, bought into Spurs in 2000, buying a 26 per cent stake from the businessman Lord Alan Sugar for £21.9mn.
Its ownership has been praised for shrewd financial management, the construction of a new stadium and regular qualification for the Champions League.
But Spurs fans have been increasingly frustrated by the lack of trophies, leading to recent protests against the ownership. The club’s last major title was the League cup in 2008. Managers including José Mourinho and the incumbent Antonio Conte have been unable to add to the trophy cabinet, despite highly rated players including Harry Kane and Heung-Min Son.
The Najafi-led group’s interest in the football club extends to real estate and development rights that are available through its ownership, one of the people said. Spurs have played in a modern stadium since 2019, allowing the club to host events beyond football matches, such as National Football League games, rugby matches and music events, in a move that reduces reliance on football for ticketing income.
Najafi is the latest US billionaire to seek to join the ranks of English Premier League club owners. In the past year, Chelsea was acquired for £2.5bn by a consortium led by US financier Todd Boehly and private equity group Clearlake Capital, while an investor group led by businessman Bill Foley acquired Bournemouth for £120mn.
Like Chelsea, Spurs is seen as a member of the so-called Big Six group of clubs — also including Arsenal, Liverpool, Manchester City and Manchester United — that regularly compete at the top of the table in the European Champions League.
Spurs reported revenues of £444mn in the year ended June 2022, jumping from £361mn the prior season, as fans returned to the club’s home ground after being excluded during the coronavirus pandemic. The club made a net loss of £50mn.
As global interest has soared in the Premier League, some longstanding owners have started considering an exit. The US billionaire Glazer family, which has owned Manchester United since 2005, is exploring a sale of the club, while Liverpool Football Club’s US owners at Fenway Sports Group have said they are also looking at a sale.
Najafi, until recently, was a minority shareholder in the National Basketball Association’s Phoenix Suns, which was acquired in a $4bn deal in December.
- Redigert
Trur det er dårleg formulert berre. Eg ANTAR at det dei meiner er: Klubben er verdt 3750, om den hadde vore gjeldfri. ENIC får 3, banken får 750. Vi blir nermast gjeldfri.
Edit: Eg er uansett imot dette. Men trur dei formulerer seg dårleg.
Ah, det kan gi mening. Mulig jeg leste noe fort også...
- Redigert
Knut Neida. Dårleg setning. Eg kan ta feil.
Her er det en random Redditor meinar dei meiner iallefall:
It's incredibly badly/ambiguously worded.
My interpretation is that it's meant to mean they value the club at $3bn but will also pay off $750mn of the debt, meaning the total value of the bid is $3.75mn.
So when it says "adding on" it means that amount is being added onto the bid to pay the debt, rather than that they intend to add another 750mn of debt onto the club.
Han var med-eier av Phoenix Suns intil, vel i dag? Ikke no dårlig rykte i motsetning til personen han eide Suns med
Bedre enn Qatar.
Og gir vel mening at vi får inn noe fra USA. Selv om ikke basket og amerikansk fotball er det samme - så har det selvsagt noe overlap.
Herregud ja, få inn noen med sportslige ambisjoner.
70/30 USA/Olje