Tiden strekker ikke helt til om dagen så alt kommer litt på etterskudd.
Litt usikker på hvor smart det er å gjøre slike analyser på kvelden. Pulsen stiger greit når man ser nøyere på alt idiotiet vi holder på med. Jeg begynner å lure på om Ange er en eller annen form for optisk illusjon - for dette laget kan virkelig ikke være trent taktisk.
Det var en særs svak kamp fra begge lag og høydepunktene underbygger egentlig bare dette. Vi starter med et Gutter12-mål. Jeg har trent lag på det nivået hvor hvis man har en kar i forsvar som kan sparke ballen langt bruker man denne bevegelsen i blant. Hvor en fra midtbanen løper inn bak stopperen. Porro slår en helt hinsides bra ball.
Og selv om jeg er mye kritisk til Maddison er han den av våre som faktisk klarer å time løp i bakrom best. Det viser at timing er mye viktigere enn ren fart.
At den ballen når frem er nesten helt uvirkelig. Skal sies at det er dårlig forsvarsspill også, men den pasningen er 10 av 10. Like så er mottaket og avslutningen til Maddison. Enkelt, men vakkert.
2-0 er mer flaks, men også solid av spesielt Maddison som presser fint.
To Hoffenheimspillere roter og Maddison smetter i mellom. Han slår den så videre til Son. Litt flaks da den går via en forsvarer. Son avslutter også egentlig svakt, men er heldig da skuddet går via en forsvarer og i en bue over keeper. Våkent av Maddison og Son, men også en del flaks.
Så til spillet før straffen som ikke ble straffe. Her får man helt vondt av å se på. Det er flere spillere feilplasserte enn på riktig sted. Moore, Gray og Davies står greit nok, men her må man ha hjelp fra en fjerde spiller - hvis ikke vil man veldig lett blir overspilt. Bentancur ligger på feil side av sin mann. Maddison er ikke våken og havner derfor midt i mellom to akseptable posisjoner. Om han bør ned eller opp der kommer veldig an på instruksjonene fra trener, men han kan ikke stå akkurat der han nå står. Han dekker ingenting. Og det blir spesielt kritisk når Bentancur er på feil side.
Ballen spilles inn. Ettersom hverken Bentancur eller Maddison dekker rommet foran Davies er det ei enkel pasning. Moore kan heller aldri rekke å snu seg raskt nok når backen stormer fremover. Så det som er en “ikke situasjon” er nå plutselig bare kaos. Hvor mange ganger skjer dette under Ange? Det er faktisk på grensen til patetisk. Dette er HELT GRUNNLEGGENDE FORSVARSSPILL.
Verre skal det bli. Vi er nå overspilt 3 mot 2 på siden. Gray er helt utspilt og Davies kan aldri nå ned langs siden før angriperen. I midten er Bentancur helt avskrudd. Porro som får mye urettferdig kritikk ligger her på feil side. Dragusin står forsåvidt greit nå, men som man ser senere skal han også selvsagt gjøre feil.
Ballen kommer inn og Dragusin løper ut av det området han bør dekke. Noe som skyldes at Bentancur ikke gjør jobben som DM. Porro er fortsatt på feil side. Heldigvis er innlegget dårlig slik at Austin når ballen først. Dette er så dårlig at jeg har nesten ikke ord. Bentancur, Porro, Maddison og delvis Dragusin gjør alle store posisjonelle feil som ikke skal skje på dette nivået. I alle fall ikke før 80+ minutter når man ikke lengre helt klarer å tenke klart.
2-1 er også en ganske ufarlig situasjon som raskt eskalerer. Skal man beskrive vårt forsvarsspill under Ange er det nettopp det - fra full kontroll til mål i mot uten at noen helt skjønner hvordan det er mulig. Her har vi full kontroll.
Ballen føres frem. Overlappen på Porro er synlig på mils avstand. Bentancur gjør nada for å ta over ballfører fra Porro. Porro er også vel treg til å snu seg rundt for å dekke overlappen. Dragusin som vanlig setter verdens mest komiske offsidefeller og Davies har ingen oversikt over det som skjer rundt seg - da han kun stirrer på ball.
Ballen spilles rundt Porro og her er det bare full kaos. 5 av 6 utespillere i dette bildet gjør ikke jobben sin (Bergvall er unnskyldt).
Porro er for treg til å dekke innlegget. Dragusin står for høyt fordi han prøvde på ei offsidefelle. Davies er på etterskudd og Gray er på feil side. Er nesten ikke mulig å gjøre det dårligere om man prøver. Det ender da med et mål som vi roter i mål. Rett og slett fordi alle er på feil plass.
3-1 er bra løst av Son, men også et mål som aldri går inn mot et bedre lag.
Her må Son faktisk ta et mellomsteg for å finne føttene sine. Det mellomsteget ville gjort at omtrent alle i PL hadde stoppet han. Men ikke feil å utnytte feil. Og skuddet er perfekt i lengste. Bare at en Son i gammelt toppslag hadde gjort det der uten et mellomsteg.
Så til 3-2 som også er en oppvisning i dårlig forsvarsspill. Vi dekker hverken rom eller spillere riktig. Davies blir dratt for langt ut. Dvs.han kan gå så langt ut, men da må noen monitorere rommet bak han. Det skjer ikke. Som gjør at Dragusin som vanlig mister oversikt over det som er bak - fordi han ser rommet mellom seg og Davies bli for stort. Har ikke markert Bentancur, men som Bissouma er han kontinuerlig på bærtur. Ange har kun to spillere som kan spille der. Bergvall eller Gray. Alt annet går ikke. Bissouma og Bentancur holder ikke nivået posisjoneringsmessig. Bentancur må spille indreløper. DET ER SÅ GRUNNLEGGENDE. Helt målløs at en PL-trener ikke ser dette.
Lengre bak må Porro ta mer ansvar. Han må få Bergvall ned eller Dragusin bakover. Nå blir han stående der med to mann. Kan selvsagt ikke vite om Porro roper alt han makter eller ikke. Dragusin og Bergvall må også lese situasjonen bedre. Eneste forsvaret jeg har er at Bergvall var helt ferdig fysisk på dette tidspunktet. Han er normalt av de bedre til å lese den slags.
Gode gamle Dragusin prøver på enda en idiotisk offside. Jeg har ikke ord. Dette er ikke tilfeldig. Det skjer i kamp etter kamp. Mest Dragusin, men også Gray og Davies som stoppere. Dette er altså noe vi trener på 🤯
Ballen kommer. Porro prøver egentlig å dekke riktig mann. Den som er mest sentralt. Det er da som en konsekvens av alle følgefeilene tidligere. Ikke brilliant løst av Porro, men på ingen måte hans feil at denne går inn.
Jeg tenker alltid før jeg setter meg ned med disse at jeg ikke skal bli for streng. At jeg ikke skal se feil på alt Ange holder på med, men det er litt vanskelig når vi slipper inn mål og slipper til sjanser som dette - mot et veldig svakt lag.
Vi kommer selvsagt til å bli bedre når vi er blitt relativt skadefrie, men mye av dette er rett og slett bare dårlig coaching. Det finnes ingen annen måte å beskrive det på. Man kan lukke øynene for det, men dette er for svakt etter 1.5 år.