Definitivt bunnpunkt så langt av de kampene jeg har gjort denne type analyse på de siste ukene (kanskje mnd nå). Helt eksepsjonelt dårlig.
Starter med en sjanse for Everton på et langskudd. For de som har orket å følge disse analysene ser man igjen mønster. Vi ligger dypt med forsvar og midtbane og vi kommer IKKE opp i press. Det skjer altså gang på gang - og selvsagt ikke bare når det blir sjanser som ender opp i analysene. Dette skjer også ellers uten at det nødvendigvis fører til noe. Det er coaching av terningkast 1 og har INGENTING med skader å gjøre. Denne gangen Sarr, men alle synder på dette. Vinger og midtbane.
Ikke bare er Sarr for sent opp i presset. Han blir faktisk også enkelt gått av. Fryktelig svakt. Og legg merke til organiseringen. Everton har ballfører og to mann i farlige posisjoner rett utenfor feltet som knapt har press. Sarr gjør dette dårlig, men nå er han også 3 mot 1. Er det mulig?
Skudd blir avfyrt, men Kinsky får reddet greit til slutt. Fryktelig forsvarsspill allerede 7 min ute i kampen. Dette er feil man kan forstå i det 87 min når folk er slitne. Helt utiligivelig etter 7 min.
Neste er 1-0. Igjen Sarr. Han er definitivt en gjenganger i disse analysene i negativ forstand. Bør slå ei ganske enkel pasning til Bergvall, men prøver noe helt komisk. Svart er enkel. Gul er hvor han slår.
Der står det kun Everton-spillere. Dette er ei pasning Werner kunne ha slått og vært stolt over.
Sarr selger seg så i neste duell. Og Everton har stort overtall.
Davies isteden for å hjelpe Gray på innsiden prøver å sette OFFSIDE!!!!! Og igjen. De som har sett disse analysene de siste ukene har lagt merke til en trend hvor vi forsøker på helt absurde offside-feller. Dette er Ange Masterclass Vintage-style Deluxe.
Og ingen klarer å takle Levin her. Davies er for sent inne og folk går mer i hverandre.
Neste sjanse blir vi også enkelt overspilt på midten. Ingen finner plassene sine.
Her er vi etter ei pasning 4 mot 4 i bakerste ledd. Hadde vi noen som helst taktikktrening før denne kampen? Sarr og Bergvall helt fortapte. Og igjen offsidefelle 😂
Ender til slutt opp med en farlig avslutningsmulighet. Vi ligger under 1-0, men slipper til så mye mer.
Neste er 2-0. Selvsagt ender det opp som en stor feil av Dragusin, men hjelpe meg er han ikke alene. Egentlig en helt ufarlig situasjon på midten hvor vi latterlig enkelt blir overspilte. Vi er som vanlig slappe i presset og kommer på etterskudd. Slår enkelt sideveis-støtte og løper forbi Gray. Den type kombinasjonsspill som ikke fungerer på Gutter 12 engang.
Hav av plass bak Gray. Hverken Bergvall eller Dragusin har en tanke om å tette. Resten skal selvsagt Dragusin løse bedre, men han er virkelig ikke alene om å gjøre feil her.
Så til 3-0. Corner hvor ballen igjen ender opp bredt. Normalt ikke spesielt farlig, men Ange Masterclass har mer å by på.
På bakerste klarer vi faktisk å stå 2 mot 4. Altså etter en dødball. Man kan snakke så mye man vil om skader, men dette er muligens det dummeste Tottenhamlaget jeg noen gang har sett - det står på treneren.
Vi taper så duellen. Det er greit. Tarkowski er rå i lufta, men kan vi i det minste dekke opp de to foran mål? Litt uflaks at Gray setter den i eget nett, men det skyldes at ingen tar den andre duellen med Calvert Levin. 3-0 og selv om det kanskje er litt i overkant god uttelling fra Evertons side - så er det ekstremt fortjent at de leder klart.
Skulle kanskje tro våre sjanser kommer snart? Neida. Enda en klassiker fra Ange Masterclass. Kinsky med ballen. Bør selvsagt spille Maddison, men - å spille egen spiller med ryggen mot mål hvor man kan se en Everton-spiller har han i sikte er ikke så lett. Kinsky velger derfor å spille den mot Spence. Bommer fullstendig.
Evertons ving vinner ballen.
To mann ledige midt foran mål. Ange Masterclass fungerer slik at hvis man ikke spiller seg ut perfekt gir man bort sjanser som dette. Griseflaks at det ikke står 4-0.
Så til vårt mål. Pent av Kulusevski som spiller opp Son. Maddison med en god og aktiv bevegelse fremover. Komisk nok er Maddison vår beste bakromsspiller. Han klarer faktisk å time løp. Dessverre er han treg så han kommer seg aldri helt fri, men skryt for å faktisk true bakrom.
Ganske enkel fra Son, men uansett pent spilt.
Maddison vender opp. Pickford får halvveis en fot på ballen, men den spretter mot Moore.
Skuddet blir blokkert som går ut til Kulusevski. Rå avslutning. Stillingen er nå 3-0.7 (som vi vet teller ikke Kulusevski mål like mye som for en del andre).
3-2 er en kort corner.
Helt ufattelig innlegg fra Moore som Richarlison leser pent.
Denne kampen var en tragedie rent taktisk. Helt absurd av Ange å etter 1.5 år plutselig skulle forandre formasjon. Med så mange spillere som aldri har fått spilt seg sammen kan man ikke introdusere en ny formasjon på toppen av det.
Sett opp et lag med så mange spillere som mulig i sine vante posisjoner. Det kunne han faktisk ha klart i denne kampen.
Porro - Dragusin - Davies - Spence
Bergvall - Gray - Sarr/Maddison
Kulusevski - Lankshear - Son
Der er altså Spence på feil side. Kulusevski ikke optimalt på vingen, men knapt en ny plass. Kunne til og med satt ut Gray og brukt Bergvall eller Sarr sentralt hvis man absolutt skulle hatt på Maddison. Eller Maddison på vingen. Også en ikke helt ukjent plass for han. Isteden går Ange for det makkverket av et oppsett. Man kan si at det er lett å være “etterpåklok”, men hjelpe meg.
Kan vi bli bedre under Ange? Utvilsomt. Kan vi bli et virkelig topplag under en slik trener? Jeg er ikke allvitende, men jeg ser det virkelig ikke. Ja - vi kan vinne en cup, men kan vi bli et lag ala det vi var under Pochettino eller bedre? Jeg håper noen siterer denne tråden om 2 år, men jeg ser det virkelig ikke. Og jeg klarer ikke helt å se at folk som Cuti, rhino osv. klarer å forklare det noe bedre enn at Levy er dust og han trenger tid. Dette er dårlig coaching. Rett og slett. Det vil ikke være like graverende når bedre spillere spiller, men det er fortsatt dårlig coaching.