Cuti Statistikken er på vår side, for hver kamp som går, er vi nærmere neste seier mot Liverpool. For hver sesong som går, er vi nærmere vår neste tittel. Derfor vinner vi denne 👌

Sett i ettertid er jeg glad Forster bestemte seg for å skape litt spenning i kampen.

Vet ikke om dette forumet er klare for så mye Ange Masterclass som det var på 3-0 😉

Utrolig viktig for psyken at vi holdt ut i går (i hvert fall for min). Forster hadde jo en utrolig redning før hjernedryppene, så bortsett fra de så mener jeg han stod nok en god kamp i mål.
    To Liverpool møter på kort tid - klarer vi begge?
    Vet at mange her inne er uenige, men jeg mener vi er små marginer og litt flyt unna en lang seiersrekke. Hadde passet fint om den kom nå.
    Are you not entertained!?

Cuti tror ikke du skal bekymre deg for det, tror de aller fleste her inne er mer enn klare for å vinne 3-0 hver kamp 🤣

Mye bra i kampen mot Man U i går, 2 store tabber fra Forster , julegaver til motstander. Han er usikker med beina, OK + ellers synes jeg. Så er vel dette noe de kan terpe på i trening, spille ut bakfra ? Spence god igjen, også på høyre. Er han /blir han bedre en både Porro og Udogie ?

Når det gjelder friskmelding, ser jeg bedring, men å stadig lede klart, og helt eller delvis nesten rote bort ledelsene, er ikke bra. Så fortsatt litt medisinering er nødvendig. For meg er semifinale kampene mot Pool viktigere en PL kampen til helgen

Vår beste back har ikke vært i aksjon før siste ukene i desember. Det er litt spesielt. Så helt enig, kanskje vi ender opp med Spence på høyre og Reguilon på venstre..

Utrolig vanskelig å se noen annen grunn enn stahet for at Spence ikke har fått sjansen tidligere...

Knut ja kan virke sånn. Positivt nå er det ihvertfall at vi har god dekning på backene. Skulle ønske Porro og udogie tok seg opp da jeg ser på det de har levert over ganske lang tid nå , som svakt. Gray kan jo til nød også spille back.

Gøy at de yngste begynner å ta mer plass, det må være en positiv trend.

Madball Hadde jo vært ganske kult om Reguilon plutselig fant tilbake til formen fra sitt første halvår 😀 Spence ser veldig bra ut, Porro har nok bedre spisskompetanse offensivt, men Spence ser bedre ut totalt akkurat nå 👍

Interessant kamp. Mye mer som skjedde begge veier i forhold til de foregående kampene (mot Rangers skjedde nesten ingenting noen vei og mot Southampton var det rimelig enveis).

Vårt første mål er det ikke så mye å si om egentlig. Frispark som spilles til Son.

Ballen spilles innover litt som man gjør i håndball. Via Bissouma til Porro. Porro skyter så. Litt usikker på om den går via en United-spiller eller ikke, men Porro skyter voldsomt godt så keeper må gi en dårlig retur. Dette er nok en klassisk retur fra en keeper som normalt ikke spiller. Solanke avslutter nesten litt for bra.

United sin første sjanse ender opp som et skudd fra Fernandes. Her er det veldig mye rart som skjer på veien. I utgangspunktet har vi full kontroll. Dragusin har kontroll på Højlund og Spence dekker sin mann og rom perfekt (faktisk en trend for Spence i denne kampen).

Så klarer vi å lage litt rot av denne situasjonen. Bissouma kommer inn foran Højlund og Dragusin klarer ikke helt å gå rent i den duellen. Ikke ment som klaging på Bissouma, men alt blir fort litt rotete her. Bissouma timer den dårlig og Dragusin er overraskende svak i denne type dueller i blant (for de som husker den han tapte mot Rangers). Solanke og Maddison står litt oppå hverandre. Forstår ikke helt hvorfor Solanke synker ned så dypt her. Også en trend at vi alt for ofte synker sammen (da ikke spesifikt Solanke, men laget).

Ballen havner til slutt i luften over Solanke som header den videre ut. Solanke jakter så godt etter, men resten av laget blir stående litt paralyserte. Sarr gjør ingen valg. Han må enten skyve mot høyre slik at Porro kan gå ut eller han må skyve frem mot Ugarte (tror jeg det er). Bissouma må ut mot Eriksen, men han blir som vanlig bare stående. Maddison og Son burde også flytte etter Solanke.

Ikke noe av dette skjedde. Så da har vi tre mann sentralt som ikke dekker noe. Dragusin står plutselig 2 mot 1 sentralt. Og Porro må egentlig dekke tre ting på samme tid. Inn mot Dragusin, Fernandes og potensielt deres venstreving. Fryktelig forsvarsspill fra en håndfull spillere. Bare flaks at dette ikke ender opp i noe farligere.

2-0 er veldig pent jobbet. Klabb og babb som gjør at Solanke ender opp i en duell. Han gjør en eksepsjonelt god jobb i å holde ballen.

Han spiller den så til Spence som finner Son. Og her har vi mye folk fremme. Bra.

Maddison leser situasjonen glimrende og Son forstår tegninga. Legg også merke til Porro som stormer frem for å fylle på.

I det innlegget fra Maddison kommer har Solanke kommet seg inn i god posisjon igjen og Porro er helt ledig på bakerste. Innlegget er egentlig dårlig, men Martinez dummer seg ut og Kulusevski avslutter iskaldt med høyre. Den avslutningen tror jeg er undervurdert. Veldig bra mål med solide prestasjoner fra flere, men spesielt Solanke og Kulusevski.

3-0 er litt gutter 12-13 igjen. Håpløs linje fra United uten press på Spence. Spence slår en fin ball til Solanke som løper.

Så har man allikevel egentlig god kontroll her. Men legg merke igjen til hvem som kommer nedover på høyresiden. Porro. Porro gjør at Unitedforsvareren ikke kan gå i sikring på Martinez.

Her ser man det bedre. Porro Den Håpløse involvert i 2 av 3 mål her altså. Fabelaktig av Solanke, men igjen fryktelig av Martinez og også litt svakt av Evans. Sånn apropos bredden blant våre konkurrenter på stopperplass.

Så den store sjansen Forster redder nydelig. Her har vi egentlig ingen problemer. Innlegget kommer fra en ganske håpløs posisjon og vi har nok folk i midten. Men Gray bommer nok engang.

Gray har en mann å passe på, men er milevis unna. Så greit nok. Gray er ung og egentlig ikke stopper, men som mot Rangers koster han oss en stor sjanse i mot. Gjorde det bedre enn Martinez i går da - så helt håpløst er det absolutt ikke. Fantastisk talent.

3-1 minner litt om Crystal Palace. Vi har egentlig OK kontroll, men vi inviterer United til å presse aggressivt. Sarr gjør en god jobb her i å løpe seg fri, men Forster får en ball hvor han blir presset fra “fartsretningen” som er det verste for en keeper/forsvarer.

Forster skal her bare spille Sarr, men han får for dårlig tid til å se seg rundt. Og han er en gammel mann som ikke er vant til å spille slik. Vanskelig å forvente at han skulle ha sett Sarr før han mottar ballen.

3-2 er ikke så mye å diskutere. Gray må slå ei hardere pasning til Forster, men Forster må selvsagt bare sparke den unna. Spesielt med tanke på hva som skjedde på 3-1 og at ballen han mottar ikke er hard nok.

United neste sjanse er veldig lik skuddet Fernandes fikk i første. Vi ligger i utgangspunktet fint med to mann i sikring (Dragusin og Bissouma). Ingen problemer her. Spence står igjen perfekt forøvrig.

Ballen blir slått innover. Fortsatt ingen særlige problemer, men her er Maddison på felgen og alltid litt på etterskudd (selv om jeg ikke husker hva som skjedde før akkurat i denne situasjonen så kan ha vært gode grunner for at han sto høyt, men generelt sliter han nå).

Fernandes får ballen og vi blir alt for flate. Jeg forstår at alle gjør feil så jeg mener ikke at man skal selges så fort man gir fra seg en sjanse, men Bissouma viser gang på gang at han ikke forstår rollen sin. Han kan ikke havne sammen med stopperne her.

Det som da skjer er at Gray må velge å gå ut av linja for å presse Fernandes. Bissouma står i ingenmannsland igjen. når han ikke har valgt å presse Fernandes må han i det minste se hva som skjer utenfor Spence.

Spence får da en overlap mot seg, men løser den forbilledlig. Kommer seg inn i posisjon. Fabelaktig backspill og i alle situasjonene analysert i denne kampen gjør Spence jobben sin glimrende defensivt. Bissouma er ingen steder.

Gray rekker nesten å komme seg tilbake for å dekke på “innsiden”. Hvordan han kommer seg dit før Bissouma kan bare Ange vite.

Uniteds neste sjanse er også relatert til Bissouma. Son mottar ballen litt keitete. Og som vi alle vet er han ikke god til å beskytte ballen i slike situasjoner. Bissouma er verdt å følge.

Son taper ballen. Forsvaret står egentlig ganske fint, men Bissouma er alt for dyp. Han er ikke i nærheten av å kunne sikre Son og han sperrer i praksis for at forsvaret kan flytte seg høyere.

Son jobber egentlig ganske bra for å vinne tilbake ballen, men blir ganske enkelt rundet. Bissouma står bare og ser på. Helt utrolig. Greit nok at han sannsynligvis ikke når opp uansett, men hva er dette? Jeg kan forstå enkeltsituasjoner, men det skjer absolutt hele tiden.

4-2 er ikke så mye å diskutere etter min mening. Bergvall har armen over armene til keeper. Svakt keeperspill, men frispark.

4-3 er en corner og alle taper dueller. Så egentlig ikke meningen å “henge ut” Bissouma for mye. Alle vet jeg ikke liker han som 6’er så man har jo egentlig ikke lyst til å påpeke alt for mye av det han gjør feil. Jeg godtar at Evans er bedre på hodet enn Bissouma, men han er så sløv her. Han lar Evans komme på innsiden av seg. Husker jeg ikke feil skåret Højbjerg et selvmål på akkurat samme måte mot Arsenal en gang. Man kan ikke la noen stå i kroppen på en på innsiden av seg når man har den rollen rett og slett. Så er ikke dette Bissoumas styrke så denne er jeg mye mer villig til å tilgi enn hans dårlige defensive spill ellers.

Veldig fornøyd med seier. Veldig fornøyd med måten vi utnytter feil på igjen (de fleste mål handler jo om å utnytte feil på en eller annen måte). Som mot Southampton flytter vi folk opp og da skjer det ting. Spesielt imponerende av Porro igjen som er så aktiv i så mange angrep (imponert over energien - hans pasningskvalitet er til tider fryktelig - helt helt bak mål). Solanke banens beste. Spence følger nære. Gjør en veldig bra defensiv kamp og også aktiv offensivt. Kulusevski også god. Skuffelsene er pasningskvaliteten til Porro. Maddison sliter voldsomt med å involvere seg i kampen selv om han er god foran 2-0. Dessverre ikke bra nok i den rollen han spiller. Som gjør at United har mye av banespillet. Ugarte / Eriksen / Fernandes skal det være mulig å spille mer med enn vi klarer i denne kampen. Og da synes jeg Bissouma med ball var bedre enn på lenge i denne kampen - han er bare så tragisk uten. Når Maddison er dårlig og Bissouma er Bissouma blir det vel kanskje bare slik. Så totalt sett vil jeg si vår prestasjon er middels til dårlig.

Ginola14
        Forskjell på å være dogmatisk og prinsippfast, og med Ange heller det mot førstnevnte. Var en statistikk tidligere i sesongen hvor vi hadde 0% utspill som ble slått langt. Lag som Liverpool og City lå på 15-25%. Det er den fleksibiliteten vi trenger - uten å bryte med prinsippene.

Så er jeg selvfølgelig enig i at det er Forster som driter seg ut, og ikke direkte Anges feil. Men de glippene kommer som en konsekvens av hva Ange krever av spillerne sine. Så kan man diskutere hva man skal måtte akseptere av den type feil for å kunne spille på den måten - jeg synes og man må kunne akseptere en del fwiw.

Men jeg tror uansett ikke Ange hadde hatt vondt av å gjøre tilpasninger i ny og ned uten å nødvendigvis bryte med grunnprinsippine. Pep skjønte fort at han måtte det da han kom til PL, Klopp det samme. Å på død og liv skulle spille seg ut bakfra (for å ta eksempelet fra i går) er noe av det mest risikable du gjør i fotball, og med en keeper som knapt greier å kontrollere ballen, sier det seg selv at det vil gå skeis.

Vi er i semifinalen 😁.
          Vi spiller godt og leder fortjent 3-0.Vi har egentlig full kontroll på dette stadiet, men så gjør Forster to store tabber.Vi invitere United inn kampen, en de mer eller mindre hadde gitt opp.

Den første er stor, men vi har sett den før.Det går 5 minutter så skjer den andre og den er håpløs.Merkelig at han ikke tar seg sammen etter den første tabben.Han har en sekk med erfaring og da burde den lett vært unngått.

Vi får litt panikk og United tar over.Magisk corner fra Son redder oss.Takk for at dommeren ikke blåste der, det var ikke nærheten av et frispark.Vi greier da å slippe inn et til, det er en svakhet.

Vi trakk selvsagt Liverpool, jeg håpet på Arsenal.Vi skal ha hjemmekamp først, hadde vel håpet på bortekamp først.Får ikke gjort så mye med det.
          Synes det er helt idiotisk med to semifinaler.Kan vi ikke heller ha en kamp på nøytral stadion.
          Dette er gammeldags, her må England våkne opp.

Dougie

Forstår hva du mener, og ikke nødvendigvis uenig. Ange er ikke perfekt. Men langt defra til «ange out» for min del i alle fall. Skjønner meg bare ikke på det negative opphenget/fokuset enkelte har. Urealistiske forventninger er den beste forklaringen min. «Antifotball» har blitt nevnt her, rimelig spesielt, da er man surmaga. Tror ikke man finner én ikke-spurs supporter som kunne sagt det om oss.
          Ikke skjønner jeg helt at enkelte ikke ser tilpasninger i pragmatisk retning som skjer fra tid til annen heller. Særlig sammenlignet med starten hans. Mer balanse i backspillet, og langpasninger i ny og ne i alle fall. «Hviler» oss inn til seier i over en omgang mot southampton.

Å kalle Angeball antifotball er jeg enig i at du skal ha en rimelig spesiell vinkling for å mene. Finner ikke mer underholdende lag når det svinger.

At han har blitt særlig mer pragmatisk deler jeg derimot ikke. Det blir i beste fall noen små nyanser. For meg blir det veldig Bielsa; en fyr alle digger, men som ingen egentlig tar seriøst eller ser på som en trussel.

Så ja, jeg er nok en av de som oppfattes som surmaga rundt Ange og har uttalt Ange out flere ganger. Er ikke sånn at jeg ikke håper av hele mitt hjerte at han lykkes, har bare ikke helt troa på at han har det som skal til for å lykkes på et så høyt nivå. Men gøy (og ofte pinefullt i samme slengen 😅) er det jo til tider; som i går.

For øvrig må det nevnes at tallene tilsier at vi var veldig heldige i går. 9-20 i avslutninger og 0,67-2,56 i xG sier sitt. Så om man virkelig skal ta med noe i positiv forstand fra gårsdagens match er det vel at vi er like giftige som vi tidligere har vært på vårt beste