John_chef

Ja. Dvs i denne situasjonen synes jeg Johnson er verst, men Porro er helt krise hva gjelder markering. Jeg synes han er blitt en del bedre en mot en defensivt. Egentlig synes jeg han er akseptabel defensivt generelt, men når det kommer til å plukke opp folk i feltet er han sjokkerende til tider. Litt merkelig på 2-0 også.

Så er jeg egentlig ikke særlig tvil om at Porro lider litt som Romero. De virker bare ikke til å ha noe overskudd om dagen. Da er ingen av de gode nok til å levere - Porro enda mindre enn Romero.

Sier alt når Porro bommer så mye som han gjorde i denne kampen. Selv de som er mer kritiske til Porro enn meg kan være enige i at han med ballen er veldig solid som back. I denne kampen var han fryktelig. Det skyldes ikke at han plutselig ikke er i stand til å slå pasninger.

Madball Enig at det er mindre graverende for Johnson da han sjelden heldigvis er i sånne situasjoner.

Vi har sluppet inn et par mål i år nå hvor ballen kommer igjennom feltet og Johnson er helt fraværende defensivt. Dessverre ikke en helt ubetydelig svakhet hos han.

For meg virker bare ikke Johnson spesielt smart på banen.

Så skal det sies at Porro virker for meg som en langt over snittet smart spiller, men han også gjør disse banale feilene. Så ikke alltid det henger sammen med å generelt gjøre smarte ting - og allikevel gjøre tabber.

Johnson holder bare ikke det nivået som trengs.

Problemet er at vi har for mange halveismarkeringer. At det ikke jobbes mer med å krige seg inn i situasjoner og presse motstander forstår jeg ikke.
Porro var grusom når det gjelder markering i denne kampen, men det ser jo ut som at Johnson skal gå i mann der.
At de begge kan forstyrre og være tettere oppi er også en mulighet.
Det er mye vanskeligere å skore, om man blir konstant forstyrret.

Apropos Johnson og hans evner defensivt. Kombinert med Porro, Romero og resten selvsagt.

• Hawk svarte på dette.

Antar at ballen kommer fra samme utgangspunkt sånn ca også? Måten vi spiller på har en høy pris om dagen. Det samme med spillere som ikke er gode nok. Blir straffa av alle i PL.

Madball
      Men det er vel trenerens ansvar å justere måten vi spiller på utfra spillermaterialet han har til rådighet?

Dougie ja eller la de lære. Er vel det han sier når han blir konfrontert med dårlige resultater eller prestasjoner hvis jeg har tolket ham riktig?

@Schism Jeg må innrømme at jeg er ganske uenig med deg angående Porro. Jeg klarer ikke å se at han ser noe bedre ut defensivt enn forrige sesong. Synes han rett og slett er bortimot håpløs defensivt. Jeg synes heller ikke han ser ut som en over snittet fotballintelligent spiller basert på valgene han tar både defensivt og offensivt. Jeg synes heller at styrkene hans er guts, tenning, fart og en relativt god skuddfot.
          For meg ser han ut som en ok offensiv back, og dårlig defensiv back. Han har dog et bra toppnivå når det flyter for laget, men det begynner for meg å ligne stygt på det som skjedde med Reguilon etter den fantastiske starten.
          Utifra dette er det en gåte for meg at vi har skrevet ny kontrakt med Spence som ikke har greid å karre til seg et minutt (?) på høyre back.

Nå har jeg ikke noe statistikk som backer meg, så dette er mer et subjektivt inntrykk.

Porro er ikke OK offensivt. Dvs nå er han det, men generelt er han det ikke. Han er veldig veldig god offensivt. Hva gjelder defensivt sliter han i markeringene. Ellers synes jeg ikke han er dårlig. Men det kan vi sikkert diskutere til vi blir blå uten å bli enige. Spesielt etter at Porro har hatt en ganske anonym start til sesongen og en grusom kamp mot Ipswich.

Madball
            Og der er man forsåvidt inne på en interessant diskusjon. Når bikker det fra verdifull læring til meningsløs gjentakelse? Jeg synes den grensa virker å være passert, men selvfølgelig åpen for å ta feil.

Dougie jeg er enig i det, spørsmålet er om man har trua på spillerne eller ikke. Jeg har ikke det når det gjelder ganske mange dessverre.

Dougie Husker Høgmo brukte uttrykket "Det var mye god læring" relativt ofte på landslaget 😅

Schism Jeg synes han sliter med både markering og posisjonering defensivt, ofte på helt feil plass både i forhold til motspillere og egen stopper, og da er det ikke så mye å gå på.

Som sagt, bare synsing fra min side, sitter ikke på noen bastant fasit, men skal ikke starte noen stor diskusjon på det, enig om å være uenig 👍

Enig at Porro gjør mye dårlig til å være såpass god.
              Men se på Trent Alexander Arnold. Kan se ut som verdens beste men når han blir satt under press choker han rett som det er

Madball Enig i det, tror ikke Arnold hadde vært løsningen på våre problemer, det har jo aldri vært noen stor hemmelighet at det defensive ikke er hans største styrke, kanskje derfor Klopp "flytta han opp på midtbanen". Han blir nok også litt reddet av at han spiller for en mye bedre lagmaskin enn det vi har. Ikke en spiller jeg har hatt sansen for (kanskje på grunn av Liverpool?).

Jeg har ikke noe behold for å late som Porro denne sesongen har vært spesielt god - noen vei - det har han ikke. Men så er det noe med å gi folk gode vilkår også. Ange gir han Kulusevski foran seg. Kulusevski er ikke dårlig defensivt, men knapt noen Makelele. Han gir han Johnson som er under middels defensivt. Og hvor Porro og Johnson har veldig liten kjemi offensivt. Johnson skaper veldig lite - han er stort sett god når ballen kommer fra motsatt side. Porro har en del geniale pasninger som back, men så godt som aldri til Johnson. Attpå til spiller vi med en DM som ikke er særlig god defensivt (Bentancur er ikke dårlig, men han er ikke veldig god heller som DM defensivt - Bissouma er godt under middels). Hva er egentlig tanken her til Ange?

Igjen. Jeg mener ikke at Ange er ubrukelige. Vi skaper mye i åpent spill. Kulusevski har vært veldig god i år. Så noe er jo riktig. Johnson har også skåret mye mål - og vi har ikke sluppet inn hinsides mye. Men man kan vanskelig mene at den høyresiden har veldig god kjemi. Kan legge til Porro og Romero også. Selv om det er blitt bedre var det dårlig i starten av sesongen - hvor de sliter med å dekke rommet på innsiden av Porro.

For meg er det veldig veldig forunderlig at ikke Gray og Spence spiller mer. To spillere som viser lovende takter når de faktisk spiller. Gray sliter mer enn Porro defensivt, men også mer involvert i spillet fremover. Spence har ikke spilt så mye, men en av få gode mot Coventry og klarte seg veldig bra mot United. Da begge kampene på feil side. Så forstår jeg at han har hatt litt uflaks med skader, men han var på benken på søndag - så da burde han vel ha kunne klart 20? Og Gray kunne vi ha trengt på stopperplass i det vi jakter mål. En som faktisk er god med ball osv.

Jeg var mye kritisk til Pochettinos kampledelse (som jeg mener var hans største svakhet under oss), men Ange er på et annet nivå dårlig. Mulig vi blir et mye bedre lag med tiden, men ser ingen grunn til at Ange blir noe bedre til å forandre på ting. Maddison i 84 - og kun 3 bytter i denne kampen er ubeskrivelig dårlig.

Det med bytter i denne kampen var litt rart. Mot Villa lå vi også under og Ange tok noen harde grep før 60' bla Son ut. Rart at ikke den tanken poppet opp i hodet hans med kun en uke imellom. Men jeg trur det foregår ting i hodet hans som han ikke deler med verken meg eller pressen så får bare håpe at det er en større og bedre plan.

Son ble byttet ut pga skaderisiko. Ikke fordi han fant på noe genialt i den kampen.

Jeg forstår at han selvsagt gjør vurderinger og har tanker. Men for meg virker han alt for ofte paralysert på sidelinja. Ikke at det alltid er helt håpløst. Vi skåret mye på slutten i fjor.

• Knut svarte på dette.

Schism Men for meg virker han alt for ofte paralysert på sidelinja.

Akkurat dette frustrerer meg også. Så kan det jo godt hende at han er smertelig klar over en del ting, men at alternativene på benken ofte er litt begrensede.

Det er naturlig at du vegrer deg for å bytte Son ut når det eneste alternativet på benken du har er Werner... dvs Lankshear var jo også tilgjengelig - men jeg ser poenget med at han og de andre unge, på tross av iherdig innsats, antakelig ikke har nivået helt inne enda.