Her inne tror jeg ingen vil ha Ange ut? Jeg er vel muligens den mest kritiske av de aktive brukerne og jeg mener på ingen måte at han skal sparkes.
Husker ikke hvilken tråd jeg listet opp en haug med statistikk, men den viser klart at i åpent spill offensivt er vi helt akseptabelt bra. Ikke så mange mål vi «mangler» der. Vi har tre problemer hvor jeg mener to er litt tilfeldige og lette å løse, mens det siste er mye mer komplisert:
1) Vi er det laget i PL som til sammen slipper inn mest og får færrest mål på straffer. Dette vil jeg si er tilnærmet 100% tilfeldig. Ikke helt, men kan komme tilbake til det.
2) Dødballer er litt samme. Vi er dårlige totalt sett.
1) og 2) har en tendens til å jevne seg ut over tid. Selv om det selvsagt henger sammen med spillet generelt. City skårer mye på dødball, men det skyldes nok mer at de får mange dødballer høyt i banen og få mot seg dypt enn at de er så fryktelig gode på selve dødballene (det kan man finne ut med tall selvsagt, men jeg har ikke tilgang til den type detaljer).
3) Vi slipper inn alt for mye i åpent spill. Det er ikke angrepsspillet som egentlig er problemet. Problemet er hvor ubeskrivelig dårlig organiserte vi er defensivt. Å spille «over oss» er enklere enn noe annet lag i PL vil jeg påstå. Antar det henger sammen med en del av straffene og også dødballmålene vi får i mot - fordi vi kommer på etterskudd og ofte må forholde oss til motstanderen dypt inne på egen halvdel.
Klarer ikke Ange å rette på 3) er han sparket før neste sesong er ferdig. Og dette er 90% Ange sin skyld. De fire bak og keeperen (foruten på dødballer) holder mål. Porro er den svakaste defensivt (før Udogie ble dårlig den siste tiden) og han er blitt helt akseptabel der. Udogie er normalt glimrende en mot en som back og de to stopperne er så gode som noen i ligaen. Vicario har også vært nesten feilfri i spill. Ange kan ikke forvente å få bedre spillere for å løse noe der. Helt foran jobber alltid spillere som Richarlison, Kulusevski og Johnson godt. Son er litt mer «juksende», men på ingen måte dårlig. Ange kan ikke forvente å få angripere som er bedre enn de vi nå har defensivt. Midtbanen er et annet kapittel. Maddison jobber, men er sjokkerende svak defensivt. Og viser ingen tegn til bedring under Ange. Var han virkelig så dårlig i Leicester defensivt? Jeg tviler. Til tider spilte han også dypere der enn han gjør for oss. Sarr er på sitt beste glimrende defensivt. Bentancur er mer enn akseptabel selv om han ikke er noen Makelele. Højbjerg er en rar spiller defensivt. Veldig god i den pressende rollen, men svak når han skal være litt mer «Rekdal»/dypere. Hovedproblemet der er Bissouma som rett og slett ikke har instinktene til å spille «6´er». Egentlig ganske likt Højbjerg. Bissouma er god defensivt hvis han kan være den som løper litt rundt og forstyrrer folk, men han er ikke den som kan plukke opp det som skjer bak.
Så hva kan Ange forvente? Bissouma kan oppgraderes - og Maddison kan droppes. Foruten de to ser jeg ingenting vi kan radikalt forbedre ved å kjøpe nye spillere defensivt. Også usikker på om å droppe Maddison er særlig smart. Tross alt en veldig god spiller når han finner seg selv igjen. Bytte ut Bissouma med en annen vil ikke forandre 10-15-20 mål innsluppet i løpet av en sesong.
Altså - dette må Ange fikse - og det bør alle her inne forvente at han klarer - selv uten nye spillere. Jeg tror det kan være mulig, men for meg er det nå ganske 50/50 om han klarer det. Kanskje til og med under 50%. For meg viser han klare tegn på at han ikke har vært trener på dette nivået tidligere, men jeg kan ta feil. Jeg kan også på mange måter respektere hvis han nå føler han må fokusere på det offensive og derfor har nedprioritert det defensive. Håper det er det som er grunnen. For så fort vi slutter å slippe inn de 10 målene ekstra vi slipper inn vs. andre «topplag» så vil det garantert være 5-10 poeng og vi tenker helt annerledes på vår situasjon.