Det kan man si om feks Ivan Toney også - eller Ollie Watkins. Eller Sørloth eller Dovbyk.
Nå høres jeg plutselig ut som Solankes store forkjemper. Det er jeg ikke. Og jeg er helt enig i at man bør være skeptisk til spillere som kun har en virkelig god sesong å vise til når man har nådd 26 år (på høyeste nivå). Men man kan ikke kalle han en "one season wonder" før han faktisk mislykkes i de kommende årene.
Og nå er det ikke slik at Solanke har vært ubrukelig i åresvis. Selv om det var nivået under så skåret han OK med mål i 20/21. Veldig bra i 21/22. Slet i 22/23 (selv om han hadde 13 målpoeng). Og veldig bra i 23/24.
Mitt "store problem" med Solanke er prisen. Kvaliteten slik han var i fjor er godt nok. Husker jeg kommenterte han i en kamp jeg så utover våren. Var litt som å se en mini-Drogba. Er dette hans nye nivå? Eller hadde han bare en periode med hysterisk form. Det kan jeg ikke svare på. Det samme gjelder da spillere som Sørloth. Spiller han som utover våren i fjor er han faktisk en av verdens beste spisser. Som er litt absurd å si når man har sett han være god, men langt fra verdensklasse i årevis.