Hvor mye energi Solanke bruker på defensiv jobbing er mer opp til Ange enn Solanke. Hvis Ange ønsker at han sparer mer på kreftene er jeg helt sikker på at Solanke gjør det.
Om han har truffet den balansen riktig eller ikke er vanskelig å si. Jeg klarer i alle fall ikke ha noe sterkt syn på det gjennom å se kamper på TV. Hvor mange løp er det Solanke ikke tar fordi han er sliten? Hvor mange dueller og avslutninger bommer han på fordi han har jobbet for hardt defensivt i tiden før? Veldig vanskelig å si uten å gjøre en ganske voldsom analyse.
Det sagt - så kan man selvsagt si at hvis Solanke er helt ekstrem i forhold til alle andre angripere i presspillet statistisk sett - så er det ikke urimelig å da anta at det også vil koste noe i form av mål direkte fra han. Uten at man klarer å være vedig presis i hva det faktisk betyr i antall mål. Kanskje ikke helt usannsynlig at han nå presser litt på "adrenalin" også?
Jeg tror Ange ser litt på totalen her. Johnson har vært en voldsomt god målskårer i år. Vet ikke helt om det er tilfeldig enda, men han er muligens en type som vil naturlig skåre mye i forhold til antall målgivende? Hva Son blir fremover vet jeg ikke, men historisk sett har han vært mer en målskårer enn en tilrettelegger (viser tegn på å bli bedre på tilrettelegging på sine eldre dager). I så fall har Solanke to "målskårere" ved sin side - så at hans rolle da blir mer "Firmino" er ikke nødvendigvis dumt for hverken han eller laget. Her er vel alle fortsatt litt søkende, men kan se for meg at denne sesongen blir litt slik. At Son og Johnson skårer mye mål som vinger, mens Solanke blir litt av alt - uten at han runder 20+ mål i ligaen.