Madball Derfor er evnen til å spille oss rettvendt med ball i beina essensielt både for hvordan vi setter opp de tre på topp og hvor midtbanespillerne våre vil slå ut på et ''heatmap''
Det som er helt sikkert er at der de var mest sist kamp er IKKE der Ange ønsket at de skulle være, city dikterne kampen fullstendig. Så problemet til Højbjerg er at han ''alltid'' er feilvendt og greier ikke å komme seg ut av det.
Enig i det første. Også enig i at Højbjerg har klare svakheter der. Så så jeg Bentancur - Højbjerg live en gang husker jeg - og da husker jeg at jeg var overrasket over at Højbjerg ikke var dårligere enn Bentancur i litt pressa situasjoner. Og at Højbjerg faktisk var bedre enn Bentancur til å komme seg rettvendt. Nå sier jeg ikke at det alltid er tilfellet, det mener jeg ikke, men Højbjerg ser ofte mer klønete ut. Og Højbjerg sliter hvis han skal bruke touch på å snu opp med ball. Der er Bissouma veldig god (når han er god) og Bentancur er bedre (men han er heller ikke på nivå med Bissouma).
Så bør ingen lag basere seg på at spillere skal vende opp med ball under press dypt i banen så fremt man ikke har Dembele.
Jeg har ikke sett kampen mot City igjen. Litt fristet nå, men mitt inntrykk der var vel så mye mangelen på oppspillspunkt. Roy Keane beskrev det der veldig godt engang. Man merker når man er dypere i banen om de foran virkelig ønsker ballen eller ikke. Man ser det også ofte fra tribunen, men ikke alltid fra TV'n. Gjør angriperen en skikkelig bevegelse for å gjøre seg tilgjengelig? Eller er han litt tvilende og når ballen kommer så ser det ut som ei dårlig pasning mer enn noe annet? Richarlison, fra den tiden han riktignok var mye dårligere enn nå, har jeg sett live være halvveis. Nå skal jeg passe meg for å klage på Johnson alltid, men tror ikke det er urimelig å anta at han har noe å gå på der. Det kreves selvtillit å gjøre seg spillbar i store kamper når man er under press. Werner kjenner jeg for lite, men igjen ikke urimelig å anta at han også søkte de "lette" områdene. Kulusevski var spillbar, men fikk ikke til noe. Da er man dømt til å bli "dominert" uansett hvem som spiller på midten.
Opplagt en litt tynn "analyse" fra meg da jeg må se kampen på nytt for å si om det var slik, men helt urimelig at det kunne ha vært sånn vil jeg ikke si det er.