Pierre-Emile Højbjerg
- Redigert
Ryktes heftigere og heftigere til RM. Vil nok kanskje friste ham når selveste RM banker på. Jeg håper og tror at Conte vil protestere heftig.
Men, så er det jo slik da, en med enda litt flere kreative gen i spann med Bentancur/Skipp/Bissouma Da MÅ vi ha det på plass.
Har RM penger til Højbjerg da, 50 + må det bli...
Mye snakk om Højbjerg og hans pasningsspill i disse dager. Etter mitt syn har det nå oppstått en eller annen falsk sannhet om hva slags spiller Højbjerg er som bare blindt repeteres gang etter gang. Hva sier faktisk statistikken? Dette fra de siste 365 dagene:
Som man kan se er Højbjerg langt over snittet for midtbanespillere hva gjelder å slå ballen fremover, inn på den siste tredjedelen og for pasninger inn til straffefeltet.
Noe av dette skyldes selvsagt at han spiller for et bra lag. Men selv da han spilte for Southampton var han over snittet "progressiv" i sitt pasningsspill.
Han er selvsagt ikke Eriksen på sitt beste, Pirlo eller Modric. Men han er ikke i nærheten av å være like dårlig som man kan få inntrykk av her inne, på SC osv i disse dager hva gjelder pasningsspill.
Højbjerg har utviklet seg til å bli en fantastisk midtbanespiller som i tillegg bør har sine beste år foran seg. Passer perfekt inn som en av to i Contes system. At han er linket til Real er et «bevis» på hvor god han er blitt.
Er helt enig med dere begge. Han er kanskje ikke Zidane, men hele innstillingen hans gjør han til en mye bedre spiller enn mer teknisk begavede spillere som f.eks. Paul Pogba. Så liker jeg at vi har litt spillere nordfra i laget, mangler egentlig bare en god nordmann. Hadde vært fantastisk om det kom en god ung norsk keeper f.eks.
Jeg forstår selvsagt de som mener vi mangler en "terningkast 6" sentralt. Højbjerg blir aldri en "6'er", men på samme måte som folk som Milner og Henderson startet rundt 20 kamper for Liverpool i ligaen da Liverpool var som best - så er det rom for noen 4-5ere også. Højbjerg gir oss mye av det samme. 100% innsats, villig til å krige, ikke redd for ansvar, lederskikkelse, omtrent aldri skadet, klager aldri, god på hode osv.
Han har også en sabla bra motor selv om han løper rart. Ikke tilfeldig at det er Højbjerg som plutselig ender opp som vår fremste mann med ballen på slutten mot Wolverhampton. Han har kapasiteten fysisk til den slags. Tror også under Conte at han vil utvikle seg til å skåre litt mål. Han har et OK skudd og under Conte er det gjerne han som følger med i angrep under kontringer. Han vil selvsagt aldri bli en Lampard, men tror han fort vil nå 4-5 mål.
Jeg tror Bissouma og Skipp har høyest potensial hos oss. Så håper jo egentlig at de vil "spille ut" Højbjerg, men med så mye kamper som vi skal spille vil selv vårt "fjerdevalg" spille mye. Er det mulig i så fall å finne et bedre fjerdevalg enn Højbjerg? Og på ingen måte umulig at han igjen vil være vår beste CM sesongen sett under et.
Jeg er veldig veldig fornøyd med de fire vi nå har. Og da Conte vant ligaen med Chelsea var det Kante og Matic som spilte der. Kante har vi ikke, men hva gjelder typer ligner de veldig på de fire vi har nå. Bentancur er jo egentlig bare en tynnere versjon av Matic. Kante var ganske unik, men alle våre har litt Kante i seg.
Hvilke versjoner av Kante og Matic?
At noen skal bli bedre enn det Kante var tviler jeg på. Dagens Kante er noe litt annet - mye pga skadene og at han nok passet bedre hos Conte enn f.eks Tuchel.
Matic var også veldig god i den perioden - han mistet det bare ganske plutselig. Men å nå opp til hans toppnivå er mulig for alle våre fire synes jeg.
Hei folkens, ny på forumet. Denne måtte jeg bare henge meg på, og dere får hate meg for meningene mine;
Jeg er INGEN stor tilhenger av Højbjerg. Og her er grunnene:
Enhver spiller som sender støttepasning tilbake til egen keeper, på offensiv corner. Når man ligger under har ikke god fotballforståelse.
Enhver spiller som konstant slår oppgitt ut med armene når han skal slå fremover på banen og heller slår i støtte har ikke god fotballforståelse.
Han gjør mye bra også. Løper mye bryter opp spillet osv.
Men for meg blir det som når vi hadde Bentaleb. Folk snakka om stats, og hvor høy pasningsprosent han hadde. Men det meste gikk bakover på banen.
Nå har vi en haug med sentrale defensive midtbanespillere, og ingen som faktisk kan løpe fremover med ballen i beina.
Kjenner meg ikke helt igjen i argumentene din om Høybjerg. Synes statistikken ovenfor om "progressive passes" motsier ditt synspunkt. At han ikke forserer voldsomt forbi ledd med ball i beina, er jeg dog enig i. Der er de tre andre vi har bedre (uten at jeg har sjekket noe statistikk rundt akkurat det).
Det aller verste er Roar Stokke som fortsatt kaller ham for Højberg.
Nå skal ikke jeg starte å kverulere, men jeg er ikke veldig glad i statistikk heller. Det kan ofte være misvisende og danne et feil bilde av hvordan ting faktisk skjer.
Eksempel: man kan lede 1-0, uten skudd på mål, da ved selvmål.
Eller man kan ende en omgang uten skudd på mål, men med 4 i stolpen. Så ofte er statistikk bare tall på en skjerm.
Av pasningene til Højbjerg fremover på banen. Hvor mange har vært trygge korte og halvlange pasninger, fra eget forsvar, frem til Kane eller Bentancur?
Jeg får med meg stort sett alle kamper, og jeg vet at alle får sine favoritter og motsatt.
Jeg mener ikke at Højbjerg er dårlig, bare at han har store begrensninger, sammenlignet med mange andre. :
- Redigert
Litt usikker på hvor mye tydeligere «passes into final third» kan bli?
Er argumentet at Højbjerg er så høyt i banen at han slår ballen bakover i den siste tredjedelen også?
Han skårer også veldig høyt på «progressive passing distance». Selv om det selvsagt preges av hvor dypt man ligger i det man slår pasningene og total spilletid.
Jeg mener også det er begrenset nytte av mye statistikk i fotball, men gud bedre hvor mange som henger seg opp i ting i fotball og aldri klarer å se noe annet enn det som bekrefter deres syn (sier ikke at det er det som nødvendigvis skjer her).
En god fortsettelse på Højbjerg diskusjonen synes jeg. Velkommen selvfølgelig som ny bidragsyter John_chef!
Jeg har tidligere vært advokat for akkurat de argumentene som ankepunkter mot dansken. Jeg synes han var veldig god den første høsten hos oss men så synes jeg han hadde en lang periode hvor han vervet med armene og sprang rundt som hodeløs høns. Så synes jeg han var instumental i vår opphenting forrige sesong som blei kronet med CL plass.
Vanskelig å si hvem sin skyld det er når det går dårlig med pasningene rundt ham. Jeg har alltid sagt at jo mindre han har ballen jo bedre spiller vi . Så dersom de andre velger å spille ham i dårlige posisjoner ligger det jo også hos de. Han møter og tilbyr hver gang.
Statistikken til Højbjerg synes jeg er lite fortellende. Han slår noen glimrende baller og han slår ofte feil så jeg stoler på øyet mitt når det kommer til ham.
Han hever seg med laget og det er en god kvalitet. Jeg trudde han fort kom til å miste plassen ved neste overgangsvindu men han er bankers i 11'eren og jeg synes han har gjort seg fortjent til det for øyeblikket
Må si en annen positiv ting om Højbjerg da. Han er omtrent aldri skada, det er mere enn man kan si om resten av laget.
Hadde vært fint å se en statistikk på hvor mange ganger han slår ut med armene i frustrasjon over ikke å ha noen å sentre til i løpet av en kamp!