Jeg var lenge ganske optimist på hans vegne selv. Men han er alt for dårlig pasningsteknisk til å bli verdensklasse. Han burde derimot kunne bli veldig god. Det kan vel fortsatt skje, men klarer ikke allikevel å se at han skal kunne bli et førstevalg hos oss. Virker som han må spille til høyre for å få ut det beste og der vil forhåpentligvis Romero spille i 10 år.
ITK - diskusjonstråden
Blir passe bra overrasket om det plutselig "renner inn" 2-3 spillere på tampen her slik som ITK mener potensielt kan skje "best case", men basert på kampen i går er det kanskje nødvendig
Godt å se at vi blir linket til høyrebacker. Jeg er også ganske fornøyd med at vi ikke bare snakker Dumfries (uten at jeg skal påstå at jeg "vet" at han ikke vil bli en suksess - kan fint være at han passer perfekt i PL).
- Redigert
Godt at britene har gjort seg ferdige med VM og at det endelig er litt "ITK" å se igjen
Edwards er isolert sett et lurt og spennende kjøp tror jeg, men aldri i livet om han er en spillertype Conte vil ha?
Ikke stortroa på Edwards. Da kan vi heller gi Gil en real sjanse.
Jeg synes han er vanvittig kul å se på - kanskje ennå mer flair enn Gil. Men ikke uenig. Poenget er at han er homegrown.
Uansett en grei fallitterklæring mtp at han var i klubben. En del millioner ned i vasken der for å si det sånn.
- Redigert
Ja, det er også litt av grunnen til at jeg er lunken. Det ene er at jeg synes han er litt for lite ekstrem til å være så liten. Messi er liten han også, men han er råere i målsituasjoner. Edwards lager litt målpoeng i Portugal men er skeptisk til han i PL.
Det andre er som du sier at det er ganske kjipt å betale i dyre dommer for noen man lot gå for en slikk og ingenting for få strakser siden. Nå får vi vel han for halv pris, men likevel.
Men det er jo kanskje en pris klubber som Spurs har mulighet til å betale da, for å få en homegrown spiller. Er ikke den dummeste strategien at unge talenter går rimelig med heftige videresalgsklausuler. Er ikke gitt at han hadde vært på det nivået han er på i dag om han hadde blitt i klubben, eller om han hadde blitt lånt ut til nye klubber hver sesong.
Var ikke en av grunnene til at han ikke ble hos oss at han var i overkant kravstor og kranglete?
Han ville vel ikke sitte på benken i all evighet. Er ganske lenge siden vi var gode til å få noe som helst ut av unge talenter.
Jeg deler den oppfatningen - selv om jeg også mener at man må ha et realistisk forhold til hvor mange talenter man kan faktisk forvente etablerer seg. Kane, Skipp, Tanganga og White er faktisk ikke så håpløst.
Det som er håpløst er hvor mange som aldri engang får noen minutter her og der. Pochettino slapp til Dier, Alli etc., men han sluttet også veldig fort med det (og disse var ikke talenter fra akademiet). Sherwood var muligens den siste gode? Han virket oppriktig til å ønske å gi de yngste muligheten.
Man ser "tilfeldige" 17-18 åringer få noen minutter her og der for lag som City og Liverpool, men vi gjør det aldri. Så selv om jeg ikke tror sluttresultatet ville vært så fryktelig annerledes med antall akademispillere i troppen - så vil vi før eller senere gå glipp av noen nyttige folk hvis vi ikke bruker de mer.
- Redigert
Sherwood var flink til å slippe til unge. Men det skal sies at han nok hadde bedre innsikt og relasjoner til disse gutta enn hva man vanligvis kan få som førstelagsmanager siden han kom rett fra stilling som akademi-coach (om jeg husker rett).
Det jeg savner er bedre systematisk arbeid med akademispillerne våre. Det er jo helt åpenbart at matching i League 1 og Championship er mye bedre enn PL2 matching. Det som også skuffer meg er at når vi så velger å beholde spillerne i stallen (Gil, Sarr) så får de så og si ingenting spill. Er en rekke kamper vi kunne gitt en eller to av dem et kvarter hver, kanskje til og med en halvtime. Så burde vi helt klart jobbe mer med det mentale, er ingen tvil hos meg at det er noe som kunne reddet en spiller som Alli.
Er ikke nødvendigvis noen fasit på hva som fungerer best - det er dessuten veldig individuelt, men en form for plan for de spillerne man ønsker å satse på er nok et minimum. City feks har vel aldri lånt ut Foden eller Palmer, men det er tydelig at de har jobba målretta med hvordan de skal fases inn i laget.
Hos oss virker det mer som de unggutta som får være i/rundt a-laget er der som rent stallfyll, og da sier det seg selv at man stagnerer. Mange av de vi har (Skipp, Sarr, Gil, Tanganga) er jo også i den alderen hvor de trenger å spille mer regelmessig a-lagsfotball.
For meg går det et tydelig skille etter at Sherwood styrte spillerutviklinga. Sikkert mange årsaker til at det fungerte godt da - vi var en annen type klubb (hvor nåløyet var mindre trangt), han hadde en gyllen generasjon etc. Men for meg viser arbeidet han gjorde hvor langt man kan komme med dyktige folk i sånne stillinger.
En ting er Kane og at mange generelt fikk sjansen på a-laget, en annen ting er at vi tjente veldig gode penger på salg av folk som Livermore, Pritchard, Carroll, Townsend etc. I mine øyne fikk Pochettino mye gratis av arbeidet Sherwood gjorde med logistikken rundt akademiet. Da han selv tok over ansvaret, ble det etterhvert en katastrofe.
Hadde lett tatt Sherwood tilbake som akademiansvarlig.
- Redigert
Blir kanskje litt vel off topic, men interessant hvordan Sherwood tilsynelatende naila den jobben, men var såpass udugelig som trener (jada, 59% og alt det der, men alle skjønte jo hvor det bar).
Blir jo bare spekulasjoner, men mitt take:
- Stort kontaktnettverk og bred kjennskap til lavere divisjoner i England, som gjør det enklere å identifisere riktig klubb, miljø og manager for hver enkelt spiller mtp utlån.
- Åpenbart god på å kommunisere med unge spillere - kanskje spesielt engelske.
- Klar og tydelig type (på godt og vondt
), som tross alt vet hva som skal til for å lykkes.
De egenskapene gjorde jo også at han til en viss grad greide å mobilisere til kortsiktig suksess som trener, men i det større bildet føler jeg han manglet:
- Taktisk forståelse.
- Impulskontroll og evnen til å holde hodet kaldt i motgang.
- Ydmykhet.
Som gjorde at det aldri ble noe mer der.
Ja. Blir nok off-topic.
Synes fortsatt Sherwood sin instilling når han snakker om unge spillere er riktig. Veldig opptatt av å bygge de opp. Conte, Mourinho, Pochettino etc. er mye mer "realistisk". Personlig mener jeg unge spillere bør være naivt optimistiske (selv om det også kan gå for langt).
Får håpe vi får noe mer ITK snart