Merker jeg er blitt voldsomt gammel. Så utrolig lei av at folk skal late som de er så såret. Man kan ikke si "det er som å få et slag i magen" fordi da vekker det følelser fra de som faktisk er blitt utsatt for vold osv. Neville beskylte ingen for å faktisk være kriminelle. Man kan ikke bedømme ting som blir sagt muntlig "live" på samme måte som man bedømmer ord brukt i en kontrakt osv.

Liker egentlig at lag som Forest er i toppen igjen, men nå håper jeg de rykker ned. Ikke fordi jeg synes dette er så grusomt av de, men synes det er morsomt med Luton, Burnley osv. også - så Forest gjør det enklere for meg.

Burnley er et morsommere lag å se på enn Luton, så selv om jeg synes det er kulere om Luton får en sesong til hvis man ser bort fra spillestil, så får man holde litt på Burnley også (håper det ikke går utover oss). SU, Forest og Luton ned.

Kungreke Det tror jeg også. Han fikk tross alt rødt for noe ingen andre har fått denne sesongen.

Denne er morsom. Hvor mange ganger må man se situasjonen før man faktisk ser hva VAR dømmer på?

Samtidig kan man ikke si den er helt feil heller - kommer an på hvor man legger lista.

Sverige er en rar plass. Vet ikke om noe sted i Europa hvor man ønsker å føye seg mer etter alle andre enn i Sverige generelt, men så har de ting som korona og nå VAR hvor de går sin egen vei.

La oss håpe at andre blir inspirerte. Kan veldig fint se at Norge faller nå ettersom man kan peke til Sverige. Nordmenn våger jo ikke gjøre noe hvis andre ikke har gjort det først lengre. Faller så Skandinavia kan det plutselig spre seg videre. Evt at man i det minste får lagt så mye press på UEFA/FIFA og nasjonale myndigheter at VAR blir radikalt forandret. Kan som tidligere nevnt fint se for meg en utvidet «goal line» technology for hele banen og med tiden offside. Hvis linjedommeren hadde fått beskjed «live» på samme måte som dommeren ved mål at nå er det offside og alt han/hun må vurdere er om ballen har kommet fra motspiller etc så hadde jeg tatt imot det med åpne armer. Evt at man gir treneren muligheten til å be om sjekk en gang per kamp eller noe.

Fantastisk. Forstår man hvor "sofistikert" VAR er. Måten de drar linjene på ved den offsiden - ref da Coventry som mister en finaleplass på det.

Og også morsomt hvordan Romero da får rødt i den situasjonen - som man nå har et halvt dusin tilsvarende senere som ikke er blitt rødt. De diskuterer ikke det i kontekst i det heletatt.

Blir litt tom for ord. Selv om jeg isolert sett ikke har noen særlige problemer med resultatet her. Selv om man kan diskutere om Sterling skal ha gult og frispark i mot. Det kan man meget gjerne diskutere.

Helt på trynet hele greia. Sa det da det skjedde og det har stått seg veldig godt i ettertiden med alle lignende hendelser som har blitt behandlet på en helt annerledes måte.

Schism dette er et så perfekt eksempel på hvordan VAR har blitt brukt denne sesongen. Her så dømmes det straffe uten å se situasjonen som helhet. En forsvarer som skal klarere en ball, ønsker å få mest mulig luft under for å få ballen lengst mulig. Ergo bevegelsen. Sammenlign med golf. En driver har en helt egenskap enn en putter, derav også forskjellig bevegelse.
        Jeg mener Romero gjør det perfekt, angriper er bare i veien.
        Det blir som en keeper som kommer ut for å bokse. Treffer ballen, for så å smelle ned en motspiller. Blir ikke straffe av det.
        Dette er min mening da. Og sett i lys av alle andre situasjoner vi har sett den siste tiden, også mot oss, så kan man begynne å lure.

Cuti er ganske sikker på at Romero vil dømmes "hardt" igjen neste gang det oppstår en slik situasjon.

Jeg vokste opp på slutten av «er man på ball så er alt lov»-perioden. Alle som har spilt under slike vilkår vet at man til tider utnyttet det tankesettet og la igjen litt ekstra i noen taklinger. Dette «ekstra» forstår jeg godt hvorfor man vil bli kvitt. Slik sett har jeg få problemer med at Romero får rødt der. Om han så skal få det via VAR når det ikke var nok «ekstra» til at hverken dommer eller andre spillere reagerte nevneverdig kan jeg se er en diskusjon. Det som derimot ikke er en diskusjon, og hvor Cuti argumenterte for dette allerede da det skjedde, er at man har sett rundt et dusin tilsvarende situasjoner hvor spillere har ført videre foten på lignende måte uten å bli straffet. Det holder ikke. Greit at man aldri kan dømme alle lignende situasjoner helt likt alltid, men har noen annen fått rødt siden? Jeg kan ikke huske det i PL. I den konteksten kan man ikke gi Romero rødt for denne taklingen.

Så er det en litt annen diskusjon enn poenget mitt med videoen. De tre som diskuterer situasjonen diskuterer den ikke i kontekst i det heletatt. De er opplagt veldig stresset og resultatet blir derfor da rimelig tilfeldig. Og jeg skylder da ikke på disse individene. Jeg kan selv tenke meg hvor stresset jeg hadde blitt i en tilsvarende situasjon. Man vet at alle venter. Man vet at uansett hva man gjør så skal X antall TV-stasjoner osv diskutere disse avgjørelsene i timesvis hvis ikke både i dager og uker. Man må være en perfekt miks av psykopat og autist for å ikke la seg påvirke. Sjokkerende nok er det fortsatt mange som ikke vil ta innover seg de realiteten. Man velger heller å forholde seg til det man vil skal være sant isteden for fakta (ikke helt ulikt korona, innvandring, krigen i Ukraina osv.).

Fabelaktig dømming fra Taylor i dag. Helt ufattelig at han blåser av. Glemmer at ballen aldri har vært ute av spill.

Synes Liverpool sutrer vel mye generelt, men helt merkelig dømmingen i denne kampen.

Og igjen noe man kan forstå uten VAR, men hva er poenget hvis man ikke tar slike ting?

Blir jo hakk i plata. Men den generelle dømmingen har bare blitt verre og verre de siste sesongene. Og VAR som i utgangspunktet skal hjelpe de dårlige dommerne klarer av en eller annen merkelig grunn å gjøre det stikk motsatte.

Tror det henger sammen med VAR. Dommere lar helt tydelig ting «gå» fordi man tenker at VAR tar det hvis det er alvorlig nok. Så sitter folk i «VAR-studio» og vurderer om det er «clear and obvious» eller ikke. Noe som aldri kan bli en objektiv standard.

Det mest fascinerende nå er at det fortsatt eksisterer og at det ikke er universiell enighet om at dagens VAR må ut.

Perfekt eksempel på noe jeg tror VAR har ødelagt. Hvordan er det mulig at dommeren ikke ser det? Jeg så situasjonen på en mobil og tenkte umiddelbart at denne kom til å bli annullert (ikke at min magefølelse der alltid er rett selvsagt). Jeg tror han ser, men velger å gjøre som nevnt i forrige innlegg å la det gå til VAR. Noe som ikke er intensjonen til VAR i det hele tatt, men blir en naturlig konsekvens over tid.