Kanskje greit å samle all frustrasjonen i en egen tråd. Dømmingen har bare blitt verre og verre de siste årene. Samme forseelser blir behandlet ulikt, både i samme kamp og i ulike kamper. Spillerne virker helt desillusjonerte, og ingen vet hvor haren hopper neste gang.

Big Ange er heller ikke imponert på generell basis, og i dette tilfellet svært lite imponert over det siste forslaget. Vanskelig å være uenig.

Uønsket adferd hindres gjerne best når det får konsekvenser, jeg trur trusselen om 10-15 minutter på sidelinjen kan ha god effekt mot uthaling av tid, filming, felling av spiller ved overgang og annen sabotasje av spillet. Det vil vil selvsagt ikke fjerne problemet, men burde ha en god oppdragende effekt, spesielt på uthaling av tid og selvfølgelig uten VAR innblanding.

OysteinS Kan gi de oransje kort da. Teller som gult men blir utvist resten av kampen som om det var rødt. Etter 15 minutter kan laget sett inn på en annen spiller.

Alt det der vil med 99.9% sikkerhet bare føre til med kaos og tull. Vanskelig nok å bli enige om hva som er frispark, gult og rødt. Å introdusere enda en kategori vil føre til enda mer rot. Og jeg kan garantere at man vil få kompensering. Tidlig «oransj» som fører til mål for lag A. Dommeren vil da ha mye lettere for å gi oransj til en spiller fra A. Ikke tilfeldig at man i håndball og hockey utligner tominutterne stort sett gjennom kamper. Men der er spillet lagt opp for korte perioder i overtall. Fotball er ikke slik.

Så virker dette til å være en større samfunnstrend. Man skal alltid «fikse» noe. Alt vi ønsker er ingen VAR og en handsregel slik man hadde den på 90-tallet.

Og ikke fordi jeg mener alt er dårlig av det nye. Tilbakespill til keeper, 6s isteden for skritt osv er forandringer jeg liker. Mållinje også. Veldig for tilsvarende for offside når teknologien er klar. Det dog er mindre ting.

Ser virkelig ingen store problemer med dagens fotball foruten VAR og hands. Filming, holding i trøya, drøying av tid og andre «småting» er noe man gjerne må se på, men det krever ikke «sin bins» eller andre tiltak som forandrer spillet helt. Ei heller det nye idiotiske offside-forslaget.

Eneste teknologiske fremskrittet jeg ønsker meg er automatisk offsideteknologi, gitt beslutningen kommer ila få sekunder og en maskin står bak vurderingen. Så kan VAR heller holde seg til å se på violent conduct utelukkende.

Offside er egentlig lett å løse. Direkte rødt ved offside 😂

Er virkelig møkklei VAR, det er ustabilt og dårlig.
    Det tar for lang tid med avgjørelsene.Nå som vi er i vintertid, med stopp i spillet opptil flere minutter er ikke bra for spillerene.
    Før kunne jeg mer eller mindre se hva som var straffe, rødt kort osv.Nå er jeg vet ikke hva som er hva.Noen ganger går VAR inn, andre ganger gjør de det ikke.
    Soleklare røde kort blir oversett, VAR går inn, men forandrer ikke noe.

Det som er mest frustrende er at de/VAR ikke blir bedre.Det er null forbedring, det er bare frustrende og ødeleggende for spillet.Hvorfor blir det ikke bedre????

Det som bør gjøres, er å trekke VAR ut av fotballen for en stund.Gi det en pause.
    De (vet ikke hvem som bestemer) bør gå ut å si, VAR fungerer ikke optimalt for tiden, vi har bestemt at sesongen avsluttes uten VAR.La oss gjerne få 2-3 sesonger uten VAR.
    De ansvarlige må gå gjennom VAR, forbedre det.Når de vil begynne med VAR igjen, bør det startes i de lavere divisjoner og mulig cuper (League Cup, Confrence league).

«Morsomt» å registrere at andre regler gjelder for Arse enn for oss.

• Knut svarte på dette.

Cuti Så ikke kampen, hva skjedde?

• Cuti svarte på dette.

Knut La oss bare si Kiwor kan være glad han ikke heter Romero.

Hadde man bare hatt oransje kort.

Dessverre slik det er når mennesker er involvert. Opplagt rimelig spesielt at en av de situasjonene fører til rødt og tre kamper, mens den andre gir ingen langvarige konsekvenser.

Men men slik er det. NHL prøvde for noen år siden å ha videoer med forklaringer hver gang noen ble suspenderte. Ble til slutt bare en stor vits fordi man gjorde som her sammenlignet situasjoner. Selv når et helt panel sitter og vurderer i ettertid klarer man ikke å få det «likt» over tid.

Om noen uker er det en som får rødt for å sparke mot en motstander. Der Romero ikke fikk noe. Eller luggingen på Cucurella for en tid siden osv.

Ikke at jeg mener at alt derfor er akseptabelt, men perfekt blir det aldri.

Situasjonen forøvrig. Veldig lik Romero sin. Sparker først ballen, men treffer motspilleren etterpå.

Om noe er «utfallet» av denne styggere.

Enig i at Romero ville ha fått rødt på den ja. Samtidig har Romero dessverre opparbeidet seg et visst "rykte"... og da blir dommere lett biased 🙁

Jeg mener jo at ingen av disse er rødt. Men når det ikke lenger finnes en linje så blir dessverre konsekvensene fatale når avgjørelsene blir så store og avgjørende. Det er jo nettopp en linje vi skulle få med VAR.

Vi hadde et tilsvarende problem med Bale; etterhvert fikk han aldri straffespark uansett hvor klart det var fordi han hadde opparbeidet seg et rykte for å falle for lett.

Store misforståelsen med VAR at det skulle gi noen særlig bedre linje. Folk er jo enda ikke enige i om Romero var rødt eller ikke så…

Ikke poenget at alle skal bli enige.

Poenget med VAR er at like forseelser skal bli behandlet likt. Det er hva en linje er. Ikke at enkelte spillere fortsatt får røde kort på trynefaktor og andre ikke osv.

Hvis man ikke er enige da kan kan ikke behandle ting "likt" - ettersom det aldri er akkurat de samme menneskene som behandler de samme sakene. Og selv de samme menneskene vil aldri ha helt likt oppfatning av alt alltid. Veldig grunnleggende psykologi.

Som sagt - dette var prøvd i NHL og det ble universielt blant fans ansett som en vits. Ganske utrolig at de som styrer med fotball ikke engang så den veien.

Kanskje hvis man trener AI i å kjenne igjen millioner av situasjoner i "real time" kan man få til noe som er "likt" på tvers av tid og sted. Men det ender man vel opp med at hudfarge osv. vil spille inn 😂

Morsomte med VAR er hvordan den fostrer sutrekulturen blant journalister, eksperter, delvis trenere og fans. Nå er det "korrupsjon" osv. hvis Romero får rødt og Kiwior ikke får det. Nå er jeg veldig for å ha et kritisk øye til det meste, men denne ser jeg ikke. Selv om jeg er 100% sikker på at mennesker ikke klarer å forholde seg "objektivt" til situasjoner. Som Knut, etter mitt syn, riktig påpeker får spillere "rykter". Fortjent eller ikke. Det vil selvsagt også påvirke VAR.