Schism Perfekt når man bruker kroppen til å holde motspillerne unna ballen 😁

Var vel woke-gjengen som skulle forandre Augustus Gloop fra feit til enorm. Nå er tiden kommer for stakkars Moussa Dembele også 😆

Kevin Wimmer has said in a recent interview that among all his teammates at Tottenham back in the day, Mousa Dembele was the absolute best.

“I always, always say it — the best player ever. This guy could easily play for Real Madrid in his prime and be one of the best players.

“So much class, never loses the ball, even if he has two or three opponents. He was so strong and technical, and his left foot was good. He was fast. He was so important for us and also for me — when he was playing as a No 6 in front of me, you always knew you were safe. Because if there are no options, there’s always the option to play to Mousa.

“In training, when we did four-a-side games and tournaments, when you were playing with Mousa, you knew you were going to win. His team will always win. (Which is) Crazy, because we had so much quality in the team. He made it look so easy and a lot of fun playing football.

“It was impossible to get the ball from him and he was still moving so fast, I don’t know how he did it. Every day. Sometimes players are amazing in training but then the game is different because there’s more pressure, it’s faster. But he was always the same.”

Det samme sier «alle» de andre spillerne som spilte med ham også. Unik spiller.

Tror det der beskriver mye av hvorfor mange som spilte med han overvurderer han - på trening på mindre baner tviler jeg ikke et sekund på at han var helt enorm. Opplagt ikke like god på stor bane. Og man kan se på hvor mye han spilte for Belgia at ikke alle mente at han var så mye bedre enn alle andre. Stort sett på benken.

Men for all del. En trivelig myte.

En myte at medspillerne synes han var fantastisk 🤣 Du får sagt det du Schism.

Cuti

Ikke det jeg skrev, men at du ikke klarer å lese er jo som vanlig. Nekter ikke for at han har hatt medspillere som har gitt han skryt. Nå skal du vel beskylde meg for å kalle deg dum igjen. Nei - har ikke skrevet det heller.

Medspillerne synes han var en fantastisk fotballspiller.

Så skal du selvsagt være uenig i det og kalle det en myte hvor god han var.

ett år senere

Mye raknet da han forsvant.

Ja. Det var de 25 minuttene han spilte i snitt per kamp i hans siste 21 PL-kamper for oss som gjorde at vi raknet.

Sesongen før manglet vi Dembele helt i 8 kamper. I de kampene gikk vi 7-0-1 (tar man med hans to kamper hvor han ble sittende på benken ble det 7-2-1).

Savner Dembele på sitt beste selv jeg, men dette er Anti-Kulusevski-effekten.

Vi ble betydelig svakere når helsa hans begynte å skrante ja. Ingen tvil om det.

Personlig synes jeg 7-0-1 er helt akseptabelt.

Men i løpet av 38 kamper gir det kun 100 poeng. Som ikke er nok til å slå rekorden. Jeg applauderer de som mener Tottenham bør slå rekorder.

Og bruker man 7-2-1 vil man kun nå 87 poeng. Ikke alltid man vinner ligaen engang med slike tall.

Året før manglet vi han i 8 kamper. Vi gikk 6-2-0 uten han. Vi tapte altså 1 PL-kamp på 2 år uten Dembele.

Så er ikke dette en post for å "klage" på Dembele. Fabelaktig spiller på sitt beste, men det var ikke Dembele som gjorde at vi "raknet" - eller mangelen på.

Han var virkelig noe for øyet. Ankepunktet jeg hadde mot ham var at han sinket absolutt alle angrep vi hadde. Men enorm soliditet i dueller og kom som regel ut av det meste med ballen i beina. Følte vi eide midtbanen den gangen.