Jeg har i utgangspunktet veldig mye tålmodighet når det gjelder å utvikle spillere. Men akkurat når det gjelder Johnson begynner jeg å lure litt på om folk undervurderer hvor utviklet han faktisk er.
I tre år før Tottenham spilte han ekstremt mye fotball. Og det skal jo sies at han har tatt stegene gradvis fra League One, The Championship og nå i sin andre sesong i PL. Men dette er altså ikke en spiller som mangler kamper på seniornivå. Mange som blomstrer litt senere har kanskje ikke fått spille så mye fast eller de har vært «sittende fast» på litt lavere nivå (Bowen er muligens et bra eksempel der). Johnson er ingen av de delene.
Det betyr ikke at jeg ikke tror Johnson kan bli bedre. Tror Ange ganske godt har beskrevet at han må mentalt bli moden nok til å «forstå» at han nå spiller for en stor klubb. Også slik at han var skadet i sommer slik at inngangen til sesongen ikke ble optimal.
Men nå har han spilt omtrent fast lenge og jeg ser ikke fnugg av fremskritt. Ikke at han alltid er helt ubrukelig dårlig, men jeg synes ikke han blir bedre. Jeg synes ikke han engang viser glimt av å bli bedre. Han har selvsagt noen fine involveringer i blant, men det er ikke stort - og ikke «spektakulært» som man håper fra en dyr angriper.
Er han god nok for å være i en tropp? Ja - kanskje. Vil vel sammenligne han litt med Skipp. Er ikke slik at Johnson ikke kan spille kamper for Tottenham, men er han en som bør starte noe særlig i ligaen? Per nå utvilsomt ikke.
Synes egentlig Solomon i små glimt det lille han spilte rakk å vise mer enn hva Johnson har gjort.
Så blir vi ikke kvitt Johnson på lenge. Og som nevnt i en annen tråd virker han som en flott kar - så håper virkelig han motbeviser meg. Kan jo være at litt tid på benken gjør han godt. At han kan komme i mental angrepsposisjon. Kanskje få noen innhopp og få noen gode opplevelser den veien. Og da med en full sommer så viser han seg frem neste sesong. Jeg skal ikke avskrive det, men stikker hodet frem og sier at det sannsynligvis ikke vil skje.
Måtte se over karrieren til de virkelige toppvingene rundt omkring nå. Jeg klarer ikke å se at noen har hatt en karriere som Johnson. Det finnes de som ikke lyser i toppklubber allerede som 22-åringer (nevnte Bowen, Díaz, Mitoma, mulig Salah også var litt eldre osv), men jeg tror ikke jeg klarer å finne en eneste en som har vært så «meh» som Johnson i nettopp en alder av 22 for så å finne det siste giret som tok han opp til å bli en toppspiller. De fleste som blomstrer litt senere i toppklubber gjør det fordi de ikke har kommet seg ditt like raskt. Kanskje kan man si at Rashford hadde litt samme karriere? Viste potensial. Var ikke så god. Før han litt plutselig ble veldig god (nå er det jo mye tull igjen). Så har Rashford mange av de samme problemene som Johnson også - spillestilsmessig.
Beste jeg kan si om Johnson nå er at han virker til å være veldig robust fysisk - altså sjelden skadet. Det skal forsåvidt ikke undervurderes da skader har ødelagt mange lovende karrier. Men det er sjelden nok til å bli god nok for at lag som Tottenham. Det finnes folk som muligens Ward-Prowse etc. som holder det solid gående år for år og blir veldig bra spillere på den måten. Men av spillere i de største klubbene er det ekstremt sjeldent (det finnes selvsagt noen).