DEN NYE TOTTENHAM-SJEFEN: - VIL SKAPE ET LAG SOM PAPPA VILLE ELSKET Å SE PÅ
Tottenhams nye manager, Ange Postecoglou (57) har alltid stemmen til sin avdøde pappa i hodet. - Han sluttet aldri å pushe meg - og jeg hatet det. Og jeg trivdes med det.
Tottenhams nye manager, Ange Postecoglou (57) har alltid stemmen til sin avdøde pappa i hodet. - Han sluttet aldri å pushe meg - og jeg hatet det. Og jeg trivdes med det.
Han var ikke Tottenhams første- eller andrevalg – og neppe på topp 50-listen til Spurs-supporterne – men den nye manageren Ange Postecoglou (57) har en egen evne til å lykkes.
Han ble møtt med skepsis da han tok over Celtic etter Neil Lennon og ble latterliggjort. Mangelen på erfaring fra de store ligaene blir brukt mot ham nå i Tottenham etter at London-klubben landet på 57-åringen, 72 dager etter at Antonio Conte ble satt på porten.
Det er ikke sikkert Ange Postecoglou bryr seg når han endelig får sjansen til å prøve seg i Premier League. Han har jobbet seg opp og frem etter først å ha trent lag i den australske ligaen. På sine fire år som landslagssjef tok han Australia til VM i 2014 og 2018, og i 2015 vant de Asian Cup for første gang.
Han ledet Yokohama F Marinos i japansk liga og førte laget til deres første seriegull på 15 år. Så kom Celtic på banen. I Skottland vant han fem av seks mulige trofeer på sine to sesonger. Han avsluttet med «The Treble».
Utgangspunktet nå kunne kanskje ha vært bedre. For første gang siden 2010 skal Tottenham ikke spille europacup etter å ha blitt nummer åtte i Premier League.
Ange Postecoglou kommer til en klubb hvor fansen ser ut til å ha fått nok av styreformann Daniel Levy, hvor det er misnøye og usikkerhet. Og hva gjør den største profilen, målgarantisten Harry Kane?
Det kan hende Postecoglou må på jobb før den opprinnelige startdatoen 1. juli og uansett vurdere om klubben skal «cashe» inn på sin storscorer og bruke pengene til å bygge nytt. Neste år kan Kane gå gratis.
Kanskje skal klubben finne tilbake til dens DNA ved å rekruttere unge, talentfulle spillere som passer til klubbens identitet? Var det nettopp det Daniel Levy antydet da klubben sendte ut en pressemelding om fireårskontrakten til Ange Postecoglou?
«Ange bringer en positiv mentalitet med en hurtig og angripende spillestil. Han har en sterk merittliste med å utvikle spillere og en forståelse av viktigheten av linken til akademiet - alt som er viktig for klubben vår.»
Ange Postecoglou er født i Athen i Hellas. Da faren, Dimitris, som senere ble kjent som Jim, mistet jobben etter et militærkupp i 1967, tok han familien med seg til Australia tre år senere. Da var Ange fem år.
Han gikk fotballgradene i South Melbourne Hellas fra han var ni år. Fra 1984 til 1993 spilte han nesten 200 kamper før en kneskade førte til at han måtte gi opp sin fotballkarriere i hjemlig liga som 27-åring.
På nettstedet Athletes Voice i 2018 - etter at faren døde - fortalte Ange Postecoglou om sin motivasjon og store inspirasjon. Den kom fra faren.
– Når folk spør meg om min fotballfilosofi og hva som har inspirert meg, blir de fleste skuffet over svaret. Det var ikke Barcelona eller Liverpool, ikke Pep Guardiola eller Johan Cruyff. Ingen som har trent meg eller som jeg har spilt med. Svaret ligger i tre små ord som var min pappas mantra. Κάτω η μπάλα betyr noe sånt som «hold ballen nede».
Der forteller Ange Postecoglou at han ikke likte sin karriere som spiller.
– Jeg var frustrert fordi mine ferdigheter ikke gjorde det mulig å nå så langt som jeg hadde sett for meg, og det gjorde meg bekymret for at jeg skulle skuffe helten min (faren).
Til andre skrøt faren av sønnens ferdigheter, først som spiller, så trener. Rosen fra Jim Postecoglou nådde aldri sønnen med de beskrivelsene. Til Ange var budskapet alltid at du kan gjøre bedre.
– Det jeg visste at var at jeg alltid kunne gjøre det bedre. Jeg signerte ikke den rette spilleren eller valgte feil spiller da jeg skulle gjøre et bytte. Vi var for defensive eller jeg hadde valgt feil lagoppstilling. Det var alltid der, han sluttet aldri å pushe meg - og jeg hatet det. Og jeg trivdes med det. Min pappa er den beste mannen jeg vet om. Han tok familien med halve jordkloden, ofret sine egne drømmer og ambisjoner slik at familien kunne følge sine.
Har hører fortsatt stemmen til faren i hodet og noen ganger snakker han som sin far.
– Jeg elsker fotball, ikke fordi det var et valg mellom ulike sporter. Det var det som brakte meg nærmere min helt. Av og til mister vi sporten av syne, hva det handler om. Det har jeg etter hvert skjønt. Det handler ikke om å vinne eller tape. Det er den linken som følger med. Den forbinder mennesker, byer og land. Den knytter fedre til deres barn, har Ange Postecoglou fortalt.
Faren hadde nok vært stolt av sin sønn som blir første australier til å lede en Premier League-klubb. Og for Ange Postecoglou er utgangspunktet dette:
– Min motivasjon er å skape et lag som min pappa ville elsket å se på.
Det er en fin tanke. Så spørs det hvor lang tid 57-åringen trenger - og får - for å få til nettopp det.
Klubbambassadør Ledley King ber fansen om å gi Postecoglou tid. Spurs-ledelsen har jo troen, de har gitt Postecoglou en fire år lang avtale.
– Jeg mener det er en god ansettelse. Vi vet at hans fotballstil er noe annerledes enn hva vi har spilt, og derfor må vi gi ham tid slik at spillerne kan bli kjent med hans tanker og idéer. Hans metode og stil vil være noe som passer oss og den typen spillere vi har, sier 42-åringen som spilte stopper i Tottenham i hele sin karriere.