Herregud for et klimaks vi fikk mot slutten av denne sesongen, og for et antiklimaks det var å se laget spille sin siste hjemmekamp for sesongen. Det var pinefulle greier!
Jeg har lenge hatt et håp om at Ange skal få til noe på sikt, med en noe uforklarlig følelse av at prosjektet kan bli veldig bra. Ja, vi endte opp med et EL trofé og en 17. plass i ligaen det er fasiten etter en helt utrolig merkelig sesong. Jeg fikk en skikkelig opptur i likhet med dere andre her inne, og en påfølgende nedtur helgen etter.
I spørsmålet om jeg ønsker at Ange skal fortsette, klarer jeg ikke å fatte hva jeg konkluderer med. Jeg har forsøkt å stille meg selv noen spørsmål om neste sesong, som kan hjelpe meg i vurderingen:
- Hvor sannsynlig er det at vi viser spillmessig og taktisk progresjon?
- Hvor sannsynlig er det at skadesituasjonen bedrer seg?
- Hvor mye selvtillit tar vi med oss fra sesongens erfaring i EL?
- Klarer spillerne å bli mer stabile og unngå personlige feil i større grad?
Umiddelbart tenker jeg at laget har et potensial som er langt høyere enn hva vi har sett denne sesongen, samlet sett. Joa, det er noen lyspunkter -men gud bedre hvor ustabile vi har vært! De fire spørsmålene over er jeg ikke i stand til å konkludere med noe som helst rundt, det har jeg gitt opp. Skjebnen til alle oss supportere og klubbens fremtid ligger som vanlig i styret sine hender, der Levy er selve ansiktet utad. Jeg kan bare håpe på at de gjør gode vurderinger og har bedre innsikt i hva Ange kan få til om han fortsetter og hva som er hans begrensninger. Jeg misunner de ikke den oppgaven.
Hva angår Ange sin fremtid og manglende uttalelser fra klubben, er jeg litt på linje med @rihno. Mannen er under kontrakt i to år til, og det er vel ikke naturlig å si etter hver sesong at: "Vi terminerer ikke kontrakten, h*n får styre skuta en sesong til"? Samtidig skjønner jeg at vi er i en meget spesiell situasjon, ref. tabellplasseringen og EL troféet, og at det nødvendigvis ikke er så selvsagt.
Som en supporter som i utgangspunktet har stått bak Ange mesteparten av sesongen, er jeg nå i stor tvil om han er rette mannen til å ta oss videre. Om vi kan garantere at ligaplasseringen neste år blir bedre er jeg heller ikke sikker på. Slik jeg ser det er de mye fornuft i å la Ange fortsette, og det er like mye fornuft i å søke etter en erstatter som kan bringe mer stabilitet. Konklusjonen min blir vel at styret er bondefanget og står i en skvis der risikoen er skyhøy uansett hva de velger å gjøre.