Mabbutt Usikker på om det er faktabasert at Davies virkelig trenger 7 sekunder (beklager, litt flåsete fra min side).
Synes Davies har hatt helt ok offensive bidrag etter at han ble flyttet ut på back, ikke noe fantastisk altså.
Davies er «poor mans» Neville. Får han ballen med rom eller på overlap kan han slå innlegg. Har han en forsvarer nære seg må han enten slå støtte eller ofte enda verre slå innlegget «rundt» forsvareren som gjør at det stort sett alltid havner for nære keeper - eller bak mål.
Mabbutt Det at vi skal storme inn i boksen når Porro og Perisic får ballen er nok sant i en ideell setting, mens mitt inntrykk er at vi burde sette alle kluter inn i sikring bak dem slik de har fremstått. Vet liksom aldri hva de finner på.
Det er en større taktisk diskusjon. Har man to backer på banen som først og fremst kan bidra positivt må de nesten få lov til å prøve? Hvis ikke hvorfor skulle de spille i det heletatt? Sagosen sa vel noe om det der en gang etter å ha mislyktes på det meste - «så lenge jeg spiller kan jeg ikke slutte å prøve - så får treneren ta meg av hvis det ikke er bra nok».
Alle lag må gjøre valg der. De kan la vingene stå for driblingen, men da har man potensielt færre spillere i posisjoner til å ta imot innlegget eller vinne igjen andreballene etter innlegg.
For meg er det viktigste at ting er synkronisert. I 3-4-3 eller 3-5-2 gir det veldig mening at backene har en offensiv rolle. Spiller egentlig ingen rolle for meg om Perisic lykkes 1 av 2 eller 1 av 100 ganger. Laget må oppføre seg som om han vil lykkes - så når innlegget faktisk kommer - og når det er bra - så er vi på plass.
Husker ene året vi slo Arsenal under Mourinho. Arsenal hadde 70% ballinnehav og vi lot de bare slå innlegg. Rett og slett fordi Arsenal var ubrukelige til å gjøre noe med de situasjonene.
Mabbutt Jeg er også usikker på om det faktisk var slik at Pochettino nektet backen å legge inn, kan ikke huske å ha lest eller hørt om det før nå
Det var satt litt på spissen selvsagt. Vi var tross alt i mye av hans periode et offensivt lag med backer som delvis hadde mye offensiv kraft i seg. Men jeg mener backene hovedsakelig ble brukt ganske annerledes enn under feks Conte (og da nå). Backen skulle først og fremst være et spillpunkt bredt hvis man mislyktes å spille seg igjennom sentralt. Så spilte man ut til backen for å få forflytninger hos motstanderen - som igjen skulle gi plass til nye angrep mer sentralt. Ganske likt måten jeg mener Guardiola tenker på i den delen av spillet. Ferguson feks var helt motsatt. Han ville ha mange innlegg. Ikke nødvendigvis for at man skulle skåre på det første innlegget, men fordi det ofte skaper litt «kaos» i posisjoneringen som man kan utnytte i det andre innlegget eller gjennom en «stikker» etter at man har vunnet andreballen. Personlig må jeg innrømme at jeg liker Fergusons måte der, men igjen da må man ha et lag som er synkronisert og satt opp for den type spill - noe jeg mener vår tropp nå er - vi har generelt mange høye spillere som er over snittet på hodet - må motstanderens stoppere dekke Kane og Richarlison så vil vi typisk ha gode sjanser hvis Bentancur/Højbjerg kommer i en duell mot en back eller midtbanespiller (samme grunn som hvorfor Sucek er så vanskelig å plukke opp). Kulusevski burde også ha et bra potensial i luftrommet, men litt som Haaland virker potensialet større enn faktisk ferdighet for øyeblikket.
Blir vel fort veldig off-topic til denne tråden dette.
La oss håpe vi ikke går på en Newcastle i morgen. Hederlig tap er hva man for tiden må sikte mot 😞