Liverpool (7) VS Tottenham Hotspur (5)

Turnering: Premier League
Når: 30. april 2023 kl 17:30
Stadion: Anfield
Dommer: Paul Tierney
TV: Viasport premier league, Viaplay

Tottenhams lagoppstilling (forventet):
Forster
Porro Romero Lenglet Dier Davies
Skipp Højbjerg
Richarlison Kane Son

Innbyttere: Austin, Sarr, Danjuma, Tanganga, Mundle, Kulusevski, Perisic, Moura, Sanchez
Skadet: Bentancur, Emerson, Bissouma, Sessegnon, Lloris(?)
Suspendert:

Motspiller å se opp for: Salah
Forventet resultat: 1 - 1 (Kane)

Tabellkonkurranse: https://spursforum.no/tabellkonkurranse

#Tottenham #Liverpool #LiverpoolTottenham

Hvordan ender kampen?

Denne avstemningen er avsluttet.

Prøver knepen seier for 5. gang på rad 🙈 Håper minst en av Dier og Romero kan hviles i denne. Evt også Porro fra start, kan komme inn med energi om nødvendig. Davies for Perisic burde være bankers.

Mabbutt
    Davies er milevis bedre enn Perisic defensivt såndet gir mening. Samtidig gav faktisk Kroaten oss mye bra på innleggsfronten igår... mye bedre enn feks Kulusevski

Madball Enig, men samtidig synes jeg foten til Davies er litt undervurdert, så for meg veier Davies sine defensive ferdigheter opp og vel så det. I tillegg synes jeg vi er altfor dårlig til å fylle på i boksen når det kommer innlegg. Richarlison hadde flere (ikke så gode) forsøk på innlegg, men de hjalp lite når begge de to vi hadde i boksen sto oppå hverandre inni en klynge med Utd-spillere.

I tillegg blir det litt for meg det samme som med Porro; hjelper lite at en back scorer et mål når han har for vane å gi et mål eller to tilbake.

Jeg er tilbøyelig til å starte med Davies og Tanganga (tror han kan bli brukbar igjen med et lite run) på hver sin side, men da er det viktig at Danjuma starter istedenfor Kulusevski, slik at vi kan slå langt i bakrom. Det hadde kanskje vært ypperlig nå som også Son har begynt å finne målet.

Problemet med "foten" til Davies er at han er som Tonje Sagstuen - hvis han ikke får 7 sekunder i fred til å slå innlegget vil det stort sett alltid bli blokkert. Davies kan ikke drible noen eller løpe forbi noen. Perisic kan i det minste gå begge veier og i noen tilfeller skape seg litt plass til å slå innlegget.

Så er jeg 100% enig i at vi er rimelig ubrukelige til å faktisk gjøre noe med de innleggene som kommer til tider. Skulle jo tro med Kane og Richarlison at vi burde skåre litt på hodet. Kulusevski er ikke liten heller (ei heller Son for den del, men helt ubrukelig på hodet). Vi har også folk som Bentancur og Højbjerg på midten som er over snittet på hodet. Så fort Porro eller Perisic får ballen burde vi hatt en haug med spillere som stormer inn i boksen.

Så er det ikke noe nytt. Vi hentet Llorente selv om Pochettino nektet sine backer å slå innlegg (det er en ærlig sak at man ikke ønsker å risikere å miste kontroll over ballen ved at backene slår innlegg - mange trenere er restriktive der - Guardiola feks, men gir lite mening å kombinere med Llorente).

På slike ting savner jeg Redknapp. Kanskje var det enkelt, men spiller Crouch så slår man innlegg osv. Spiller Modric så bygger man opp sentralt. Veldig enkle ting for å få det beste ut av folk.

Schism Så er jeg 100% enig i at vi er rimelig ubrukelige til å faktisk gjøre noe med de innleggene som kommer til tider. Skulle jo tro med Kane og Richarlison at vi burde skåre litt på hodet.

Jeg er ikke noen stor fan av noen av innleggsføttene vi har til disposisjon selv, men det her blir vel helt feil.

Ingen har noen sesong scoret flere mål med hodet enn Kane har gjort denne sesongen.

Cuti

Snakker ikke om bare skåringer på hodet - snakker om hvor farlige vi er på tradisjonelle innlegg fra siden (fyller vi faktisk etter). Jeg har aldri ment at vi ikke har folk i boksen fra cornere osv.

Chelsea 2-2: Corner
          Wolves 1-0: Corner
          Forest: 2-0: Innlegg fra Richarlison (ikke et klassisk innlegg)
          Leicester 6-2: Glimrende innlegg fra Kulusevski. Et klassisk innlegg.
          Brighton 0-1: Mer et skudd fra Son etter corner som Kane styrer.
          Newcastle 1-2: Corner
          Brentford 2-2: Innlegg fra Lenglet - husker ikke oppbygningen - men et "klassisk" innlegg.
          Crystal Palace 4-0: Glimrende innlegg fra Perisic i kontring.
          Forest 3-1: Husker ikke nøyaktig, men kom vel etter en dødball?
          Southampton 3-3: Klassisk innlegg fra Kulusevski.

Antall mål mot etablert forsvar fra innlegg er særs begrenset. Men fakta har vel sjelden stoppet deg fra å skrive ting her inne. Richarlison har skåret hele 0 i PL. Men igjen - fakta - hvem bryr seg. Legger man til alle kamper har Richarlison ett mål på hodet (husker ikke situasjonen). Bentancur har vel også ett, men var vel fra corner? Højbjerg har ingen. Synes ikke det er spesielt kontroversielt å mene at vi har potensial til mer.

Og vi er nr. 4 på antall innlegg i PL.

Vet ikke hvor mange mål vi totalt har på corner vs. resten, men mistenker at det er høyt. Som igjen indikerer at vi har et stort potensial på hodet.

Schism Problemet med "foten" til Davies er at han er som Tonje Sagstuen - hvis han ikke får 7 sekunder i fred til å slå innlegget vil det stort sett alltid bli blokkert.

Det er en referanse fra dypet 😂

Du går som vanlig rett i angrep når noen påpeker at du har skrevet noe feil Schism. Posten min står seg den selv om du ønsker å kverulere aldri så mye 🙂

Gratulerer til Kane som har scoret mest i PL-historien på hodet i en sesong! En bragd når man ser noen av de ekstreme hodespillerne på den lista. Og han har klart det lenge før sesongen er ferdig til og med. Til tross for at Kane og de andre er «rimelige ubrukelige» på hodet og innleggene ikke er «klassiske innlegg».

Hadde vært fint om dere kunne holde det helvetes gnåleriet på hverandre på tomannshånd. Mange gode argumenter og innsiktsfulle innlegg men hele forumet hadde blitt mye bedre om den biten som går på hverandre hadde blitt liggende igjen et lurt sted.

Schism
          Et par ting jeg ikke er 100% enig i:

• Usikker på om det er faktabasert at Davies virkelig trenger 7 sekunder (beklager, litt flåsete fra min side).
            Synes Davies har hatt helt ok offensive bidrag etter at han ble flyttet ut på back, ikke noe fantastisk altså.

• Det at vi skal storme inn i boksen når Porro og Perisic får ballen er nok sant i en ideell setting, mens mitt inntrykk er at vi burde sette alle kluter inn i sikring bak dem slik de har fremstått. Vet liksom aldri hva de finner på.

• Når det gjelder at Davies ikke er noen dribler, så er dette noe det ser ut som han heldigvis er klar over selv, men jeg synes likevel han er ganske flink til å hjelpe til, både i støtte, som sikring og på overlap når muligheten byr seg. Han har også 2 mål og 2 assists, noe som kanskje hadde vært høyere tall om han hadde like mange kamper på kanten som Perisic.

• Det at Perisic og Porro er driblere er etter min oppfatning ikke alltid en fordel slik de har fremstått. Desverre har dette til tider resultert i brudd imot og farlige balltap mer enn farlige situasjoner i vår favør. Dette har hatt en tendens til å sette våre ikke altfor gode stoppere i knipe, og havner stopperne våre under press blir det dessverre denne sesongen baklengs.

Som eksempel kan jeg ta min personlige oppfatning av Porro/Sanchez-episoden (dette er ingen fasit og ikke for å frikjenne Sanchez):

Sanchez snubler klumsete i mottaket. Får så kontroll på ballen og spiller den til Porro som har gjort seg tilgjengelig. Sanchez beveger seg (slik jeg oppfatter det) ut i bredden for å støtte Porro. Porro velger (med kort avstand til egen 16m) å utfordre to eller tre motspillere framfor å bruke støtten. Porro mister ballen, mens Sanchez er ute av posisjon og kommer på etterskudd.

Denne sesongen, med de stopperne vi har (ingen av dem har fremstått gode og trygge), så foretrekker jeg uten tvil type Davies framfor type Perisic. Hadde Tanganga fått tilbake den selvtilliten og ureddheten han hadde under Mourinho, hadde jeg også foretrukket han foran Porro for øyeblikket. Tanganga hadde den gangen helt ok (ikke fantastiske) bidrag offensivt, samtidig som han hadde Salah i baklomma.

Jeg tror vi har gode nok angripere til at vi klarer oss med "ok" offensive bidrag fra backene. Jeg tror også at dersom vi er tryggere bakover, blir det lettere å slippe seg løs offensivt. Kanskje Kane også hadde sluppet å gå så dypt i banen for å hjelpe de "hodeløse kyllingene", og heller vært mere tilgjengelig for kombinasjoner med Son. (Gud bedre for en spiller vi har der!)

• Jeg er også usikker på om det faktisk var slik at Pochettino nektet backen å legge inn, kan ikke huske å ha lest eller hørt om det før nå 🤔

Mabbutt Usikker på om det er faktabasert at Davies virkelig trenger 7 sekunder (beklager, litt flåsete fra min side).
            Synes Davies har hatt helt ok offensive bidrag etter at han ble flyttet ut på back, ikke noe fantastisk altså.

Davies er «poor mans» Neville. Får han ballen med rom eller på overlap kan han slå innlegg. Har han en forsvarer nære seg må han enten slå støtte eller ofte enda verre slå innlegget «rundt» forsvareren som gjør at det stort sett alltid havner for nære keeper - eller bak mål.

Mabbutt Det at vi skal storme inn i boksen når Porro og Perisic får ballen er nok sant i en ideell setting, mens mitt inntrykk er at vi burde sette alle kluter inn i sikring bak dem slik de har fremstått. Vet liksom aldri hva de finner på.

Det er en større taktisk diskusjon. Har man to backer på banen som først og fremst kan bidra positivt må de nesten få lov til å prøve? Hvis ikke hvorfor skulle de spille i det heletatt? Sagosen sa vel noe om det der en gang etter å ha mislyktes på det meste - «så lenge jeg spiller kan jeg ikke slutte å prøve - så får treneren ta meg av hvis det ikke er bra nok».

Alle lag må gjøre valg der. De kan la vingene stå for driblingen, men da har man potensielt færre spillere i posisjoner til å ta imot innlegget eller vinne igjen andreballene etter innlegg.

For meg er det viktigste at ting er synkronisert. I 3-4-3 eller 3-5-2 gir det veldig mening at backene har en offensiv rolle. Spiller egentlig ingen rolle for meg om Perisic lykkes 1 av 2 eller 1 av 100 ganger. Laget må oppføre seg som om han vil lykkes - så når innlegget faktisk kommer - og når det er bra - så er vi på plass.

Husker ene året vi slo Arsenal under Mourinho. Arsenal hadde 70% ballinnehav og vi lot de bare slå innlegg. Rett og slett fordi Arsenal var ubrukelige til å gjøre noe med de situasjonene.

Mabbutt Jeg er også usikker på om det faktisk var slik at Pochettino nektet backen å legge inn, kan ikke huske å ha lest eller hørt om det før nå

Det var satt litt på spissen selvsagt. Vi var tross alt i mye av hans periode et offensivt lag med backer som delvis hadde mye offensiv kraft i seg. Men jeg mener backene hovedsakelig ble brukt ganske annerledes enn under feks Conte (og da nå). Backen skulle først og fremst være et spillpunkt bredt hvis man mislyktes å spille seg igjennom sentralt. Så spilte man ut til backen for å få forflytninger hos motstanderen - som igjen skulle gi plass til nye angrep mer sentralt. Ganske likt måten jeg mener Guardiola tenker på i den delen av spillet. Ferguson feks var helt motsatt. Han ville ha mange innlegg. Ikke nødvendigvis for at man skulle skåre på det første innlegget, men fordi det ofte skaper litt «kaos» i posisjoneringen som man kan utnytte i det andre innlegget eller gjennom en «stikker» etter at man har vunnet andreballen. Personlig må jeg innrømme at jeg liker Fergusons måte der, men igjen da må man ha et lag som er synkronisert og satt opp for den type spill - noe jeg mener vår tropp nå er - vi har generelt mange høye spillere som er over snittet på hodet - må motstanderens stoppere dekke Kane og Richarlison så vil vi typisk ha gode sjanser hvis Bentancur/Højbjerg kommer i en duell mot en back eller midtbanespiller (samme grunn som hvorfor Sucek er så vanskelig å plukke opp). Kulusevski burde også ha et bra potensial i luftrommet, men litt som Haaland virker potensialet større enn faktisk ferdighet for øyeblikket.

Blir vel fort veldig off-topic til denne tråden dette.

La oss håpe vi ikke går på en Newcastle i morgen. Hederlig tap er hva man for tiden må sikte mot 😞

Schism Kanskje ikke så veldig off topic da utgangspunktet mitt var hvorfor jeg foretrekker Davies foran Perisic i denne kampen (og resten av sesongen). Helt enig i hvordan det burde være, men slik jeg ser det, har ikke våre offensive backer vært gode nok. De har kostet oss mer enn de har gitt oss. Derfor foretrekker jeg for øyeblikket en "poor mans Neville". Gjerne på begge sider.

Mabbutt

Da må man tilpasse resten av formasjonen deretter. 3-4-3 med Davies og en som Emerson går bare ikke (etter mitt syn).

4-2-3-1 eller noe slikt med Davies og Emerson på backene er jeg ikke nødvendigvis imot. Davies - Lenglet - Romero - Emerson er ikke akkurat til å få vann i munn av, men det kan fungere. Man blir «kvitt» Perisic og Dier (og Porro på kort sikt).

Ikke at Emerson kan spille denne. Også et poeng synes jeg at Perisic vel har spilt sin beste fotball som Tottenhamspilelr den senere tiden.

Schism Vi blir nok ikke helt enige her. Jeg mener vi kan spille 343 bedre med f.eks Davies og Royal. Vi kan ikke redusere antallet stoppere. De vi starter med er ikke gode nok til det. De vi ikke bruker vet jeg ikke, for de har bare fått sporadiske innhopp og er langt ifra kampform.

Godt mulig Perisic har spilt sin beste offensive fotball i det siste, men defensivt har han blitt verre og verre etter min mening.

Ja, vi blir mindre farlige offensivt med defensive backer, men om vi angriper bakrom med Son og Danjuma, tror jeg vi kan veie opp for det. Kanskje vi kan vinne kamper 1-0 eller 2-1 framfor å tape 3-2 og 6-1. 0-0 eller 1-1 er bedre enn å tape på den måten.

Har begrunnet mine syn lengre oppe, ganske tydelig om jeg får si det selv, så stopper her, skal ikke spamme ned tråden med å gjenta meg selv 😊

Alt som kan overflødiggjøre Dier stiller jeg meg positivt innstilt ovenfor. Antall baller han måker ut i løpet av en kamp virker kanskje ikke så voldsomt men de beste lagene sine trenere hadde karnøfla ham for det. Har ikke råd til å miste 3 baller unødvendig pr kamp. Det blir 100 i året og man blir garantert straffa for det. I tillegg kan han ikke forsvare seg heller.

Litt merkelig at det er Lenglet av de fem bak som må vike 🤔

Ja hvorfor i helvete kunne ikke Dier blitt parkert?
                  Det er ankepunktet mot å la en som Mason få ansvaret permanent. Enhver idiot utenifra vil kunne se at han må oppgraderes