Jeg håper på Andoni Iraola.
Høy intensitet, direkte “rock and roll”-fotball og kompromissløs vilje til å angripe i høyt tempo:
“This Bournemouth side, furiously intense, often chaotic and always committed to attacking at speed, now bear his [Iraola] DNA.”
En trener som mener at angrep er det beste forsvar. Høres det kjent ut? Spillestilen ligner mye på det Ange introduserte, og er noe dagens Spurs-spillere allerede er godt kjent med. Uttalelser fra blant andre van de Ven tyder på at spillergruppen trivdes med denne typen fotball. Samtidig kom det også frem et ønske om større defensiv trygghet i enkelte kamper.
Det er nettopp her Iraola fremstår som et naturlig valg. Han ønsker å være modig og offensiv, men uten å være like ekstrem som Ange:
"We are probably not as extreme as … Spurs, where their defenders go straight away to the halfway line every time, but we need to be quite brave. Otherwise, it's too much for our midfielders to cover everything".
Dette antyder en trener som søker mer balanse, fortsatt høy intensitet og press, men med større hensyn til struktur i laget. Kanskje noe midt imellom Pochettino og Ange.
Derfor mener jeg Iraola er perfekt for Spurs akkurat nå og en trener som jeg har stor tro på at spillerne enkelt vil samle seg bak. Jeg håper altså på en spansk trener – men han heter verken Xavi eller Xabi. Han har trenererfaring fra Premier League og kontrakten hans går ut etter sesongen. Løp og hent ham. Hvis han vil komme.