Højbjerg er ikke KdB, men det er litt av mitt poeng. Det at han har skåret 4 mål og har 3 målgivende - allikevel er det alltid et "forbehold" når man snakker om hans produksjon. I de 7 målpoengene teller da blant annet ikke den pasningen han slår mot WH. En pasning som fort i stor grad vinner kampen for oss. Den situasjonen blir ingenting hvis den pasningen er bare litt feil (og som sagt - Davies skal også ha skryt for hvordan han håndterer den - Emersons avslutning er også overraskende solid, men den enkleste biten av målet).
Bentancur har også 7 målpoeng i ligaen forøvrig. Det er 14 målpoeng fra en midtbane som mange fortsatt mener ikke bidrar nok offensivt. Fra to spillere som ikke tar dødballer (Bentancur har riktignok hatt noen mål fra innlegg på dødball).
Slike tall er ikke alt. Feks er Modric alltid undervurdert hvis man skal bedømme han basert på de samme type tall, men for meg er det fascinerende hvor mye dette henger i. Enda merkeligere da vi stort sett har spilt med to sentrale hvor det begrenser seg litt hvor fritt man står til å være med fremover.
Jeg er mer kritisk til de to hva gjelder det oppbyggende spillet. Da ikke kreativiteten, men evnen til å komme seg ut av trange situasjoner og frigjøre noen dypt. Der er Skipp, som man så i går, etter mitt syn mer naturlig egnet. Også for meg helt utrolig at man kan mene at Skipp ikke har potensial til å bidra sterkt for oss. Mulig han aldri blir et opplagt førstevalg sentralt for et lag som skal kjempe om titler, men hjelpe meg han er nyttig når han spiller som i går. Og ingen grunn til å tro at i går er hans toppnivå.