I de referatene jeg har lest av intervju Conte har gitt etter AV-tapet så opplever jeg at han forteller fansen at de har urealistiske håp om inneværende sesong og at det tar tid å bygge opp et lag. Noe jeg er helt enig i og jeg opplever at dette har blitt sagt siden Poch endte sine dager i Tottenham.
For meg er det en selvfølge at ting tar tid. I alt som innebærer samhandling mellom mennesker vil ting ta tid.
Jeg opplever at klubben ikke tar/har den tiden. Det skal bli suksess umiddelbart. Den tanken er fristende, men har vel vist seg å være feil tilnærming for å bli en reell utfordrer til 1.plass i PL.
Vi har noen blaff som har gitt oss håp, men kanskje urealistiske håp? Tottenham hadde en gylden anledning til å sikre seg sin egen Ferguson i Poch, men hadde ikke tid til det. De ville ha trofeer i skapet NÅ! Mourinho er kanskje den som hadde best forutsetninger for å lykkes med det, men fikk sparken før finalen. Hva skjedde der?
Det er noe "rart" som ikke harmonerer med den, i utgangspunktet, langsiktige tenkningen; Vi har anlegg og stadion i toppklasse. Vi må bare la unge spillere få anledning til å etablere seg. Vi må bli attraktive for de som skal utfordre rekordene til Kane om 5 år. De som skal bli den nye Modric, Beckham eller Bale. Men da må vi ta den tiden det tar. Ved å ansette trenere som er "garantister" for topp-plasseringer og trofeer så forventer de å få spillere som kan bringe oss det NÅ, ikke om 2-3 år eller mer. De er ansatt for umiddelbar suksess og har et ego som surner når det går opp for de at det ikke er mulig.
Når Conte mener at fansen har urealistiske håp om årets sesong og sier at ting vil ta tid, hvorfor har han da ikke signert en kontrakt som støtter det utsagnet?
Jeg har selv nevnt Ars*nal med tanke på lag som har fått tid. De ser sterke ut i år og har et ungt lag uten de helt store profilene. Dersom de forvalter dette riktig er jeg redd for at vi går inn i en ny era hvor Spurs igjen blir lillebror i London og Arteta deres nye Wenger.
Jeg har fortsatt en romantisk tanke om at Potchettino kommer tilbake til oss og blir vår Ferguson. Ikke Tuchel!