Litt overrasket over at det ikke er blitt spekulert i at politiet i Manchester er drevet av Levy 😉
Nå synes jeg man med rette kan diskutere om det de har gjort er riktig. På samme måte som man ikke bare skal svelge det Nakstad sier om Korona, det Dagbladet skriver om klimaendringer osv. «Eksperter» har en ting til felles historisk sett og det er at de alltid har stort sett tatt feil. Samtidig bør man balansere det med å være ydmyk ovenfor at andre som har satt seg bedre inn i saken tilsynelatende har kommet til en annen konklusjon enn det «jeg/du» har. Hvorfor har ikke politiet gått videre med dette? Uten at jeg kan loven i England vil jeg anta at det ikke spiller noen rolle hva et vitne mener (som vi antar er jenta) hvis man kan bevise at noe straffbart har skjedd. Får du bank men nekter å snakke om det spiller det liten rolle hvis man har 10 vitner og alt på film. Basert på hvor profilert denne saken er jeg ganske overbevist om at politiet har gått igjennom saken ekstremt nøye. Nå vet jeg ikke om jeg har funnet tilbake til alle klippene (ikke så interessant heller da jeg knapt er kvalifisert til å mene så mye utifra de selv rent juridisk), men beviser de noe straffbart? De er truende i den forstand at han sier at han ikke bryr seg om at hun ikke vil, men gjennomfører han noe? Hvis ikke hva kan han dømmes for? Jeg vet ikke.
Så er den andre samtalen mer interessant for meg - hvordan skal man forholde seg til en person som opplagt oppførte seg som en drittsekk, men som politiet ikke mener har gjort noe straffbart? Dougie argumenterer for at fotballspillere ikke er det samme som «andre». Jeg ser selvsagt poenget, men sliter kanskje litt med å se at det er «riktig». Hvis personer med andre yrker ikke skal miste sitt yrke - at de kan gå tilbake til det - hvorfor skal man straffes hardere som fotballspiller? Er man blitt fotballspiller for å være et forbilde? Eller er man blitt et «forbilde» fordi man spiller fotball? Hvis det siste er riktig kan man knapt lastes for det.
Gudene vet hva jeg hadde gjort i Uniteds situasjon. Jeg antar han blir sparket ut (selv om det fort nå sikkert kan bli dyrt - så fremt United ikke har interne regler eller noe som holder juridisk som grunn for oppsigelse), men vet ikke om det egentlig er det jeg mener er riktig. Så kan man fint se for seg at Greenwood heller ikke ønsker å fortsette i United. Blir jo uendelig «mas» både fra egne fans og bortefans - samt media. Slik sett antakeligvis mye enklere hvis han forsvinner ut av England i noen år - minst. Akkurat nå er vel det jeg mener vil være en slags pragmatisk akseptabel løsning for alle parter.